Nieuw? Ja, het is mogelijk... een Land Rover Series IIa terug te brengen zoals deze in 1962 af fabriek werd geleverd
Mijn naam is Casper Lemaire, liefhebber en fanaat van oude Land Rovers. Vanwege gezondheidsproblemen neem ik echter afscheid van mijn dierbare Landy.
Zie voor meer foto's en informatie: https://classic-landrover.nl/
Deze vroege Series IIa is in 2022 volledig body-off uiterst professioneel gerestaureerd en gereviseerd. Werkelijk iedere bout, moer en schroef is los geweest met behoud van het originele en heeft sindsdien circa 800 km gereden.
Perfectie tot in het kleinste detail
Elk onderdeel is gereviseerd of vernieuwd zonder enige concessie. Het chassis is gestraald en geschoopeerd (thermisch verzinken heeft het nadeel van kromtrekken) en vervolgens gepoedercoat. De carrosserie, de 2,25 liter dieselmotor, de aandrijflijn, de ophanging, de transmissie, de asdifferentiëlen, het veersysteem, de remmen, het interieur, de kabelboom, het lakwerk enzovoort, letterlijk alles, werkelijk alles is teruggekeerd naar nieuw.
Concoursstaat
En met nieuw bedoel ik ook echt nieuw. Ik durf zelfs te zeggen dat er in Nederland en omstreken geen mooier en origineler exemplaar te vinden is. Verder heeft deze Landy diverse prijzen gewonnen tijdens Oldtimerdagen en Concours d'Elegance. Zie voor meer foto's en informatie: https://classic-landrover.nl/
Land Rover 88" Series IIa ** NIEUW **
- Casper the Ghost
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 24 Sep 2020, 18:27
Land Rover 88" Series IIa ** NIEUW **
Laatst gewijzigd door Casper the Ghost op 30 Jul 2024, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 9184
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Land Rover 88" Series IIa ** NIEUW **
Casper,
Kan je wellicht toelichten hoe het komt dat de auto 30-06-1962 als "Datum eerste toelating" heeft en 02-10-1973 als "Datum eerste tenaamstelling in Nederland" ?
Heb je wellicht info over de geschiedenis in die eerste 11 jaar (en/of kennis over de latere historie).
Een stukje "provenance" maakt het plaatje nog mooier.
Groeten MarcS
Kan je wellicht toelichten hoe het komt dat de auto 30-06-1962 als "Datum eerste toelating" heeft en 02-10-1973 als "Datum eerste tenaamstelling in Nederland" ?
Heb je wellicht info over de geschiedenis in die eerste 11 jaar (en/of kennis over de latere historie).
Een stukje "provenance" maakt het plaatje nog mooier.
Groeten MarcS
Re: Land Rover 88" Series IIa ** NIEUW **
Mooi exemplaar en de prijs van € 52.500,= valt me eigenlijk nog wel mee als je ziet wat er allemaal aan gedaan is.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Het is een blauwe.............
- Casper the Ghost
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 24 Sep 2020, 18:27
Re: Land Rover 88" Series IIa ** NIEUW **
Landmarcs schreef:Casper,
Kan je wellicht toelichten hoe het komt dat de auto 30-06-1962 als "Datum eerste toelating" heeft en 02-10-1973 als "Datum eerste tenaamstelling in Nederland" ?
Heb je wellicht info over de geschiedenis in die eerste 11 jaar (en/of kennis over de latere historie).
Een stukje "provenance" maakt het plaatje nog mooier.
Groeten MarcS
Hallo Marc,
Goede vraag waar ik zelf ook geen antwoord op heb. Als ik het 'British Heritage Certificate' mag geloven is de auto destijds bij Sieberg in Den Haag geleverd om vervolgens 11 jaar later opnieuw toegelaten te worden. Wat ik wel weet dat het RDW van vroeger niet geautomatiseerd was waar alles toen nog met typmachine en papier ging. Het kan dus dat de auto tijdelijk uitgevoerd is geweest of dat de eigenaar van toen de kentekenpapieren is kwijt geraakt, maar dat is natuurlijk speculeren. Heb hier een tijdje terug het RDW over benaderd maar deze konden mij niet verder helpen.
Hartelijke groet,
Casper Lemaire
Re: Land Rover 88" Series IIa ** NIEUW **
Wat denk je van mijn Range Rover.
Eerste tenaamstelling in NL: 17-4-1975
Eerste inschrijving in NL: 3-7-1979
Was in 1975 tenaamgesteld in NL en ingeschreven in Friesland ?
En dan nog:
Eerste toelating: 17-4-1973
O ja, geïmporteerde auto denk je dan.
