Ombouw naar elektrische benzinepomp van een 2,25 vier cilinder Series 3

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Gebruikersavatar
Weel240
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 Feb 2020, 10:02
Locatie: Amsterdam

Ombouw naar elektrische benzinepomp van een 2,25 vier cilinder Series 3

Berichtdoor Weel240 » 01 Okt 2020, 13:53

Vervolg van eerder draadjes en de voorbereidingen zijn afgerond om mijn 109 Series 3 pick-up truck met een 2,25 liter benzineblok om te bouwen naar een elektrisch aangedreven benzinepomp. De 109 heeft een 24 volt elektrisch systeem, een separate 12 volt ontsteking en twee omschakelbare benzine tanks van 45 liter onder de stoelen.

De keuze is gevallen op een Hardi HA 13312 elektrische 12 volt brandstofpomp 68-80 liter per uur, 2x 8mm slangthule, druk 0,13 - 0,2 bar met een voorschakelfilter(tje) Pierburg 4.0030.80.0. beiden geleverd door BCCP Gramsbergen. De pomp wordt elektrisch aangestuurd door een Hella RP008189061 brandstofpomp relais en een vijf-polig universeel relais.

Voor het veilig elektrisch aansluiten van de pomp heb ik gekozen voor een tweedelige veiligheidsvoorziening, zodat bij een ongeval de benzinepomp niet blijft doordraaien, met twee tripsignalen, de bobine geeft geen puls en de oliedruk is weggevallen.

In de functioneel diagram staan een aantal situaties beschreven en het aansluitschema laat de componenten zien.
De componenten zijn onderweg en in de loop van de volgende week de montage, wordt vervolgt.
Bijlagen
Aansluitschema brandstofpomp.pdf
(427.6 KiB) 18 keer gedownload
Functioneel_veiligheidsdiagram electrische brandstofpomp.pdf
(354.22 KiB) 19 keer gedownload
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover 109 Series 3 'Daktari'
2005 Volvo XC90V8
Voorheen werk: Toyota Hilux 4WD 2,7 diesel

Gebruikersavatar
Weel240
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 Feb 2020, 10:02
Locatie: Amsterdam

Ombouw naar elektrische benzinepomp van een 2,25 vier cilinder Series 3

Berichtdoor Weel240 » 05 Okt 2020, 20:24

Ombouw geslaagd, met een gewijzigd aansluitschema omdat het Hella pulsgestuurde relais na een week nog steeds onderweg is en niet bekend is wanneer het komt.

Aangepast schema gemaakt en deze schakeling past mooi in een standaard kabellas doos. Met de drukknop kun je handmatig de vlotterkamer v.d. carburateur vullen, daarna starten & lopen. De pompbeveiliging is nu enkelvoudig over de schakelaar vd oliedruk, geen oliedruk is een goede indicator dat de motor niet meer draait. De kleine rode led brandt als de brandstofpomp spanning voerend is. De pomp regelt zelf het volume en druk naar de carburateur en stopt als de vlotter de toevoer afsluit. De pomp past precies naast de rechter tank en vlak achter de driewegklep naar de linker tank. Daarmee is de aanzuigkant zo kort mogelijk conform advies leverancier.

IMG_20201005_0812356.jpg


IMG_20201004_2351117.jpg
Bijlagen
IMG_20201005_0811449.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover 109 Series 3 'Daktari'
2005 Volvo XC90V8
Voorheen werk: Toyota Hilux 4WD 2,7 diesel

IwemaLPG
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 Aug 2020, 12:59
Locatie: Eindhoven
Contact:

Re: Ombouw naar elektrische benzinepomp van een 2,25 vier cilinder Series 3

Berichtdoor IwemaLPG » 19 Okt 2020, 16:19

Leuk projectje.

Misschien verstandig om er er ook een inert schakelaar bij te plaatsen.
Deze kan dan bij een botsing de brandstofpomp automatisch uitschakelen.
Na een botsing druk je de herstelknop in en de pomp is weer ingeschakeld.
Op auto' die geleverd worden met een elektrische benzinepomp is dit een must.
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.

Gebruikersavatar
Weel240
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 Feb 2020, 10:02
Locatie: Amsterdam

Ombouw naar elektrische benzinepomp van een 2,25 vier cilinder Series 3

Berichtdoor Weel240 » 22 Okt 2020, 13:18

@iwemaLPG verstandig om er er ook een inert schakelaar bij te plaatsen


Bedankt voor advies, een dubbele veiligheid is beter, was ook de bedoeling maar de levering van het Hella pulsgestuurde relais liet het afweten. Een inertschakelaar is een mooiere oplossing, ik heb er eentje gevonden op het internet bij een Nederlandse leverancier. Alleen nog even navragen of gevoelig is voor schokken door off-road rijden,
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover 109 Series 3 'Daktari'
2005 Volvo XC90V8
Voorheen werk: Toyota Hilux 4WD 2,7 diesel

Gebruikersavatar
Weel240
Berichten: 51
Lid geworden op: 11 Feb 2020, 10:02
Locatie: Amsterdam

Re: Ombouw naar elektrische benzinepomp van een 2,25 vier cilinder Series 3

Berichtdoor Weel240 » 30 Okt 2020, 16:30

Vandaag de Webcon Inertie Schakelaar set (schakelaar en connector set) ontvangen, een vernuftig apparaatje wat bij een plotselinge schok cq abrupte beweging de stroomvoorziening van de elektrische brandstofpomp onderbreekt, wel zo'n veilig idee. De enkelvoudige uitschakeling van de brandstofpomp bij een aanrijding middels de oliedruksensor is wel OK en beter dan niets, maar het is geen intrinsiek veilig systeem, als bijvoorbeeld door een aanrijding de de connectiedraad naar de oliedruksensor los schiet, kan de pomp weer gaan draaien. De resetknop zit binnen handbereik mocht de schakelaar eruit schieten door een harde offroad klap.

IMG_20201030_1425421a_copy_1920x1080_copy_768x432.jpg


De rode led brand als er 12 volt spanning staat op de brandstofpomp, met de zwarte drukknop schakelaar is om handmatig de vlotterkamer vd carburateur te vullen na een tijdje stilstand. De Webcon is op het deksel van het schakelkastje gemonteerd en onderbreekt de plus naar de brandstofpomp.
Bijlagen
IMG_20201030_1428120_copy_1920x1080.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover 109 Series 3 'Daktari'
2005 Volvo XC90V8
Voorheen werk: Toyota Hilux 4WD 2,7 diesel


Terug naar “projectverslagen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast