achterveer springt los td5 2001

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Jankouwenberg

achterveer springt los td5 2001

Berichtdoor Jankouwenberg » 19 Okt 2016, 20:09

Rovertjes

Gewoon omdat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen vandaar deze vraag in de kroeg. Ik ben op dit moment in engeland in het Lakedistrict. vanochtend mijn Alternator vervangen vanmiddag lekker de greenlanes op.

Flink gehobbeld mijn beschermplaten hun werk laten doen, mijn diflock nodig gehad, genoten van het landschap en weer naar de gewone weg. Papa het ruikt naar verbrand rubber! Stoppen, niets te zien en te steil voor het opkrikken om te kijken of een van mijn remmen wellicht aanloopt. Weer stank en ik voel iets aanlopen. Parkeerplaats op krik er onder, wat blijkt mijn linker achterveer staat linksachter aan de bovenkant half uit de schotel :o . De veer liep dus tegen de binnenkant van mijn band aan.

Verder opgekrikt en de veer terug geduwd, band is nauwelijks beschadigd gelukkig en klaar is kees

Hebben jullie dat ook wel eens gehad of zijn mijn veren zo versleten dat ik nodig aan nieuwe toe ben? Vind het namelijk wel vreemd dat ik ze met de hand zonder enige hulp en met de schokdemper er nog aan de veer er ook weer onder kan duwen, volgens mij niet normaal want bij elke forse hobbel kan hij er zomaar uitfloepen

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Erik Peters

Re: achterveer springt los td5 2001

Berichtdoor Erik Peters » 19 Okt 2016, 22:51

Heb ik in ieder geval nog nooit gehad met mijn 110's, niet met mijn 1984-er noch met mijn 300 Tdi of met de Td5.
Wat voor schokdempers zitten er onder? Originele of 'wat anders" die dan misschien net iets verder uit kunnen schuiven.
Er zijn dislocation cones te koop die ervoor zorg dragen dat de veer bovenaan weer netjes op zijn plek terug schuift als ie vrij komt.

Groet,

Erik.

EDIT: zie ook dit filmpje. Daar zijn de (originele) schokdempers al eens vervangen voor andere.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 20 Okt 2016, 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 20 Okt 2016, 00:18

Blijkbaar is je veerweg korter dan je wieluitslag (de afstand die de achteras kan afleggen). Kan handig zijn in het terrein, want je wielen blijven langer op de grond, en dan kun je overwegen inderdaad dislocation cones te monteren. Vind je dit niet de moeite voor die paar cm extra wieluitslag is de goedkoopste oplossing met een slangenklem de veer aan de schotel vastzetten.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Okt 2016, 08:39

Joep Weijers schreef:..... Vind je dit niet de moeite voor die paar cm extra wieluitslag is de goedkoopste oplossing met een slangenklem de veer aan de schotel vastzetten.

Ik denk niet dat een paar slangeklemmen de veren op z'n plek zullen houden. Als de uitslag zover komt dat de veer "gelicht" wordt hangt er minstens even het halve as-gewicht aan, gaat alles met een zekere "dynamiek" dan wordt het "gewicht" ook nog eens dynamisch verhoogd.

Ik weet niet wat er met de veren gedaan is in het verleden, als ze moe zijn dan moet je ook zien dat ze ingezakt zijn, en dat dus ook de afstand tot de bumpstops klein is geworden. Zijn in het verleden schokbrekers én veren vervangen dan zouden het maar zo iets stijvere veren kunnen zijn (er is een misplaatst gedachtengoed mbt verhogen en stijvere veren) ... bij stijvere veren heb je minder veer-uitslag en dus eerder het moment dat de veer van de schotel komt.

Ik heb zelf bij mijn 110Td5 uit 1999 in de 10 jaar dat ik 'm had - de eerste 10 jaar - nooit iets gemerkt van loskomende veren. De veren waren wél iets ingezakt, vermoeid, maar nog lang niet zorgelijk. (Zelfs nadat ie op z'n gepoetste kant landde, en ook daarna toen ie weer terug op z'n wielen was gezet zaten de veren op hun plek.)

O ja, als je toch veren moet vervangen (omdat de oude echt moe zijn danwel de oude de oude niet meer waren) dan kan je kiezen tussen de vlgs mij in 2001 normale twee-traps veren (die tot het eind onder de 110 werd gebruikt) of de drietraps veren die de latere jaren als extra "luxe" onder de 110 CSW werd gemonteerd. Rijd je altijd met enkele 100 kilo's lading oid rond dan is de keuze makkelijk, dan heb je nauwelijks iets aan dat eerste extra soepele deel van de drietrapsveren, je hebt danals nadeel dat door die permanente lading de nuttige veerweg netto kleiner wordt. Rijd je ook met een (vrijwel) lege auto dan kunnen de moderne drietraps veren wat extra comfort bieden.

Groeten MarcS

PS Nog een vraagje: Je hebt geen stabilisator-stangen ?? Die zijn nl ook bekend van problemen bij extreme veer-uitslag.

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 20 Okt 2016, 09:19

Twijfel nu of het nog kroegpraat is maarja

Veren zijn origineel dempers niet die waren bij de laatste apk zover heen dat ze vervangen moesten worden. Ik noem geen namen maar een door ons allen gerespecteerde garagist heeft de APK toen gedaan alle schokbrekers vervangen en de voor-veren die in rust 5 cm minder hoog waren dan originele nieuwe ook vervangen. achterveren had hij niet op vaarraad dus daar zitten de originele (oude) nog onder. Toen dit gister gebeurde dacht ik dus ze zullen achter ook wel 5cm korter zijn en er daardoor net uit zijn gewipt. Ik ga ze in ieder geval vervangen en de hoogte in rust eens vergelijken. Dislocation cones zal ik ook eens naar kijken.

Wil natuurlijk wel onbezorgd kunnen stuiteren :D

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Okt 2016, 14:11

Landmarcs schreef:
Joep Weijers schreef:..... Vind je dit niet de moeite voor die paar cm extra wieluitslag is de goedkoopste oplossing met een slangenklem de veer aan de schotel vastzetten.

Ik denk niet dat een paar slangeklemmen de veren op z'n plek zullen houden. Als de uitslag zover komt dat de veer "gelicht" wordt hangt er minstens even het halve as-gewicht aan, gaat alles met een zekere "dynamiek" dan wordt het "gewicht" ook nog eens dynamisch verhoogd.

Ik verwacht dat die slangenklemmen het wel zullen houden, maar dat het platte stripje onderaan, waarmee de veer op de schotel gedrukt wordt, niet sterk genoeg is om de veer dan op zijn plek te houden (en daar kun je geen slangklemmen monteren).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

bcmeijer

Berichtdoor bcmeijer » 20 Okt 2016, 15:59

De betweter in mij kan het niet laten (Sorry!) Het zijn re-location cones en geen dis-location cones.

En slangenklemmen houden houden het zeker wel. Dat gaat perfect en die blijven heel lang zitten. Voordeel tov van cones is dat je geen kloink meer hoort (onheilspellend geluid) Nadeel natuurlijk is dat slangeklemmen je bandjes van de grond af tillen en daardoor je minder grip hebt.

Toevallig je stabilisatie stang verwijdert? Deze houdt meestal ook wel de veren op zijn plek.

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 20 Okt 2016, 19:13

Joep Weijers schreef:Blijkbaar is je veerweg korter dan je wieluitslag (de afstand die de achteras kan afleggen). Kan handig zijn in het terrein, want je wielen blijven langer op de grond, en dan kun je overwegen inderdaad dislocation cones te monteren. Vind je dit niet de moeite voor die paar cm extra wieluitslag is de goedkoopste oplossing met een slangenklem de veer aan de schotel vastzetten.

bcmeijer schreef:De betweter in mij kan het niet laten (Sorry!) Het zijn re-location cones en geen dis-location cones.

En slangenklemmen houden houden het zeker wel. Dat gaat perfect en die blijven heel lang zitten. Voordeel tov van cones is dat je geen kloink meer hoort (onheilspellend geluid) Nadeel natuurlijk is dat slangeklemmen je bandjes van de grond af tillen en daardoor je minder grip hebt.

Toevallig je stabilisatie stang verwijdert? Deze houdt meestal ook wel de veren op zijn plek.

De betweter in mij ( ;) ) kan het nu ook niet laten te stellen dat dit vaak ook misbegrepen wordt: als de articulatie zo groot is dat je aan het eind van de veeruitslag zit, zit het wiel dus zonder gewicht c.q. neerwaartse kracht op de grond - de grip c.q. tractie zal dan ook nul danwel zeer minimaal zijn...

Maar om antwoord geven op de oorspronkelijke vraag: nog nooit meegemaakt. Niet met de vermoeide slappe veren en oude dempers (standaard setup -onder mijn CSW, en ook niet daarna met 2.5" verhoogde setup met HD veren en Koni Raid Heavy Track dempers.
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Okt 2016, 22:07

VeeTee schreef: nog nooit meegemaakt.

Nee, omdat jij de juiste veer/schock combi hebt. Die "door ons allen gerespecteerd garagist" heeft mijn respect iig niet! :roll: :roll:

Zo moeilijk is het niet om de lengtes van beide op elkaar af te stemmen :D
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Okt 2016, 22:36

Edward schreef:
VeeTee schreef: nog nooit meegemaakt.

Nee, omdat jij de juiste veer/schock combi hebt. Die "door ons allen gerespecteerd garagist" heeft mijn respect iig niet! :roll: :roll:

Zo moeilijk is het niet om de lengtes van beide op elkaar af te stemmen :D

Ik wordt nu langzaamaan wel nieuwsgierig naar die garagist ... en wat die nu precies gedaan heeft om al dan niet respect te verwerven.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”