achterveer springt los td5 2001

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Jankouwenberg

Re: achterveer springt los td5 2001

Berichtdoor Jankouwenberg » 20 Okt 2016, 23:25

Roertjes

Toch gaan jullie de naam van de garagist niet krijgen. of hij bij jullie allemaal respect heeft weet ik niet maar hij komt hier vaak langs en geeft een leuke korting aan de leden, voor mij gaat het daar hier in ieder geval niet om.

Het bedrijf had geen vervangende veren in huis dus zijn de achterveren er niet onder vandaan geweest om de hoogte te meten. De dempers die er onder zijn gezet zijn van Terra Firma, Ik ga er achter gele BP veren bij kopen als ik weer terug ben, maar voor ik dat doe zal ik de garage nog even bellen of hij iets weet van een grotere uitslag van de terra firma dempers. Voor weet ik het merk veren niet maar zitten ook Terra Firma dempers. Ben over de dempers zeer tevreden, maar weet dat er nog veel mooier lekkers te koop is.

Ik denk idd dat ik rechts achter een hangend achterwiel had, gecombineerd met sterk zijwaartse druk op mijn andere achterwiel waardoor de (vermoeide ) veer er half uit is gewipt.

Wat het meest belangrijke is in mijn ogen bij het analyseren van het probleem is het feit dat ik de veer er zonder hulpmiddelen, dus met mijn kleine handjes :lol: ,(op een krik na) er weer onder kon krijgen. Oftewel veer te kort of demper te lang.

Vandaag weer heerlijk gegreenland, nergens last van gehad (ook geen zwevende wielen dit keer)

Ik zal als ik terug ben dit verhaal in de kroeg vervolgen.

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Okt 2016, 23:39

Aangezien de veren niet gewisseld zijn is de demper te lang. Het is de demper waar de as aan hangt.

De naam van de garagist kan mij niet boeien, je hoeft hier geen mensen aan de schandaal te nagelen. Maar ik vind het wel meer dan slordig.

Vwb een versleten veer: ze worden met de tijd wel slapper. Dus de wagen kan bv op z'n kont hangen maar als je ze dan demonteert en langs een nieuwe zet zijn ze nooit echt veel korter geworden. Om los te komen van het chassis én uit de veerschotel te komen heb je echt wel minmaal een inch nodig. ;)
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2016, 09:58

Edward schreef:Vwb een versleten veer: ze worden met de tijd wel slapper. Dus de wagen kan bv op z'n kont hangen maar als je ze dan demonteert en langs een nieuwe zet zijn ze nooit echt veel korter geworden. Om los te komen van het chassis én uit de veerschotel te komen heb je echt wel minmaal een inch nodig. ;)

Als ik goed bij de les ben geweest dan was het volgens de theorie juist omgekeerd.

Zolang het veer-materiaal niet veranderd en/of door roest of andere inwerking in doorsnede afneemt blijft de veerkarakteristiek juist behouden (totdat de windingen elkaar raken) .... en wordt een veer door de jaren heen vooral korter.
Een schroefveer kan je gewoon zien als een opgekrulde torsie-stang -- bij (auto's met) torsieveren kan je vaak de veer ook een of meer tikjes opdraaien om het inzakken te compenseren, na dat opdraaien veert ie weer ± als vanouds.

Als ik het fout onthouden heb dan hoop ik dat de "docent" (ik meen dat het JoostKenia was) me even corrigeert.

Blijft staan dat er een mis-match is tussen de maximale lengte van de schokbrekers - die de maximale uitslag van de de as beperkt - en de maximale onbelaste lengte van de veren.
De "bekende" garagist had geen veren in voorraad, wel schokbrekers .... wellicht was die schokbreker voorraad eigenlijk ook niet adequaat.
Overigens ben ik niet zo'n fan van nieuwe veren uit een of andere willekeurige voorraad: Je moet je bij die veren goed afvragen wat je van de auto wilt voordat je een veer kiest die anders is als wat er origineel onder zit. Een veer met een andere karakteristiek kan de oorspronkelijke optimalisatie (die natuurlijk voor veel situaties slechts het beste compromis is) danig in de war gooien.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 21 Okt 2016, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 21 Okt 2016, 10:09

Versleten veren tja zijn die nou korter dan nieuwe? Aan de voorkant zijn de veren wel vervangen en dar waren de nieuwe echt 5 cm langer dan de oude. Het zou natuurlijk ook kunnen dat mijn oude veren ook niet origineel meer zijn (ik heb de auto niet in Engeland af fabriek opgehaald). Zou kunnen dat er bijvoorbeeld defender 90 veren onder zitten ipv defender 110, zijn de def 90 achterveren iets korter?

Bij dit alles is me duidelijk dat de achterveren en de achterschokbrekers geen gelukkig stel zijn en een van de twee op zoek moet naar een nieuwe partner (in mijn geval de veren)

En ja ik neem het de garagist ook kwalijk want het had ook een lekke band of een nare slippartij kunnen worden. Gelukkig hebben mijn kinderen een goede neus en zijn ze gewend in wat oudere auto's te rijden.

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2016, 10:17

Jankouwenberg schreef:Versleten veren tja zijn die nou korter dan nieuwe? Aan de voorkant zijn de veren wel vervangen en dar waren de nieuwe echt 5 cm langer dan de oude. Het zou natuurlijk ook kunnen dat mijn oude veren ook niet origineel meer zijn (ik heb de auto niet in Engeland af fabriek opgehaald). Zou kunnen dat er bijvoorbeeld defender 90 veren onder zitten ipv defender 110, zijn de def 90 achterveren iets korter?

Bij dit alles is me duidelijk dat de achterveren en de achterschokbrekers geen gelukkig stel zijn en een van de twee op zoek moet naar een nieuwe partner (in mijn geval de veren)

En ja ik neem het de garagist ook kwalijk want het had ook een lekke band of een nare slippartij kunnen worden. Gelukkig hebben mijn kinderen een goede neus en zijn ze gewend in wat oudere auto's te rijden.

Gelukkig passen de veren van een 90 niet achter onder een 110 -- die laatste hebben (naast een andere karakteristiek) ook een één maatje grotere diameter. En ... de veren die je nu zoekt moeten vooral passen bij het gebruik, en ook bij de voorveren, en dan tenslotte moet ook de lengte bij de schokbrekers passen (of omgekeerd, die schokbrekers kunnen bijv. ook gewoon duidelijk te lang zijn).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Okt 2016, 10:27

Landmarcs schreef:Zolang het veer-materiaal niet veranderd en/of door roest of andere inwerking in doorsnede afneemt blijft de veerkarakteristiek juist behouden (totdat de windingen elkaar raken) .... en wordt een veer door de jaren heen vooral korter.
Een schroefveer kan je gewoon zien als een opgekrulde torsie-stang -- bij (auto's met) torsieveren kan je vaak de veer ook een of meer tikjes opdraaien om het inzakken te compenseren, na dat opdraaien veert ie weer ± als vanouds.

Als ik het fout onthouden heb dan hoop ik dat de "docent" (ik meen dat het JoostKenia was) me even corrigeert.

Groeten MarcS

Dat heeft Joost idd wel eens hier geschreven. Mijn ervaring is anders. De veer is onder de auto wezenlijk lager en gewoon slap. Die van onze Disco slaan tegenwoordig bv gewoon door tot op de blokken. Daar helpen nieuwe shocks niets aan.

Haal je de veren onder de auto weg en zet ze naast elkaar os het verschil in hoogte maar klein. Dan heb ik het uiteraard over standaard veren vervangen voor standaard. Niet twee merken, verschillende types, etc. Dat geeft geen vergelijk ;)
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Okt 2016, 13:56

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Zolang het veer-materiaal niet veranderd en/of door roest of andere inwerking in doorsnede afneemt blijft de veerkarakteristiek juist behouden (totdat de windingen elkaar raken) .... en wordt een veer door de jaren heen vooral korter.

Dat heeft Joost idd wel eens hier geschreven. Mijn ervaring is anders. De veer is onder de auto wezenlijk lager en gewoon slap. Die van onze Disco slaan tegenwoordig bv gewoon door tot op de blokken. Daar helpen nieuwe shocks niets aan.

Haal je de veren onder de auto weg en zet ze naast elkaar os het verschil in hoogte maar klein. Dan heb ik het uiteraard over standaard veren vervangen voor standaard. Niet twee merken, verschillende types, etc. Dat geeft geen vergelijk ;)

Tja, ik meen zelfs dat ook een onverdachte andere "docent" mij hetzelfde zei .... ook al heb ik ook de indruk dat zo'n Franse torsie-staaf geveerde auto met de jaren wat "flodderiger" wordt in de vering. Een stukje flodderigheid zal wel in de schokbrekers zitten, een stukje zit wellicht in silent-blocks die tussen subframes en chassis zitten, maar ook de veerkarakteristiek lijkt terug te lopen. Het onderbuik-gevoel zegt ook dat de veer "moe" wordt, maar de ingenieurs zeggen dat dat alleen kan als de materiaal-karakteristiek of de materiaal-maatvoering verandert.

Blijft staan dat als een veer uit zijn zitting getild wordt, zoals bij Jan, er iets "structureel" mis is.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”