Gevaarlijke sitatie door 50 km snelheidsverschil

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Waterrover

Gevaarlijke sitatie door 50 km snelheidsverschil

Berichtdoor Waterrover » 13 Apr 2016, 21:13

Vandaag was ik onderweg op de A6, tussen Lelystad en Joure. Op deze weg mag je 130 km/h rijden, de meeste auto's houden deze snelheid aan of rijden harder. Tussen al de voortsnellende auto's reed een series met ongeveer 80 km/h op de rechterbaan. Omdat niemand daar op rekent, gingen wel 6 auto's in de ankers die een botsing met de series, en met elkaar nog net konden voorkomen. Zelf ben ik een ervaren kilometervreter die ruim 50.000 per jaar rijdt.

Voordat we overgingen naar 130 km/h bestond er een minimumsnelheid van 70 km/h op de snelweg, ik weet niet of dit nog zo is, of dat het verhoogd is naar 80 km/h?

Wat ik mij afvraag, en ik zal nu best tegen wat schenen aanschoppen, is het heden ten dage nog wel verantwoord om met een dergelijke lage snelheid (50 km verschil) je te begeven op wegen waar daadwerkelijk 130 km/h wordt gereden? Een vrachtwagen die langzaam rijdt, valt op door zijn grootte, een auto die langzaam rijdt in een file van voortrazende auto's, zie je pas op het laatste moment.

Hoe denk jij over dit feit?

Chris

Edward

Re: Gevaarlijke sitatie door 50 km snelheidsverschil

Berichtdoor Edward » 13 Apr 2016, 21:24

Er is geen wettelijk minimum snelheid meer op de snelweg. Uiteraard zijn die snelheidsverschillen gevaarlijk, maar ik mag met een lange schamel ook maar 80km/u op de snelweg dus iedere weggebruiker zal op moeten letten op andere langzamere weggebruikers.

Het probleem zit hem niet in die Serie die maar 80 rijdt, het probleem zit hem in al die klootzakken die tv zitten te kijken ij hun auto en zich ijken te realiseren dat die tv eigenlijk hun voorruit is en dat ze deel uit maken van die film waar ze naar zitten kijken....... :shock: :shock:

Op de motor realiseer ik me iedere keer weer dat 99% vd automobilisten domme klootzakken zijn die niet opletten, geen spiegels gebruiken en eigenlijk gewoon maar wat doen. ;)
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

roelof soeteman

Berichtdoor roelof soeteman » 13 Apr 2016, 21:47

Minimumsnelheid op de snelweg weet ik niet of die nog bestaat, maar ik weet wel dat als je in een auto zit die 130 rijdt je gewoon wel rekening moet houden met langzamer weggebruikers. Ik rij zelf ongeveer 60000 per jaar en veel kilometers op de snelwegen waar we 130 mogen en dat probeer ik daar dus ook te rijden (misschien ietsje harder af en toe). Dit is in het leaseblik en dan ben ik me altijd wel bewust van het snelheidsverschil dat er bestaat met de andere weggebruikers. Bij onze oosterburen gaat het ook goed met nog wel grotere snelheidsverschillen op de snelweg, geen enkel probleem als iedereen rekening houdt met het snelheidsverschil. Als ik voor de lol in de auto stap doe ik dat in een S3 en dan ga ik dus ook niet veel harder dan 80 tot 90 op de rechter baan.

Zo nu en dan krijg ik wel zin in een nieuw uitzicht en dan besluit ik ook nog wel eens om een vrachtwagen in te halen, dan zit ik wel al geruime tijd in de spiegel te loeren tot er een gat valt dat zo groot is dat ik kan versnellen naar 100 en dan kan inhalen zonder anderen tot last te zijn. De enige echt gevaarlijke situaties die ik heb meegemaakt zijn namelijk door auto's/caravans die 80 of 90 rijden en dan zo de auto naar de linker baan gooien om een vrachtauto in te halen. Niet echt leuk als je 130 rijdt en er verschijnt opeens een caravan voor je neus!
Land Rover Series 3 SWB '79

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 13 Apr 2016, 21:50

waarom mag een schamel maar 80? is toch gewoon een aanhanger die 90 mag.

of is hier weer een ander regeltje voor.

groet Ron

ps: kan me wel vinden in verhaal van Edward, ik denk dat ze het begrotings tekort weg kunnen werken met alle app'ers enzo.
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Apr 2016, 21:51

als een auto die 80 rijdt je zo laat opvalt dat je er fors voor in de ankers moet dan heb je niet zitten opletten....... die 50km per uur verschil merk je in de snelheid waarmee je de auto nadert echt wel, dan weet je dus dat je behoorlijk harder rijdt....... daarvoor moet je natuurlijk wel verder kijken dan 3m voor je bumper
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Apr 2016, 21:59

Ron63 schreef:waarom mag een schamel maar 80? is toch gewoon een aanhanger die 90 mag.

of is hier weer een ander regeltje voor.

groet Ron

Heb het zelf nooit opgezocht maar een trucker vertelde me dat je met een kar 90 mag mits je niet langer bent dan zoveel meter. Hou me er niet mee bezig. Als het zo uitkomt zit ik ook gewoon op de 3e baan om twee trucks in te halen, schijnt ok nie te mogen nie. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Vos

Berichtdoor Erik Vos » 13 Apr 2016, 22:01

Artikel 42 van het RVV:

1. Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden.
2. Het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 50 km per uur mag en kan worden gereden.

