S2A 109 uit 1966

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
prensel

S2A 109 uit 1966

Berichtdoor prensel » 27 Mar 2017, 16:09

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen weekend een series 2a 109' diesel uit 1966 aangekocht die ik (op termijn) wil gaan restaureren.
Deze LR is 10 jaar geleden als rhd uit de UK gehaald en stond sinds die tijd voornamelijk onder een afdak in een bos in afwachting van invoer, keuring etc. Er was door de vorige eigenaar wel een safaridak bij gekocht en hij was begonnen met vervanging van de electra en daar was het door tijdgebrek bij gebleven.

De kleur was inmiddels mosgroen geworden en mijn eerste indruk was dat het om een militaire uitvoering ging. Dat bleek niet zo te zijn. Uit het chassisnummer (25110xxxC) lijkt dat het om een late series 2a zou gaan. Na een stevig wasbeurt met de hogedrukspuit bleek onder de moskleur wel een typsiche legerkleur vandaan te komen maar daaronder zit weer een (originele) donker groene LR kleur. Die kleur vind ik ook terug onder het dashboard en op sommige plaatsen onder de zittingen. Blijkbaar is de auto ergens in die 50 jaar door een van de eigenaren 'omgebouwd' naar army look-a-like.

Het chassis is vrijwel overal keihard en het motorblok is voor de leeftijd erg schoon, lijkt zelfs ooit eens opnieuw gelakt. Ik vermoed dus dat deze al eerder is gereviseerd. Omdat de electra wel was verwijderd maar nog niet teruggebouwd heb ik hem nog niet horen lopen.

Het plan is nu om eerst de electra weer aan te leggen, er zit een nieuwe braided kabelboom bij (merk nog onbekend) . Daarna de auto technisch helemaal in orde te maken en langs de RDW voor een (blauw) NL kenteken.
Uiteindelijk wil ik de army look weer ongedaan maken en de originele kleur er weer terug op zetten. Over een ombouw van RHD naar LHD ben ik nog niet uit.

Waar ik nu naar op zoek ben is informatie hoe bij dit type s2a de kabelboom hoort te lopen en welke bulkhead doorgangen daarbij gebruikt worden.
Heeft iemand daar misschien meer informatie of afbeeldingen/fotos van ? Ook het type en exacte locatie van de fusebox is nog een vraagteken. Er zit wel een s3 fusebox bij, die bij de s3 onder de stuurkolom zit, maar bij de s2a zit de fusebox volgens mij aan de motorkant van de bulkhead.

Groet,

Paul

DAppeldorn

Re: S2A 109 uit 1966

Berichtdoor DAppeldorn » 22 Jun 2017, 20:05

Het makkelijkste is om bij paddocks een werkplaatsboek te kopen.
De kabelboom is afhankelijk van de suffix nummer van je chassis.
Dus dat wil zeggen dat je niet moet kijken naar je bouwjaar maar naar het suffix nummer van het chassis.
Let op, er is een overgang in onderdelen, vandaar dat je assen, bak e.d. allemaal hun eigen suffix letter hebben wat weer matched met het suffix letter van het chassis. (via google kun je wel overzichten vinden)

Er zijn verschillende leveranciers van kabelbomen, ja kan ze mailen http://www.britishwiring.com/category-s/238.htm

Zelf had ik een ex boar militair 88 inch s2a (rover8) van 1965, ik heb hem weer terug gebouwd naar militaire spec maar wel in dark bronze green.
Dit omdat landrover ze op die manier naar het leger stuurde. Waarna ze in dienst werden voorzien van een militair lik verf.

Jouwe kan militair zijn of niet, er zijn tekenen te zien zoals andere type knipperlichten en side lights, militair plaatje op bijrijderskant, andere koplampen, ander achter crossmember, enz enz.
Mijne was zijn militaire plaat kwijt, maar dankzij Geof fletcher ( dankzij de S2club in GB) heb ik toch de militaire kenteken/id weten te achterhalen met het chassis nummer. ( is geregistreerd in militaire database)

Het ligt dus aan wat je onder een restauratie verstaat........ gewoon opknappen of "af fabriek" terug brengen in originele staat.
Maar begin met een werkplaatshandboek en de onderdelen handboek, daarnaast nog de S2 2a specification guide allemaal verkrijgbaar bij paddocks en je komt een heel eind.

Qua kabelboom, die komt bij een suffix B gelijk achter de km teller plaat het motorruim binnen. 2x 1 dikke en 1 wat dunnere boom (ampere meter etc) daarna splitst het zowel links af ( bij mij hele boom naar koplampen, startknop, aansluiting achterverlichting door chassis en over het spatbord enz enz) en rechts naar de dynamo (alternator conf.)

Ik heb misschien wel wat foto's, maar mijne was wel een suffix B (origineel 12volt + massa) volgens mij wel iets anders dan die van 1966.
want ergens gaan ze over naar negatieve massa, en 4 stuk zekeringen i.p.v. 2.
ook veranderd het dash km teller paneel lay out en kleur, vroeg is op body kleur, laat is zwart, vroeg is met 3 lampjes, laat is met flip bedienings schakelaars.

Enz. :mrgreen: Dus mijn advies, boeken kopen, suffix nummer hanteren en vanuit daar kijken wat origineel is en wat niet, stiekem kijken op de Engelse S2club forum, :o

DAppeldorn

Re: S2A 109 uit 1966

Berichtdoor DAppeldorn » 22 Jun 2017, 20:14

O mijn 2 zekeringen kast van vroege 2a 12volt+massa zat als je voor de auto staat links van het schutbord.

Als er weinig aan gekloot is zitten de blindmoeren er vlak bij 3 a 4 voor de voltage regelaar, rechts daar van moet die zitten.
Staat wel in de specification guide en wp handboek

En wil je precies weten wat je hebt???????? Een heritage document kopen........................Dan heb je in iedergeval een start voor een echte restauratie.

Verschil met oude en nieuwe 2a is simpel, oude 12volt+massa had een startknop i.p.v. een contactslot met startfunctie.
oude heeft groen/geel en amber lichtjes (oliedruk,dynamo en choke) en een ampere meter, nieuwe latere type heeft s3 klok, zwart paneel en flip schakelaars.

Terug naar “projectverslagen”