Gevaarlijke sitatie door 50 km snelheidsverschil

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: Gevaarlijke sitatie door 50 km snelheidsverschil

Berichtdoor Edward » 13 Apr 2016, 22:21

Van Onstwedde (naast Stadskanaal) naar Eindhoven (ongeveer 255km) duurt enkele reis met alleen de auto alleen meestal een 2 uur en 3 kwartier. Dan rij ik overal ongeveer de max snelheid. Met de aanhangert rij ik meestal rond de 100km/u duurt de rit een heel kwartier langer. :shock: :shock:

Qua verbruik is de rit met de aanhangert dan nog steeds voordeliger. :roll: :roll: Rij ik met alleen de auto dezelfde rit met max 100 op de klok dan rij ik ipv 1:8,5 ineens 1:11 :lol: :lol:

Ik begrijp werkelijk waar niet dat terwijl de oldtimers onder het mom van milieu niet meer kunnen en de ene na de andere stad in een milieuzone veranderd de max snelheid wel verhoogt is terwijl zowat alle snelwegen wel ergens DWARS door de stad gaan............ :roll: :roll:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Apr 2016, 22:22

Landmarcs schreef:

Tja, je ziet hier de gekte (althans één van de gektes) van het 130 km besluit.
Sta je 130 km/u toe, en is tegelijk 80 km/u niet ongewoon (en zelfs voor sommige combinaties het wettelijk maximum) dan heb je te maken met 50 km/u snelheidsverschil (en dat ook nog eens bij 130 km/u, in de stad is er ook 50 km/u snelheidsverschil, en soms zelfs 100 km/u - bij tegenliggers, van 130 km/u naar 80 km/u remmen is niet hetzelfde als van 50 km/u naar nul).

Andere gektes:
Een sleutel-factor in het optreden van files is het snelheidsverschil, hoe groter de snelheidsverschillen hoe vaker je harmonica-effecten hebt en met toenemende drukte leiden harmonica's tot echte files. Daarnaast neemt met toenemende snelheid (met een kantelpunt ergens in de buurt van 60-80 km/u) de capaciteit van een autoweg af, contra-intuïtief: een sneller rijdende auto vraagt meer ruimte op de weg als een trager rijdende auto.

En dan als laatste misschien wel de meest schrijnende gekte:
Zelfs al zou je van Groningen naar Maastricht overal 130 km/u mogen en kunnen rijden dan scheelt dat op ± 3 uur rijtijd 15-20 minuten. Als je dan ook nog in aanmerking neemt dat hoe hoger de max snelheid hoe moeilijker het in de praktijk is die snelheid ook maar te benaderen met het reële gemiddelde, en dat in combinatie met de wegvakken waar je 120, 100 of minder mag rijden, dan verdampt de tijdwinst snel en blijft het een zuinige minuten-kwestie (of in procenten uitgedrukt: minder als 5%, en veelal niet meer al 1-2% tijdwinst).
Of te wel: het 130 km/u besluit is een stukje dure volksverlakkerij/demagogie.

(En dan heb ik het nog niet eens over meer verbruik, meer vervuiling, meer geluidsdruk, problemen die nu op andere terreinen moeten worden opgelost zoals: Het versneld sluiten van kolencentrales, extra regels voor de agrarische sector of de voor vervuilende auto's afgesloten binnensteden, en tenslotte de extra geluidswerende maatregelen of het niet kunnen benutten van potentiele bouwlocaties. Een goed bestuurder weegt belangen af, voor Melanie Schulz van Haegen - Maas Geestranus weegt alleen haar korte-termijn populariteit.)

Groeten MarcS

Zo spreekt de voorzitter van de club van negentig....

Prima joh.... blijf je dan ook wel lekker op de rechterbaan met 90? Ik wil namelijk wél 120 of 130 als dat kan
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2016, 23:08

Roger B. schreef:
Landmarcs schreef:

Tja, je ziet hier de gekte (althans één van de gektes) van het 130 km besluit.
Sta je 130 km/u toe, en is tegelijk 80 km/u niet ongewoon (en zelfs voor sommige combinaties het wettelijk maximum) dan heb je te maken met 50 km/u snelheidsverschil (en dat ook nog eens bij 130 km/u, in de stad is er ook 50 km/u snelheidsverschil, en soms zelfs 100 km/u - bij tegenliggers, van 130 km/u naar 80 km/u remmen is niet hetzelfde als van 50 km/u naar nul).

Andere gektes:
Een sleutel-factor in het optreden van files is het snelheidsverschil, hoe groter de snelheidsverschillen hoe vaker je harmonica-effecten hebt en met toenemende drukte leiden harmonica's tot echte files. Daarnaast neemt met toenemende snelheid (met een kantelpunt ergens in de buurt van 60-80 km/u) de capaciteit van een autoweg af, contra-intuïtief: een sneller rijdende auto vraagt meer ruimte op de weg als een trager rijdende auto.

En dan als laatste misschien wel de meest schrijnende gekte:
Zelfs al zou je van Groningen naar Maastricht overal 130 km/u mogen en kunnen rijden dan scheelt dat op ± 3 uur rijtijd 15-20 minuten. Als je dan ook nog in aanmerking neemt dat hoe hoger de max snelheid hoe moeilijker het in de praktijk is die snelheid ook maar te benaderen met het reële gemiddelde, en dat in combinatie met de wegvakken waar je 120, 100 of minder mag rijden, dan verdampt de tijdwinst snel en blijft het een zuinige minuten-kwestie (of in procenten uitgedrukt: minder als 5%, en veelal niet meer al 1-2% tijdwinst).
Of te wel: het 130 km/u besluit is een stukje dure volksverlakkerij/demagogie.

(En dan heb ik het nog niet eens over meer verbruik, meer vervuiling, meer geluidsdruk, problemen die nu op andere terreinen moeten worden opgelost zoals: Het versneld sluiten van kolencentrales, extra regels voor de agrarische sector of de voor vervuilende auto's afgesloten binnensteden, en tenslotte de extra geluidswerende maatregelen of het niet kunnen benutten van potentiele bouwlocaties. Een goed bestuurder weegt belangen af, voor Melanie Schulz van Haegen - Maas Geestranus weegt alleen haar korte-termijn populariteit.)

Groeten MarcS

Zo spreekt de voorzitter van de club van negentig....

Prima joh.... blijf je dan ook wel lekker op de rechterbaan met 90? Ik wil namelijk wél 120 of 130 als dat kan

Roger B.

Je zit ernaast, ik ben niet van de club van negentig, ik rijd altijd 110.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Apr 2016, 23:16

Maar om terug te komen op het snelheidsverschil tussen pak em beet 80 en 130+: ik rij vrij regelmatig met de motort in die Heimat en dan is het snelheidsverschil meestal wel wat groter........ :roll: :roll:

Als je een dikke 150-200 kilometer harder rijdt dan die slome vrachtwaggel ben je d'r idd zo bij, voorbij of doorheen. Dat is je eigen afweging en ik heb dan ook geen enkele medelijden met die sukkelaar die met 130 achter op die Serie rijdt......

Mijn sympathie gaat dan meer uit naar de Serie rijder die z'n wagen niet zomaar 1,2,3 kan vervangen. ;)
Edward van Vugt

Dommel

Berichtdoor Dommel » 14 Apr 2016, 00:29

Landmars schreef:Tekst

Waarom "interessant" schrijven als het makkelijk kan? :roll:

Moeilijk verhaal over file: Nederlanders kunnen of willen niet ritsen! snappen daarbij ook niet dat je hele in-/uitvoegstrook mag/moet gebruiken. Sterker, ze worden vaak boos op je als je dat doet.

Houdt je je dan zo vast aan die 110 km/h? Dan kun je nog beter op de tpm meter letten!
Ik let er niet op, ik rijdt gewoon, de ene keer zal dat iets trager gaan dan de andere keer waarbij max. snelheid overschrijd.

Een kanttekening aan dit topic wil ik wel plaatsen in de situaties van brommobielen die op provinciale wegen kunnen rijden. Hoe dan ook dat op moet letten, je verwacht het niet dat 'ie dingen zoveel trager rijden aangezien ze er soms uitzien als een volwaardige auto.

In de Heimat met de grote verschillen in snelheid zijn het vaak die gele platen die de wagen ineens naar links gooien! :o
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Peu

Berichtdoor Peu » 14 Apr 2016, 07:43

Die trage Series is mijn probleem niet. Wél die nieuwe meisjes (de "nieuwe bejaarden") met hun neus op het stuurtje en een winterpeen in hun snavel met 75km/u invoegen! Het liefste schuiven ze dan ook nog meteen een baantje naar (meest) links om ook direct een vragwaggel, die op de rechterbaan rijdt, "in te halen"!! Uberhaubt automobilisten die hem maar op de linker baan plempen zonder in hun achteruitkijkspiegel te kijken maken mij héél, héél erg verdrietig. LKW's hebben daar ook al veel langer een handje van. Knipperen tot ze een ons wegen en je dan gewoon van de weg afdrukken.
Die 130km/u is er niet voor niets en als je in wilt halen dan MAG je een andere weggebruiker niet hinderen. Dat is mij geleerd?

Als zo'n Series dus gewoon achter een vragwaggel blijft hangen is er niets aan de hand, lijkt mij? Indien je verder vooruit kijkt voorkom je dit soort gevaarlijke acties!

ps: Ik rijdt 65.000km per jaar
Failing to prepare is preparing to fail!

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Apr 2016, 08:54

Dat naar links gooien doe ik ook. Wel degelijk met een constante blik in de spiegel maar ik druk hem er wel voor. Dat heeft een reden: in NL rijdt iedere leaserijder en andere forens vooral links. Niet omdat ze nou zo hard rijden maar omdat ze bang zijn dat iemand anders een halve seconde sneller is.

Ik kijk dus of een gat groot genoeg is voor mijn auto, al dan niet met kar, geef richting aan en druk hem ertussen. Doe je dat niet kun je idd 300km achter die vrachtwaggel blijven hangen! :shock: :shock:

Sowieso vind ik het verkeersgedrag in NL om te huilen; idd de invoegstrook is te moeilijk, invoegen doe je zo dat je achterband nog net de dubbele streep raakt, links rijden is de norm, naar recht ga je alleen als je daartoe gedwongen wordt. Ritsen is belachelijk! Bij file op de andere baan vol in de ankers en kijken!

Binnen de bebouwde kom is het nog veel erger! Voorrang is het recht van de sterkste! En maximum snelheid? In Eindhoven wonen we in een 30km zone, daar zijn 3 auto's op een dag die dat rijden en die worden opgeduwd door de mensen die wel haast hebben! Treurig....
Edward van Vugt

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 14 Apr 2016, 09:05

Peu schreef:. LKW's hebben daar ook al veel langer een handje van. Knipperen tot ze een ons wegen en je dan gewoon van de weg afdrukken.

Je kan ook even het gas los laten en een seintje geven, kan de goede ziel er ook even langs zonder gedoe. Voordeel voor jou?, hierna kan je weer km lang 130 rijden.

Groet Ron

Ps: Het aantal gereden km per jaar zegt niks over rijgedrag, dat zit tussen de oren.
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Apr 2016, 09:16

Edward schreef:Dat naar links gooien doe ik ook. Wel degelijk met een constante blik in de spiegel maar ik druk hem er wel voor. Dat heeft een reden: in NL rijdt iedere leaserijder en andere forens vooral links. Niet omdat ze nou zo hard rijden maar omdat ze bang zijn dat iemand anders een halve seconde sneller is.

Ik kijk dus of een gat groot genoeg is voor mijn auto, al dan niet met kar, geef richting aan en druk hem ertussen. Doe je dat niet kun je idd 300km achter die vrachtwaggel blijven hangen! :shock: :shock:

Sowieso vind ik het verkeersgedrag in NL om te huilen; idd de invoegstrook is te moeilijk, invoegen doe je zo dat je achterband nog net de dubbele streep raakt, links rijden is de norm, naar recht ga je alleen als je daartoe gedwongen wordt. Ritsen is belachelijk! Bij file op de andere baan vol in de ankers en kijken!

Binnen de bebouwde kom is het nog veel erger! Voorrang is het recht van de sterkste! En maximum snelheid? In Eindhoven wonen we in een 30km zone, daar zijn 3 auto's op een dag die dat rijden en die worden opgeduwd door de mensen die wel haast hebben! Treurig....

Kijk eens aan, hier ben ik het 100% mee eens.

Wat betreft dat "naar links gooien": Als ik iemand in de spiegel (ik kijk niet constant in de spiegel maar wel heel vaak) zie die sinds de invoegstrook links rijdt dan heb ik geen medelijden ... het is een leuke " eigen-auto-eerst" gedachte, dat links rijden (en rechts stemmen?), maar door kilometers eerder al links te gaan rijden heb je niet méér recht op een vrije doorgang of een eigen rijstrook -- wat mij betreft heb je zelfs minder recht -- zolang we geen "keep-your-lane" hebben zorgt het links-rijden alleen maar voor een kleinere weg-capaciteit (soms op 3-baans wegen rijdt er niemand rechts).

Het beroerde weggedrag is overigens geen NL-privilege: Invoegen zonder enige snelheid doen ze ook met een te grote regelmaat bij onze oosterburen. Het direct van oprijstrook naar de linkerbaan, linksrijden/links-reserveren, eigen auto eerst, lichten-knipperen, kleven/opduwen lijkt wel de nationale sport in Luxembourg. Ik zal wel niks verrassends melden als ik schrijf dat mijns inziens de Franse automobilist gemiddeld een stuk nadenkender rijdt - vooral nu er door het hele land verborgen snelheidscontroles zijn en het punten-rijbewijs zwaarder aantikt als de boete.

Groeten MarcS

Johnny

Berichtdoor Johnny » 14 Apr 2016, 10:12

Aanvulling op de off-topic opmerking 80 of 90kmh met een aanhanger.

Als de totale massa op kenteken / beladen van aanhanger en trekkend voertuig boven de 3500kilo komt mag je maar 80. Blijf je de onder is 90 toegestaan. Het is helaas raar, maar waar.

Ikzelf mag bijv. Met de D130 nooit 90 rijden met een aanhanger omdat de auto zelf al 3.5ton mag wegen.
Met de 90 kan ik een aardige enkel Asser meenemen en 90 rijden.
Groetjes Johnny

Afbeelding

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5

http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl

info@vanvlietboomverzorging.nl

Terug naar “Kroeg”