Maar is een suffix D, die zijn eerst in 1975 op de markt gekomen.
Komt nu goed uit natuurlijk, ben van die APK af
Zorgvuldigheid is niet het sterkste punt van de RDW
Eerste tenaamstelling in NL: 17-4-1975
Eerste inschrijving in NL: 3-7-1979
Was in 1975 tenaamgesteld in NL en ingeschreven in Friesland ?
En dan nog:
Eerste toelating: 17-4-1973
O ja, geïmporteerde auto denk je dan.
Maar is een suffix D, die zijn eerst in 1975 op de markt gekomen.
Komt nu goed uit natuurlijk, ben van die APK af
Zorgvuldigheid is niet het sterkste punt van de RDW
-
- Berichten: 9184
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Land Rover 88" Series IIa ** NIEUW **
dyngo schreef:Wat denk je van mijn Range Rover.
Eerste tenaamstelling in NL: 17-4-1975
Eerste inschrijving in NL: 3-7-1979
Was in 1975 tenaamgesteld in NL en ingeschreven in Friesland ?
En dan nog:
Eerste toelating: 17-4-1973
O ja, geïmporteerde auto denk je dan.
Maar is een suffix D, die zijn eerst in 1975 op de markt gekomen.
Komt nu goed uit natuurlijk, ben van die APK af
Zorgvuldigheid is niet het sterkste punt van de RDW
De RDW heeft in het huidige tijdgewricht dan wel weer last van de weeromstuit, en is dan overzorgvuldig.
Een buurtgenoot kocht een parallel-import Chrysler en nu wil de RDW geen trekgewichten inschrijven.
Ja, wel met een verklaring van de importeur maar er is geen importeur meer, en was die er wel dan had die 0,0 belang bij een parallel-import-auto. Het meest bizarre is dat er identieke auto's, zelfde bouwmaand, gewicht etc etc rondrijden met een keurig trekgewicht, een trekgewicht dat gezien de ongewone "onronde" waarden direct uit een trekgewicht in ponden is omgerekend.
Het kan dus wel: gewoon op basis van het instructieboekje een trekgewicht in kilo's terugrekenen.
Groeten MarcS
Re: Land Rover 88" Series IIa ** NIEUW **
RDW ..
Vroege 70er Range Rovers hebben een trekgewicht van 2000 kg.
Op een goede dag is dat gewijzigd in 3500 kg, niemand weet waarom.
Een oude RR omzetten naar 3500 kg gaat zo maar niet (heb het geprobeert, gaat niet, verkeerde code).
Nu heb ik toevallig een 76er uit CH, die had ooit luchtremmen op de trailer, heeft dus wel 3500kg ingeschreven gekregen.
Mijn 73er van de Belgische wegenbouw mocht 6000 kg trekken, heb ik een speciaal papier voor.
Gewoon dezelfde auto, geen enkele aanpassing, België.
Heeft voor NL het maximale 3500 in het kentekenregister.
Vroege 70er Range Rovers hebben een trekgewicht van 2000 kg.
Op een goede dag is dat gewijzigd in 3500 kg, niemand weet waarom.
Een oude RR omzetten naar 3500 kg gaat zo maar niet (heb het geprobeert, gaat niet, verkeerde code).
Nu heb ik toevallig een 76er uit CH, die had ooit luchtremmen op de trailer, heeft dus wel 3500kg ingeschreven gekregen.
Mijn 73er van de Belgische wegenbouw mocht 6000 kg trekken, heb ik een speciaal papier voor.
Gewoon dezelfde auto, geen enkele aanpassing, België.
Heeft voor NL het maximale 3500 in het kentekenregister.
-
- Berichten: 9184
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Land Rover 88" Series IIa ** NIEUW **
dyngo schreef:RDW ..
Heeft voor NL het maximale 3500 in het kentekenregister.
Precies, dit is nu juist het bizarre. Die buurtgenoot heeft een heel lijstje met aan zijn auto identieke auto's waaronder exemplaren die zo ongeveer naast elkaar op de productielijn gestaan konden hebben. Toch krijgt ie het trekgewicht niet op het kenteken want daarvoor heeft ie en brief van de importeur nodig en er is geen importeur (meer). Bij die andere auto's was er voor import al een trekgewicht in de papieren opgenomen en dát nam de RDW zonder bedenkingen over.
Het lijkt in zekere zin op de toeslagen-affaire: De ene keer houdt men vast aan de ene regel, de andere keer aan een andere, naar willekeur en zonder te kijken naar de redelijkheid, het lijkt er meer op dat wat er het makkelijkste is het veiligste voor de RDW-ambtenaar de regel bepaalt.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast