Diameter stuur defender

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
tim

Diameter stuur defender

Berichtdoor tim » 27 Jun 2016, 22:04

Is het logisch om te veronderstellen dat een kleinere diameter van het stuur prettiger rijdt dan de huidige maat van het stuur (42.5 cm)?
En zo ja, aan welke diamtermaat zou je dan moeten denken?

- na een maand of 4 weer de 110 op de weg (soort van refit) en ik vindt m';n stuur ineens zo groot :? -
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Re: Diameter stuur defender

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jun 2016, 22:25

Of het logisch is .... weet ik niet.

Een "groter" stuur heeft als voordeel dat je je armen eens kunt strekken.
Op "10-voor-2" (of "10-over-10") heb je met een groter stuur iets meer "armslag".

En ... vergeet niet dat een vervangingsstuurtje op een naaf moet om een en ander passend te maken.
Door die naaf komt het kleinere stuurtje nog weer eens dichter bij de bestuurder.
Is er dan een beetje veel bestuurder (wat niet voor Tim geldt) dan geeft een kleiner stuur dus niet veel extra "lebensraum".

Of te wel: het is hangen of wurgen, een Defender is nu eenmaal geen ergonomisch wonder.

Groeten MarcS

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 27 Jun 2016, 22:45

Ik vind het groter stuur juist prettiger, zoals Marc al betoogd. Ik weet niet of het bij alle modellen zo is, maar bij de mijne is de onderkant ietwat afgeplat als het ware, waardoor de voordelen van een groot stuur en toch genoeg plek voor de bestuurder gecombineerd zijn.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

tim

Berichtdoor tim » 27 Jun 2016, 22:51

Van de naaf weet ik Marc,moet in mijn geval een 36 splines zijn.
Tevens komt het stuur(tje) wat omhoog/naar voren,maar dat lijkt me geen probleem.

De meeste sturen die ik tot nu toe heb gevonden hebben 36 cm in doorsnee, dat lijkt me geen enorm verschil tov origineel.
Welicht dat de praktijk met deze maat weldegelijk soelaas biedt.

@veetee;
ik weet niet welke diameter jij hebt, ik heb (uiteraard gezien het bj) de eerste versie, de 4 spaaks.
ruimte gebrek,mede aangegeven door marc gezien m'n postuur, heb ik geenzins met de huidige diameter.

maar het lijkt me gewoon dat een kleiner stuur gewoon prettiger "in de hand" ,ligt en stuurt.
110 HT 200 Tdi 1989.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jun 2016, 09:21

Tja, het is natuurlijk een kwestie van onbetwistbare smaak ....

Maar ik vind een beetje bredere positie voor mijn armen geen bezwaar, integendeel ... op de fiets wil je ook een stuur dat rekening houdt met je schouder-breedte (behalve dan die race-fietsers die smaller willen voor de stroomlijn).

Anyway, als broepsbobber is het toch niet moeilijk even een 36cm hoepeltje te klussen en dat eens voor het stuur te houden ?
Met een verloop-naaf komt het stuur wat dichter naar de chauffeur ... als je dan de stoel niet verder naar achter schuift kom je in een soort bidsprinkhaan-houding achter het stuur. Vlgs mij is een kleiner stuurtje dus alleen handig voor de "lange slungels" die eigenlijk niet in een Defender passen en die met een kleiner/hoger zittend stuur dan toch nog hun knieën onder het stuur kwijt kunnen, en die door de naar achter geschoven stoel dan alsnog acceptabel bij het stuur kunnen.

Maar goed, je kan natuurlijk ook nog eens kijken naar een 36-splines "modern" stuur zoals VeeTee heeft (zit ook nog in de Td5, in de Puma heb je weer een ander stuur). Ik vond het onronde stuur in de Td5 best handig, in de Puma kan ik echt niet achter het stuur mijn sandalen voor laarzen wisselen - dwz zodanig dat mijn voeten erin komen - maar dat hangt ook samen met het overvloedig wulps gevormde plastic dashboard in de Puma.

Groeten MarcS

allard

Berichtdoor allard » 28 Jun 2016, 12:45

Ten eerste: sandalen hoor je sowieso niet te dragen :lol:

Meer on topic: mijn Td5 stuur was versleten en heb ik daarom vervangen door een aftermarket stuur dat een kleinere diameter heeft. Dit vereist inderdaad een "boss" waardoor het stuur naar je toe komt. Ik ervaar de combi van "dichterbij" en "kleinere diameter" niet als onprettig. Ik ben ca 177cm met een - al zeg ik het zelf - slank postuur (voor mijn leeftijd...). Het enige is dat de richtingaanwijzer etc iets verder van het stuur zitten, maar dat went snel.

(Stuur en boss van paddocks, merkt stuur Mountney geloof ik)

Peu

Berichtdoor Peu » 29 Jun 2016, 20:30

Ik rijdt ook met een ander kleiner stuur. Transfaragas pas is op dit moment geen probleem vergeleken met het vragwaggel stuur met knots on het midden.
Voordeel; je komt niet met je ellebogen tegen het raam als je stuurt,. Gna!
Staat erg fraai in leer en rijdt dus beter dan origineel, vind ik!
Failing to prepare is preparing to fail!

tim

Berichtdoor tim » 29 Jun 2016, 22:29

allard schreef:
(Stuur en boss van paddocks, merkt stuur Mountney geloof ik)

Gekeken; prima afdoend setje en kost anderhalve knaak.
Gaat in bestelling dus.
Dank voor de tip.
110 HT 200 Tdi 1989.

allard

Berichtdoor allard » 30 Jun 2016, 08:55

Inderdaad een betrekkelijk goedkoop stuur en ik vind het een fijn ding, voelt goed aan. Beter dan ik voor het geld had verwacht, en mooier dan menig ander sportstuur (persoonlijke smaak uiteraard). Wel even het stickertje/logo van het stuur halen, het is niet mooi en doordaat het een scherp randje heeft en niet goed plakt kun je je er alleen maar aan bezeren (don't ask...). En, zoals Edward me tipte in een thread elders op dit forum: als je de afstand tot richtingaanwijzer etc te groot vindt, buig je de staken gewoon wat naar je toe. Ik heb het nog niet gedaan, ik vind het wel prima zo.

Harlub

Berichtdoor Harlub » 20 Nov 2019, 09:13

Hoi,
Ik ben 2 meter en pas bar slecht in de Defender. Nu ben ik van plan om een stuur met een kleinere diameter te nemen en de stoel op andere rails te zetten zodat de stoel verder naar achteren kan.
Nu lees ik iets over de boss van Paddock en een stuur van Mountney. Zou iemand kunnen aangeven waar ik deze onderdelen het best kan bestellen?

Groeten,
Harald

Terug naar “Kroeg”