Gz. Zijtafel aan de Defender

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Peu

Gz. Zijtafel aan de Defender

Berichtdoor Peu » 19 Mar 2016, 18:51

Ik zoek een wat stabielere manier om te koken onderweg. Nu met een gasbrander op de grond.
Op de 4x4 beurs zag ik een mooie alu-deurkaart van PSP met uitklapbaar deel aan de achterdeur. Nadeel hiervan is dat als het regent dat geen nut heeft. Ik kan wel een Tarp aan de achterkant inschuiven maar is toch weer extra werk en onhandig.

Links hebben we een makkelijk ARB luifel die we veel gebruiken. Nu denk ik dat het handig is om een soort tafeltje aan het linker achter schuifraam te hangen. Ik heb wel eens omklapbare zandladders gezien aan de zijkant.
Wie heeft daar goede tips voor...?
Failing to prepare is preparing to fail!

Edward

Re: Gz. Zijtafel aan de Defender

Berichtdoor Edward » 19 Mar 2016, 19:59

Voor een Stawag heb ik wel eens een houtenschap gemaakt dat met twee beugeltjes (met vilt bekleed) in de rails van de achterste zijruit hing en met twee koorden aan de dakgoot afsteunde. Simpel, goedkoop en geen gaten oid in je wagen.

Twee stukken cargorails op de zijkant kan ook, daar kun je dan van alles op en aanhangen. ;)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Mar 2016, 21:18

Tja, binnen (of hier meer correct buiten) het universum van mogelijkheden zou je ook kunnen denken aan een vissersparapluie: 1m80 of nog groter in diameter. Met weinig moeite klem je die op/aan de achterdeur en dan is een PSP of ander kook-plaatje aan de achterdeur ineens iets minder onhandig.

Ik kocht zo'n vissersparapluie bij de Decathlon in Frankrijk voor relatief weinig (in Nederland vond ik alleen tamelijk prijzige aanbiedingen op 't internet ... ik kom eigenlijk nooit in een visserswinkel, dus ben op dit terrein verder een leek). De "slimste" oplossing om de vissersparapluie leuk te monteren heb ik nog niet ... dat komt nog na wat verschillende proef-opstellingen in de praktijk.

Ik heb overigens m'n bedenkingen mbt een achterdeur-uitklap-oplossing: als je binnen iets wil pakken staat ineens een gasstel (met eventueel iets heets daarop) in de weg. Heb je een beetje solide "Bumperettes" dan is het lijkt mij niet moeilijk daar een tafeltje in te haken, al dan niet met een om de hoek oplossing.

Groeten MarcS

landy127

Berichtdoor landy127 » 20 Mar 2016, 07:30

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Mar 2016, 08:35

Nog een "Hors Piste" gedachte:

Welk plankier dan ook op de "boven de gordel" hoogte maakt er hoogstens een sta-hoogte-keuken van, om koffie of thee te zetten misschien geen bezwaar maar voor een iets bewerkelijker recept mijns inziens lastiger.
En dan terug naar de vraag: gas-stel en stabiel ?   Het hangt een beetje af van wat er met gasstel bedoeld wordt, maar mijns inziens is het meest stabiel een laag brandertje op de grond ... ik heb een MSR-Whisperlite en het enige instabiele is dat bij de oude versie de pannetjes er makkelijk afglijden, bij de nieuwe is dat een stuk beter (en met het kleinste randstoftankje prima voor onderweg, zelfs prima voor een uitvoeriger maaltijd.

Gaat het overigens om alleen koffie of thee dan is een goede thermosfles overigens nog heel veel makkelijker: gewoon met heet water vullen en de hele dag (als het een goede thermosfles is) heb je warme dranken naar wens.

Groeten MarcS

Peu

Berichtdoor Peu » 20 Mar 2016, 10:43

Die paraplu lijkt een leuke oplossing echter moet je dat enorme ding ook weer meenemen.
Ik heb een gootje aan de achterzijde van het roofrek waar ik een lichte tarp in kan schuiven dan sta je ook droog.
Je moet het inderdaad zo simpel mogelijk houden.
Wij staan eigenlijk nooit langer dan 1 nacht ergens. Het is voor heet water, inderdaad in een goede thermosfles gedurende de dag voor oploskoffie en thee.
Wij gebruiken nu een kleine brander op de 500 gr flesjes. Schoon, makkelijk mee te nemen en heet!
Ook een wat grotere campinggaz brander als extra bij ons om eventueel met 2 pannen te koken

Wat Mark zegt tav de achterdeur en nergens meer bij kunnen is ook een dingetje.

Wellicht een steviger tafel kopen ipv de oprolbare versie die (nam ik ook mee op de motor) we nu gebruiken?! Dan kan je op de tafel koken ipv op de grond.
Voordeel, dan heb ik weer "geld over" voor 4 lampen op het dak :mrgreen:
Failing to prepare is preparing to fail!

Penguin

Berichtdoor Penguin » 20 Mar 2016, 11:01

28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 20 Mar 2016, 11:33

hey, daar zie ik tux op de zijkant van de auto ;)
gr Fenna (die tux in d'r computers heeft zitten)
Afbeelding

Penguin

Berichtdoor Penguin » 20 Mar 2016, 11:37

fenix2 schreef:hey, daar zie ik tux op de zijkant van de auto ;)
gr Fenna (die tux in d'r computers heeft zitten)

idd, vandaar de nickname ;)
28/02 - Loss of a good friend...
​__m__( ͡° ͜ʖ ͡°)__m__
Afbeelding
In a time of chimpanzees, I was a penguin.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 20 Mar 2016, 13:54

voor de plank heb ik de rails gebruikt uit bijgevoegde link, koken doen we gewoon op de grond.
http://www.rodocamperonderdelen.nl/tafelbladbevestiging

Groet Ron
Bijlagen
IMG_1199.jpg
IMG_1199.jpg (34.77 KiB) 3850 keer bekeken
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Kroeg”