1977 LR109 Serie 3, Tijdrover optima forma

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Weel240

1977 LR109 Serie 3, Tijdrover optima forma

Berichtdoor Weel240 » 05 Mar 2020, 20:50

IMG_20200228_1157502_copy_1080x1920.jpg
Heel veel positieve reacties op deze oude dame

In de rubriek Nieuw op het forum mezelf al even voorgesteld, leek het me leuk om de ervaringen met een 43 jaar oude Land Rover te delen op dit forum. De rubriek Projecten is het meest voor de handliggend, zo'n auto is inderdaad een project. Nadat ik de Engelse Engelse dame bij Jan-Maarten van JMClassics geheel conform afspraak in Ter Aar opgehaald had, was ik de gelukkige eigenaar van een harde, niet zo mooie ex militaire Land Rover Series 3 uit 1977, een auto waar ik nul ervaring mee had noch over kennis beschikte, behoudens wat ik op dit forum en op de div. andere LR websites gelezen had. Een nieuw project kon beginnen.

Ik had in de zoektocht naar een Series Land Rover al wat body-off restauratie projecten gezien die te koop stonden, met als eindresultaat een auto mooier dan ooit in de fabriek verlaten had, maar die nog steeds even goed of slecht reed als het exemplaar wat ik inmiddels gekocht heb. Met respect voor diegenen die dat met veel liefde wel doen of gedaan hebben, een body-off restauratie project gaat het niet worden. Wat dan wel, het simpele antwoord is dat ik het 'Mijn Land Rover' wil maken middels een stapsgewijze aanpak, waarbij de auto in principe qua uiterlijk een 43 jaar oude Land Rover blijft. De basis is goed, dus dat zou moeten kunnen en voor de sceptici, we gaan het meemaken.

Om eenvoudig te beginnen was het idee om twee achterbankjes te monteren, alleen zat er één grote schakelkast in de weg. Met contact aan doorgemeten, geen spanningsvoerende delen en dus geen functie leek het. Wel vooraf gecheckt waar de elektrische componenten zaten bij een standaard 109 uitvoering en verder niet gehinderd door kennis van zaken de kast gedemonteerd, alle losliggende kabels afgekoppeld en de bankjes gemonteerd. Tot zover geen enkel probleem. Tot een paar dagen later alleen de bendix van de startmotor een droge klik gaf, accupakket geheel leeg. Weer opgeladen en een paar dagen later in de regen gingen de ruitenwissers steeds langzamer. Toch maar even langs mijn garage en de accu's waren weer leeg. Die waren al op leeftijd, dus geen risico en twee nieuwe besteld. De vraag "laden de accu's wel op tijdens het rijden?" was al snel beantwoord, nee dus. Het zou toch niet waar zijn dat de twee losgekoppelde kasten bij de 24 volt dynamo horen? Effin een lang verhaal kort, via het forum kwam ik op een Engelse website waar twee foto's stonden van mijn kasten plus aansluitschema. Banken eruit en kasten weer aangesloten, geen problemen meer en een keurige 5 tot 7 ampere laadstroom met draaiende motor. Een oude bekende genaamd ANNA (alles nagaan, niets aannemen) was weer even volop actueel. Het eerste projectdoel is wel een stukje ingevuld, zei het op een niet zo handige manier. Wat meer succesvol uitgevoerd was het monteren van driepuntsgordels voorin. Een aantal onderwerpen staan nu op de rol, de regenwaterdichtheid verbeteren en lawaai reductie.

Autorijden met zo'n oude Land Rover is top, het vraagt al je aandacht en is hard werken, de beloning is een grote glimlach op je gezicht. Wat een fantastische auto.

20200302_193545_copy_2064x1548_copy_516x387.jpg
De draden weer aangesloten
Laatst gewijzigd door Weel240 op 22 Mar 2020, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover 109 Series 3 'Daktari'
2005 Volvo XC90V8
Voorheen werk: Toyota Hilux 4WD 2,7 diesel

Barwaut

Re: 1977 LR109 Serie 3, Tijdrover in optima forma

Berichtdoor Barwaut » 06 Mar 2020, 11:14

Ja, één groot avontuur.

Leuk je verhaal te lezen.

Succes!!
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

Weel240

Re: 1977 LR109 Serie 3, Tijdrover optima forma

Berichtdoor Weel240 » 22 Mar 2020, 18:12

Nederland en de rest van de wereld in de ban van het Corona virus, in de media lijkt het over niets anders te kunnen gaan en de ene na de andere Dr. Clavan (Koot en de Bie) komt ons vertellen wat we gehoord en gezien hebben. Wat een geluk dat ik een paar weken terug Daktari (zo heet ze inmiddels) gekocht heb. Elk nadeel heb z'n voordeel en qua tijdsbesteding kan ik me momenteel geen betere invulling van de dagelijkse uren voorstellen dan een 1977 Land Rover 109 Series 3 pickup truck.

Er zijn (nog) geen grote reparaties in zicht, alhoewel, het rechter fusee huis (swivel housing) is wel erg vet tov de linker. Het olieniveau was ook lager dan links. Hmm, maar even in de gaten houden. Ben eigenlijk nog steeds in de fase van kennismaken met de auto. Een aantal zaken heeft prioriteit, dat is in willekeurige volgorde: check remvoeringen en remmen, verbeter de regenwaterdichtheid, idem voor de geluidsisolatie, aarding elektrische installatie, body en chassis schoonmaken/ontroesten en coaten. Bij Jan-Maarten van JMClassics uitlaatspruitstuk en pakking vervangen. De aansluiting tussen het spruitstuk en de cilinderkop lekt in toenemende mate en dat geeft een scherp, snerpend geluid en dat is erg vervelend tijdens het rijden.

Regenwaterdichtheid is wel een 1e zorg, als het onderweg flink regent, dan 'zeikt' het water naar binnen, midden onder de binnenspegel, links en rechts langs de raamstijlen en van onderaf door alle open boutgaten en een enkele corrosegat.
Besloot om de het dak en de zijkanten te lichten en de mosrubber afdichtingen aanbrengen. De 4 kraagbouten waren erg slecht en op korte termijn niet te krijgen. Met wat spullen uit een bekende bouwmarkt 4 nieuwe bouten gemaakt vervolgens de zaak uitgelijnd en gemonteerd. De eerste regentest moet nog komen, vooral de lekkage via de voorruit gaf problemen met de auto electra, ik hoop dat het nu opgelost is.

Inmiddels een waslijst aan kleine klusjes gedaan onder de noemer onderhoudsbeurt en last but not least, ik rij veel met de auto en dat is op zich al een belevenis. Wordt vervolgt.

OI000123_copy_1024x576.jpg
Bijlagen
OI000124_copy_1024x576.jpg

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 31 Mar 2020, 23:44

20200331_221944_copy_1007x1513.jpg
Vervolg 22 maart topic.

Het scherpe uitlaatgeluid, of liever gezegd de herrie als gevolg van de lekkage tussen de cilinder kop en het uitlaatspruitstuk begon onnaangename vormen aan te nemen. Vanwege de Corona beperkingen in het land, besloten we in goed overleg dat ik de spruitstukpakking zelf zou uitwisselen. De meegeleverde enkelvoudige pakking was wellicht wel ok, maar ik had toch liever een sterke grafiet/rvs pakking. Bij een leverancier in de UK een Series Petrol Inlet/Exhaust Manifold gasket besteld, pakking materiaal type Novus Ti graphite lamminate (grafietpakking met een rvs inlay) Vooraf het spruitstuk 'droog' gemonteerd op de cilinderkop, zodat het zeker is dat het inlet en uitlet spruitstuk precies op de de cilinderkop uitgelijnd zitten. Nieuwe bouten en studbolts gebruikt en vastgezet met 23Nm. Verder een kleine modificatie gedaan door de extra dikke sluitringen van een 1972 Volvo B20 motor te monteren op de uitlaat studs en bouten, dat maakt de zaak meer stabiel en duurzamer. Na montage van het spruitstuk en toebehoren reed de 109 supergoed, het uitlaatsysteem is gas en geluidsdicht.

Enige problemen gaf de carburateur, een Weber 34 ICH, na montage lukte het stationair toerental niet erg goed en de motor liep niet lekker en sloeg steeds af. Werd beter na verstellen mengselschroef, maar deze is bijna aan het eind van z'n schroefdraad, dit zou max. 2.1/2 slag moeten zijn. De motor loop nu wel veel beter, maar volgens de boekjes staat de carburateur ver buiten spec. Het benzine verbruik was al vrij fors, rond de 1: 5. Dat is vrij veel lijkt me, en nieuw uitzoekwerkje. Eerst de ontsteking en klepspeling checken, het stangenstelsel enz. en dan de carburateur inregelen of laten reviseren.

Het oog wil ook wat, de donkergroene lak was erg zwart en dof, toveren met Commandant 4 cleaner, zonder het patina van de auto geweld aan te doen, een kleine metamorfose kan ik wel stellen.

IMG_20200331_1939004_copy_1536x864.jpg

2005 Volvo XC90V8

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 29 Mei 2020, 09:17

Inmiddels is het eind mei, veel werk aan de auto gedaan (zie Techniek) en een professionele fotograaf wilde een fotoshoot doen met m'n Land Rover Series 3. Hele leuke dag gehad met schtterend weer.
Mag ik op het spatbord staan was op een gegeven moment zijn vraag, "natuurlijk, geen probleem " was mijn antwoord met een grijns.

P5280162_copy_2073x1555.jpg

2005 Volvo XC90V8

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 11 Jul 2020, 09:29

Wat een ontzetten leuke auto is dit gebleken. Het is hartje zomer en drie weken geleden de 109 Series 3 'Daktari' in zomerstand gezet door het dak eraf te halen. Is eigenlijk niet zoveel werk, incl. het optakelen en borgen ca 1 to 1,5 uur. Open rijden in een Land Rover 109 is wel een belevenis op zich en het rijdt niet verkeerd, het lawaai van het mechaniek is een stuk minder en met de voorruit en zijramen op z'n plek valt de wind ook wel mee.

Je hebt een hoop bekijks en op de weg gaat er vaak een duimpje omhoog en krijg je veel positieve reacties. Wat trouwens heel zwart-wit lijkt te zijn, of men vindt het geweldig of helemaal niks, die laatste groep zit doorgaans in de bekende hoek. Geen probleem.

In een ander draadje wat meningen over Michelin Latitude Cross 7.50 R16 gevraagd. Een vraag over banden maakt wel wat los op het forum heb ik gemerkt. Leuk om te volgen hoe zo'n onderwerp vele stokpaardjes kent, ik heb er in ieder geval wat aan gehad, inmiddels zitten de 4 ex Defender Michelins Latitude Cross 7.50 R16 banden onder mijn 109 en ze bevallen uitstekend, het is in alle opzichten een forse verbetering.

Aankomende wat grotere zaken op de planning zijn mogelijk een revisiemotor (ivm geen vermogen bovenin probleem, alle reparatie opties zijn uitgebreid aan bod geweest in een ander draadje) en een anticorrosie behandeling van het chassis. Wordt vervolgt, voorlopig is het vooral met plezier open rijden, als het tenminste niet meer regent zoals de afgelopen twee weken.

IMG_20200701_1106179r.jpg

2005 Volvo XC90V8

Terug naar “projectverslagen”