Er geldt op deze wegen geen minimumsnelheid.

Bronnen: ◾wetboek

Houston

Berichtdoor Houston » 13 Apr 2016, 22:04

Er heeft nog nooit een minimum snelheid bestaan. Op een autosnelweg mogen alleen voertuigen die harder mogen en kunnen dan 60.
Er staat nergens dat je dat ook moet rijden.
Dus iemand die 80 rijdt, doet niks fout. Als hij bijna door 6 anderen werd aangereden, waren dat de sukkels die niet zaten op te letten.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 13 Apr 2016, 22:10

Roger B. schreef:daarvoor moet je natuurlijk wel verder kijken dan 3m voor je bumper

...tja, dat lukt natuurlijk niet als je tijdens het sturen zit te faecesboeken... :shock:
Ongehoord hoe vaak ik het niet zie dat men achter het stuur zit te bellen, appen, de krant te lezen (echt waar), op maken, noem maar op... Zelfs in de leswagen (waar je toch geacht wordt het goede voorbeeld te geven). Ik heb nog ouderwets rijles gehad (opa verteld :lol: ) en dat betekende kijken kijken kijken, spiegelen en heen en weer blijven kijken in de spiegels zo dat je snelheden kan inschatten. Als je met 130 km ff 15 sec op je telefoon kijkt zit zó in die Series... :shock:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2016, 22:15

Waterrover schreef:Vandaag was ik onderweg op de A6, tussen Lelystad en Joure. Op deze weg mag je 130 km/h rijden, de meeste auto's houden deze snelheid aan of rijden harder. Tussen al de voortsnellende auto's reed een series met ongeveer 80 km/h op de rechterbaan. Omdat niemand daar op rekent, gingen wel 6 auto's in de ankers die een botsing met de series, en met elkaar nog net konden voorkomen. Zelf ben ik een ervaren kilometervreter die ruim 50.000 per jaar rijdt.

Voordat we overgingen naar 130 km/h bestond er een minimumsnelheid van 70 km/h op de snelweg, ik weet niet of dit nog zo is, of dat het verhoogd is naar 80 km/h?

Wat ik mij afvraag, en ik zal nu best tegen wat schenen aanschoppen, is het heden ten dage nog wel verantwoord om met een dergelijke lage snelheid (50 km verschil) je te begeven op wegen waar daadwerkelijk 130 km/h wordt gereden? Een vrachtwagen die langzaam rijdt, valt op door zijn grootte, een auto die langzaam rijdt in een file van voortrazende auto's, zie je pas op het laatste moment.

Hoe denk jij over dit feit?

Chris

Tja, je ziet hier de gekte (althans één van de gektes) van het 130 km besluit.
Sta je 130 km/u toe, en is tegelijk 80 km/u niet ongewoon (en zelfs voor sommige combinaties het wettelijk maximum) dan heb je te maken met 50 km/u snelheidsverschil (en dat ook nog eens bij 130 km/u, in de stad is er ook 50 km/u snelheidsverschil, en soms zelfs 100 km/u - bij tegenliggers, van 130 km/u naar 80 km/u remmen is niet hetzelfde als van 50 km/u naar nul).

Andere gektes:
Een sleutel-factor in het optreden van files is het snelheidsverschil, hoe groter de snelheidsverschillen hoe vaker je harmonica-effecten hebt en met toenemende drukte leiden harmonica's tot echte files. Daarnaast neemt met toenemende snelheid (met een kantelpunt ergens in de buurt van 60-80 km/u) de capaciteit van een autoweg af, contra-intuïtief: een sneller rijdende auto vraagt meer ruimte op de weg als een trager rijdende auto.

En dan als laatste misschien wel de meest schrijnende gekte:
Zelfs al zou je van Groningen naar Maastricht overal 130 km/u mogen en kunnen rijden dan scheelt dat op ± 3 uur rijtijd 15-20 minuten. Als je dan ook nog in aanmerking neemt dat hoe hoger de max snelheid hoe moeilijker het in de praktijk is die snelheid ook maar te benaderen met het reële gemiddelde, en dat in combinatie met de wegvakken waar je 120, 100 of minder mag rijden, dan verdampt de tijdwinst snel en blijft het een zuinige minuten-kwestie (of in procenten uitgedrukt: minder als 5%, en veelal niet meer al 1-2% tijdwinst).
Of te wel: het 130 km/u besluit is een stukje dure volksverlakkerij/demagogie.

(En dan heb ik het nog niet eens over meer verbruik, meer vervuiling, meer geluidsdruk, problemen die nu op andere terreinen moeten worden opgelost zoals: Het versneld sluiten van kolencentrales, extra regels voor de agrarische sector of de voor vervuilende auto's afgesloten binnensteden, en tenslotte de extra geluidswerende maatregelen of het niet kunnen benutten van potentiele bouwlocaties. Een goed bestuurder weegt belangen af, voor Melanie Schulz van Haegen - Maas Geestranus weegt alleen haar korte-termijn populariteit.)

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”