Restauratie LARO 109 bj 80

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Waterrover
Beheerder

Restauratie LARO 109 bj 80

Berichtdoor Waterrover » 31 Mei 2021, 11:40

Door een comm.fout is helaas een deel van dit topic verloren gegaan, gelukkig heb ik nog iets kunnen redden. Zie onderstaande:
Chris / forumbeheer

door Xander65 » 23 Mei 2021, 17:44
Hallo,

Even voorstellen: ik ben Xander (Nijmegen) en nieuw met LandRovers, wel een beetje thuis in klassieker restauraties.
Ik heb de hand kunnen leggen op een LandRover 109 series 3 (benzine motor,) deze Landrover is 10 jaar geleden geimporteerd uit Wales.
Mijn plan is om hem body-off te restaureren en daarna er nog heel lang van te genieten.
Om dat de auto nog rechts-sturend is wil ik deze ook omzetten naar links-sturend, toch iets handiger in Nederland

Ik heb hem nu helemaal uit elkaar gehaald; het chassis, body en aandrijflijn zijn nu van elkaar gescheiden.
Het chassis is nu alleen een rollend gedeelte, alleen de assen zitten er nog onder.

Ik heb twee vragen:
Het chassis ziet er hard en solide uit (geen roestschade) maar toch heb ik het idee dat hij krom cq. getordeerd is.
Zijn er mensen die misschien weten hoe het chassis na te meten (dmv meetgegevens) of hoe te bepalen of het chassis binnen de toleranties vallen?
En als chassis helemaal los is, wat is een goed advies; laten stralen en/of scoperen of zelf schoonmaken, schuren, lakken ?

Mijn tweede vraag betreft het omzetten van recht-gestuurd naad links-gestuurd.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, alle tips zijn welkom

Gr Xander
Barwaut » 23 Mei 2021, 19:27
Welkom,

Arnhem hier met een 109. Rechts gestuurd...

Qua chassis behoud is er eigenlijk maar 1 optie als je alles toch al apart hebt: galvaniseren.

Je stuur omzetten kan, is wel een klus.
Het is een discussiepunt altijd.
Ik zou namelijk geen links gestuurde willen.
Het is een Britse auto en rechts heb je veel meer ruimte al bestuurder.
Maar goed...

Succes!
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

door Erik Peters » 23 Mei 2021, 19:56
Xander65 schreef:....... en nieuw met LandRovers, ........
Het chassis ziet er hard en solide uit (geen roestschade) maar toch heb ik het idee dat hij krom cq. getordeerd is.
Zijn er mensen die misschien weten hoe het chassis na te meten (dmv meetgegevens) of hoe te bepalen of het chassis binnen de toleranties vallen?

Het is denk ik verstandig om een (origineel) werkplaatshandboek aan te schaffen. Ik heb ooit eens een Nederlandstalige versie gehad, maar die met de 109 stawag meegegeven. Nu moet ik het doen met een digitale engelse versie.
En het chassis kun je nameten, de gegevens staan in het werkplaatshandboek:

Groet,

Erik.

p.s. het omzetten van het stuur naar LHD is veel werk o.a. dient het hulpstuurhuis naar de andere kant verplaatst te worden. hierover is onlangs nog wat geschreven alhier op het forum (viewtopic.php?f=14&t=12937&hilit=series+restauratie).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Edward » 23 Mei 2021, 20:12
Het hulpstuurhuis kun je zoveel werk van maken als je zelf wilt. De bus waar ie in het chassis inzit is niet als standaard onderdeel te koop dus die moet je )(laten) draaien.

Maat van me heeft gewoon heel de balk eruit gezaagd en omgedraaid. Dat was een klus van een ochtend.

Chassis is idd simpel op te meten, de toleranties staan erbij maar als ie daar ruim buiten valt is de kans nog steeds groot dat ie zo de fabriek uitgerold is.
Edward van Vugt

Landmarcs » 23 Mei 2021, 20:37
Barwaut schreef:...
Het is een discussiepunt altijd.
Ik zou namelijk geen links gestuurde willen.
Het is een Britse auto en rechts heb je veel meer ruimte al bestuurder.
Maar goed...

Mocht je bij tijd en wijle met 3 voorin willen zitten is de LHD configuratie juist een pré: voor de twee passagiers is er dan meer ruimte.
Sowieso geldt - althans in mijn ogen - dat de chauffeur niet heel veel ruimte nodig heeft (behalve als hij.zij achter het stuur zijn laarzen aan of uit wil doen); als je rijdt heb je de pedalen en die bepalen waar je voeten heen moeten. Omgekeerd is zelfs voor één passagier het best handig als hij/zij wat meer voetenruimte heeft: ik gooi nog wel eens mijn rugzak naar rechtsonder, en dan is er toch nog ruimte voor de voeten van de passagier.

Blijft staan dat het een hele klus schijnt te zijn, misschien iets om dan direct een power-assisted besturing te maken.

Groeten MarcS

PS Als je veel gaat veranderen/aanpassen is het wellicht slim om tijdig contact met de RDW op te nemen ?
109 is je ware
109 is je ware » 23 Mei 2021, 22:17
Heb ook een hele goeie tip over ombouw vn RHD naar LHD :pure tijd en geldverspilling!In een artikel in Oldtimermarkt jaren geleden werdt uit de doeken gedaan,dat na uitgebreid onderzoek is gebleken dat rechtsgestuurde auto’s in rechts verkeer veiliger waren dan andere combinaties!
109 is je ware » 23 Mei 2021, 22:28
Herinner me opeens dat ik nog een Nederlandstalig werkplaatshandboek vn SIII heb liggen dat ik in 1981 aangeschaft heb samen met een Engelstalig onderdelenboek allebei in prima staat.Ik twijfel nu of ik het zal houden uit nostalgische overwegingen of dat ik het te koop zal zetten en iemand anders een plezier ermee zal doen die er misschien goed gebruik vn kan maken

door Landmarcs » 23 Mei 2021, 22:33
109 is je ware schreef:.... jaren geleden werdt uit de doeken gedaan,dat na uitgebreid onderzoek is gebleken dat rechtsgestuurde auto’s in rechts verkeer veiliger waren dan andere combinaties!

Zo lust ik er nog wel één ... geen LandRover kiezen is ook veiliger, niet auto rijden is nog veiliger.

Blijft staan dat de ombouw economisch geen feest is. De RHD met bijbetaling inruilen tegen een LHD is goedkoper.

Groeten MarcS

door Edward » 23 Mei 2021, 23:37
Landmarcs schreef:Blijft staan dat de ombouw economisch geen feest is. De RHD met bijbetaling inruilen tegen een LHD is goedkoper.

Groeten MarcS

Nou, dat weet ik zo net niet. Series zijn niet meer heel dik gezaaid en ombouw kost bij een Serie een fractie van een Defender. Alle dash delen zijn bv makkelijk te vinden voor weinig net als stuurhuis, stangen etc.

De enige vraag is of je het werk erin wilt steken maar als je tot op een rollend chassis bent valt dat ook wel mee. De Rdw heb je helemaal niks mee te maken zolang de voorpoten met het chassisnummer er niet afzaagt.
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004
door Barwaut » 24 Mei 2021, 00:04
109 is je ware schreef:Heb ook een hele goeie tip over ombouw vn RHD naar LHD :pure tijd en geldverspilling!In een artikel in Oldtimermarkt jaren geleden werdt uit de doeken gedaan,dat na uitgebreid onderzoek is gebleken dat rechtsgestuurde auto’s in rechts verkeer veiliger waren dan andere combinaties!

Ik vind het echt fijn rechts zitten en rechts rijden.
Kan me wel iets voorstellen bij dat onderzoek.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

Xander65

Re: Restauratie LARO 109 bj 80

Berichtdoor Xander65 » 31 Mei 2021, 14:01

Ondertussen heb ik het chassis in ze geheel gedemonteerd en helemaal kaal.
het chassis is hard en zover te zien is er geen roest,- of andere schades en zijn er geen lasreparaties gedaan.
Heb het èèn en ander doorgemeten en zie toch wel verschillen op sommige punten.
Vooral aan de voorkant valt op dat kopstuk van de langsbalk aan de rechter kant lager uitkomt dan de linker kant, er zit wel een verschil tussen van 2 cm, ook lijkt het laatste rechter stuk iets getordeerd, zie fotos
Weer iemand of dit binnen de toleranties van de fabrieks specificaties valt ? Of zijn de specificaties heel precies ?
Is er verder iemand met ervaring en/of deskundigheid hoe dit te repareren?
Als er verdere informatie en/of fotos nodig zijn, laat het me weten.

groet Xander
Bijlagen
kop_aanzicht.jpg
overlangs3.jpg
kop_aanzicht.jpg

Terug naar “projectverslagen”