Voor minder geluid ben ik wat butyl gaan plakken met daaroverheen zelfklevend armaflex schuim. Van dat armaflex een rol gekocht via ebay.de Dat heb ik ook onder de motorkap geplakt. Nu is die armaflex binnen nogal kwetsbaar. Zeker met een paar honden erin die uit hun defender dak gaan zodra ze het woord bos horen.
Heb je misschien een idee waarmee ik die armaflex kan afplakken dat het minder kwetsbaar is? En wat voor soort lijm te gebruiken? En hoe ik de randen bij raam etc netjes kan afwerken? Op ebay.de zag ik "Himmelstoff Autostoff Polsterstoff Bezugsstoff". Zou dat wat kunnen zijn?
Foto van dak en wand met armaflex:
Dit is de link naar de stof:
https://www.ebay.de/itm/Himmelstoff-Aut ... 1438.l2649
Tips voor netjes afwerken en alternatieven welkom!
Bekleden dak na afplakken met bitumen en daarna armaflex?
Bekleden dak na afplakken met bitumen en daarna armaflex?
*** Def90 TD5 2003 ***
*** Ieder z'n hobby ***
*** Ieder z'n hobby ***
-
- Berichten: 9202
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Bekleden dak na afplakken met bitumen en daarna armaflex?
't Is waarschijnlijk, 5 jaar na dato, een gevalletje van overjarige mosterd na een al lang verteerde maaltijd.
Wellicht is de onderstaande suggestie nog nuttig voor anderen.
Om de een of andere reden heb ik dit berichtje gemist (berichten van "nieuwkomers" sluipen er wel eens tussendoor.
Ik heb het goedkoopste Kwantum-hallen / Leen Bakker tapijt gebruikt.
Een dun kunststof rib-tapijt (dat ze in de "kleuren" licht-grijs en donker-grijs leveren.
Dit tapijt heeft een heel dunne rubber-schuim-rug - dat lijkt geen aanbeveling echter ...
... wanneer je die rug met verdunde rubberlijm insmeert lost het schuim op en wordt het één met de lijmlaag.
Qua kosten: minimaal - de rubberlijm die je erop smeert is duurder per m2.
Qua duurzaamheid: ik heb als onderlaag geen armaflex gebruikt maar geäluminiseerd-belletjes-plastic.
In mijn oude Defender gebruikte is het eenvoudigste geäluminiseerde belletjes-plastic, bij de huidige de steviger dubbellaags-variant.
Bij zowel de oude als de nieuwe blijft het belletjes-plastic als het tapijt vele jaren probleemloos zitten, zelfs als je er iets met klitteband aan ophangt. Het minimale budget-tapijt zelf houdt zich ook jarenlang goed.
Het enige "minpuntje" is dat de licht-grijze variant iets donkerder is als de standaard LandRover-hemel-kleur (bonus is dat het niet gauw vuil toont).
De donker-grijze variant heb ik met name voor de delen "onder de gordel" gebruikt (om het kale blik van de HardTop laadbak minder kil te maken).
O ja, heb je het tapijt eenmaal ingelijmd en wil je het netjes recht en rimpelloos tegen het plafond plakken .... dan doe je er goed aan een extra paar helpende handen te organiseren (het helpt ook als je de "werkruimte" zo inricht dat je er als "hoofdaannemer" een beetje comfortabel bij kan). Of met andere woorden: Eenmaal ingelijmd is het tapijt net iets minder stijf, en het rekt ook een fractie door het inlijmen, het is vooral eigenwijs en wil liefst overal en dan vooral net niet recht vastplakken.
Groeten MarcS
Wellicht is de onderstaande suggestie nog nuttig voor anderen.
Om de een of andere reden heb ik dit berichtje gemist (berichten van "nieuwkomers" sluipen er wel eens tussendoor.
Ik heb het goedkoopste Kwantum-hallen / Leen Bakker tapijt gebruikt.
Een dun kunststof rib-tapijt (dat ze in de "kleuren" licht-grijs en donker-grijs leveren.
Dit tapijt heeft een heel dunne rubber-schuim-rug - dat lijkt geen aanbeveling echter ...
... wanneer je die rug met verdunde rubberlijm insmeert lost het schuim op en wordt het één met de lijmlaag.
Qua kosten: minimaal - de rubberlijm die je erop smeert is duurder per m2.
Qua duurzaamheid: ik heb als onderlaag geen armaflex gebruikt maar geäluminiseerd-belletjes-plastic.
In mijn oude Defender gebruikte is het eenvoudigste geäluminiseerde belletjes-plastic, bij de huidige de steviger dubbellaags-variant.
Bij zowel de oude als de nieuwe blijft het belletjes-plastic als het tapijt vele jaren probleemloos zitten, zelfs als je er iets met klitteband aan ophangt. Het minimale budget-tapijt zelf houdt zich ook jarenlang goed.
Het enige "minpuntje" is dat de licht-grijze variant iets donkerder is als de standaard LandRover-hemel-kleur (bonus is dat het niet gauw vuil toont).
De donker-grijze variant heb ik met name voor de delen "onder de gordel" gebruikt (om het kale blik van de HardTop laadbak minder kil te maken).
O ja, heb je het tapijt eenmaal ingelijmd en wil je het netjes recht en rimpelloos tegen het plafond plakken .... dan doe je er goed aan een extra paar helpende handen te organiseren (het helpt ook als je de "werkruimte" zo inricht dat je er als "hoofdaannemer" een beetje comfortabel bij kan). Of met andere woorden: Eenmaal ingelijmd is het tapijt net iets minder stijf, en het rekt ook een fractie door het inlijmen, het is vooral eigenwijs en wil liefst overal en dan vooral net niet recht vastplakken.
Groeten MarcS
Re: Bekleden dak na afplakken met bitumen en daarna armaflex?
In de camper en bussenwereld gebruiken ze massaal vilt. Dat lijm je met spuit-contact lijm en laat zich prima rekken en stuiken waardoor je de meest bizarre vormen ecg mooi kunt stofferen.
De prijs van lijm en vilt varieert enorm afhankelijk vd aanbieder. Maar zolang je niet naar de standaard online camper aanbieders gaat is het voor een nette prijs te vinden.
De prijs van lijm en vilt varieert enorm afhankelijk vd aanbieder. Maar zolang je niet naar de standaard online camper aanbieders gaat is het voor een nette prijs te vinden.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
- Berichten: 9202
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Bekleden dak na afplakken met bitumen en daarna armaflex?
Edward schreef:In de camper en bussenwereld gebruiken ze massaal vilt. Dat lijm je met spuit-contact lijm en laat zich prima rekken en stuiken waardoor je de meest bizarre vormen ecg mooi kunt stofferen.
De prijs van lijm en vilt varieert enorm afhankelijk vd aanbieder. Maar zolang je niet naar de standaard online camper aanbieders gaat is het voor een nette prijs te vinden.
Met vilt heb ik geen ervaring.
Wat mij aanspreekt in het uiterst goedkope tapijt is:
1º de minimale prijs: doe je eens iets fout dan was de lijm het duurste.
2º een Defender heeft geen moeilijk te stofferen hoeken (het moeilijkste is het netjes recht en plooivrij werken).
3º het rib-oppervlak: het dunne, geribbelde tapijt-oppervlak geeft weinig geluid af, en dempt het interieur-geluid.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast