Beste sleutelaars,
Mijn 109 6-cylinder uit 1976 is toe aan een nieuwe motor.
Reviseren is erg duur en het resultaat dan nog onzeker.
Ik kan een 8-cylinder met p380 hand versnellingsbak uit een rangerover krijgen.
Waar moet ik dan nog aan denken voordat ik aan ombouwen begin?
Schiet maar los en alvast bedankt
Rob Vermeulen
Serie 3 109 6-cylinder uit 1976
Van 6-cylinder naar 8-cylinder
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 04 Sep 2016, 21:52
Re: Van 6-cylinder naar 8-cylinder
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
-
- Berichten: 8083
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Van 6-cylinder naar 8-cylinder
Rob Vermeulen schreef:...
Ik kan een 8-cylinder met p380 hand versnellingsbak uit een rangerover krijgen.
Waar moet ik dan nog aan denken voordat ik aan ombouwen begin?
Je moet denkelijk ook rekening houden met permanent 4x4: dus een andere/aangepaste vooras of een aangepaste tussenbak en dan is er weer het (te) grote koppel dat alleen naar de achteras gaat.
Je mag 1/3 vervangen en de (hele) aandrijflijn is 1/3 ... je mag zelfs overgaan op schroefveren (doe dit alles wel in overleg met de RDW).
Groeten MarcS
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 14 Mar 2013, 09:33
- Locatie: Schiedam
Re: Van 6-cylinder naar 8-cylinder
Je moet eraan denken of je handig genoeg bent om alles te doen. Aandrijfassen, luchtinlaat, tunnel over versnellingsbak, koeling, ventilator, electrisch deel, km teller, computer, motorsteunen. brandstofleidingen.
Met alleen een motor en versnellingsbak ben je er nog niet. Je hebt veel meer onderdelen nodig. Je komt een stuk verder als je een complete oude discovery of rangerover hebt als donor. En dan nog, Wat koop je dan en hoe goed is de donor die je dan koopt.
Je eigen motor eruit halen, gedeeltelijk zelf de- en monteren en de rest laten reviseren is uiteindelijk aan het eind denk ik toch goedkoper en betrouwbaarder.
Succes met je keuze en post het voortgangsverslag hier. Kunnen we meegenieten en adviseren.
Groet Frank
Been there, done that
Met alleen een motor en versnellingsbak ben je er nog niet. Je hebt veel meer onderdelen nodig. Je komt een stuk verder als je een complete oude discovery of rangerover hebt als donor. En dan nog, Wat koop je dan en hoe goed is de donor die je dan koopt.
Je eigen motor eruit halen, gedeeltelijk zelf de- en monteren en de rest laten reviseren is uiteindelijk aan het eind denk ik toch goedkoper en betrouwbaarder.
Succes met je keuze en post het voortgangsverslag hier. Kunnen we meegenieten en adviseren.
Groet Frank
Been there, done that

Landrover 110 3.9V8i met automaat verkocht,
Nu Defender110 TD5 camper
Nu Defender110 TD5 camper
Re: Van 6-cylinder naar 8-cylinder
Een gereviseerde lijn 6 kop zij klepper versus een ongereviseerde wellicht matige 3.5 V8? Mwah, dan is nog de V8 met straatlengtes te prefereren.
En als je hem toch nog moet monteren is een V8 even van nieuwe delen voorzien ook geen werk.
Ja, het is een bult werk en voordelig is ook anders maar het resultaat is wel 10x leuker en betrouwbaarder.

En als je hem toch nog moet monteren is een V8 even van nieuwe delen voorzien ook geen werk.

Ja, het is een bult werk en voordelig is ook anders maar het resultaat is wel 10x leuker en betrouwbaarder.
Re: Van 6-cylinder naar 8-cylinder
Je hebt een PB
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten