Series 2 restauratie

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Coen83

Series 2 restauratie

Berichtdoor Coen83 » 05 Jan 2021, 21:55

Hoewel ik dit al héél lang geleden van plan was, dacht ik misschien dat het het nu wel het moment was om wat foto's te posten van de voortgang van mijn restauratie.

Het verhaal achter deze auto is dat ik hem via via kon kopen, van iemand die plots overleed. Een jaar of 5 daarna hebben zijn weduwe en zoon hem te koop aangeboden, met de afspraak erbij dat ik hem moet komen laten zien als hij klaar is. Dat vond ik prima. In 2016 heb ik hem gekocht en opgehaald, daarna is hij ruim 1,5 jaar weggezet, eind 2017 heb ik hem naar mijn huis gehaald. Omdat we ivm corona onze Afrika reis moesten afbreken en ik nog onbetaald verlof had, heb ik vanaf maart tot en met de zomer heel veel werk kunnen doen aan de series. Erg leuk moet ik zeggen.

Het gaat om een originele Nederlandse S2, gemaakt in 1960 in Solihull en op kenteken gezet in 1962. Ik probeer hem zo goed mogelijk origineel te houden. Motornummer en baknummer matchen, dus dat is al mooi.

Zie foto's:

Afbeelding
Een scan van een foto van de vorige eigenaar. Ik schat eind jaren '90 gehaald en deels gedemonteerd door hem.

Afbeelding

Afbeelding
Foto's van demontage door vorige eigenaar.

Afbeelding

Afbeelding
Foto's van de vorige eigenaar die bezig is het met herstellen van het chassis.

Afbeelding

Afbeelding
"Hey Coen, is dat wat voor jou?!" Ik: uuhh wat zie ik hier eigenlijk?!??

Afbeelding
Ophalen: nu al happy!

Afbeelding
Door de tuin zeulen, achter de (toen nog) 130.

Afbeelding
Waarde transport.

Afbeelding
Wel een pens werk!

Afbeelding

Afbeelding
December 2017: naar huis!

Afbeelding
Zo ziet mijn mancave er uit met series.

Afbeelding
Motor afbouw.

Afbeelding

Afbeelding
Schutbord laten stralen, powdercoaten en spuiten.

Afbeelding

Afbeelding
Engels spul. Altijd ingewikkeld welke bouten er nú weer in moeten........ Hier mijn to do en mijn bestellijstje op het whiteboard in de garage.
Laatst gewijzigd door Coen83 op 06 Jan 2021, 21:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Land Rover Defender 110 2.4 Td4, 2007
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Coen83

Re: Series 2 restauratie

Berichtdoor Coen83 » 05 Jan 2021, 22:15

Ok nog wat meer foto's dan.

Afbeelding
Maart 2020: terug de schuur in, ivm Corona.

Afbeelding
Hulp van mijn vriendin bij schuurwerk.

Afbeelding
Niet slecht, weinig roest.

Afbeelding
Front paneel schoonmaken.

Afbeelding
Kilometerteller. Losgehaald, schoongemaakt, behuizing gespoten, gesmeerd, teruggedraaid, nieuwe chrome ring en klaar!

Afbeelding
Wel nog even de kilometerstand vermelden voor eventuele toekomstige referenties.

Afbeelding
Nog niets aangesloten maar ik kon het niet laten deze even te plaatsen. Ben heel tevreden over het resultaat!

Afbeelding
Front gesproten en lampen er in. Met mijn spuiter in de buurt sprak ik af dat ik regelmatig kleine hoeveelheden breng, die hij tussendoor spuit. Werkt perfect op die manier.

Afbeelding
Stuurkolom geplaatst.

Afbeelding
Nieuwe lading spullen naar de spuiter. De 110 is nog niet terug uit Afrika dus dan maar met de bus van een goede vriend.
Laatst gewijzigd door Coen83 op 06 Jan 2021, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 06 Jan 2021, 18:26

Super leuk om te zien!
Mooi werk.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 06 Jan 2021, 21:42

Barwaut schreef:Super leuk om te zien!
Mooi werk.

thanks!

Meer foto's!

Afbeelding
En meer hulp. Mijn vader is echt een vakman: meubelmaker met gouden handjes en engelengeduld. Dus hij heeft zich een dagje uitgeleefd om het uitdeuken van de tub. Nu weer super strak!

Afbeelding
De kat hielp ook. Ofzo.

Afbeelding
Het stuurwiel was eigenlijk nog in prima staat. Geen geen barsten in het kunststof.

Afbeelding
Ok alleen wat alu oxidatie. Dus ik kon het vrij gemakkelijk spuiten en klaar!

Afbeelding
Hammerite hoogglans in spuitbus is super spul.

Afbeelding
De oorspronkelijke dynamo levert wisselstroom, waardoor er origineel een gelijkrichter in de auto zit. Tegenwoordig zitten die gewoon in de dynamo zelf. Omdat een dynamo die geen gelijkrichter heeft maar matig stroom levert, heb ik van een serie 3 een nieuwe gekocht en die wilde ik plaatsen. Alleen zelfs met 3 pulleys en 2 snaren kreeg ik hem niet op spanning... Maar, na 2x bij brezan te zijn geweest is het toch gelukt.

Puck

Berichtdoor Puck » 10 Jan 2021, 21:12

Gaaf! Heb je (of eigenlijk je vader ;)) de achterbak helemaal strak gekregen zonder plamuur oid?
Land Rover Series II 1960
Land Rover Series IIa 1969

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 12 Jan 2021, 20:16

Puck schreef:Gaaf! Heb je (of eigenlijk je vader ;)) de achterbak helemaal strak gekregen zonder plamuur oid?

Zonder plamuur was niet helemaal te doen, uiteindelijk moest de spuiter nog het e.e.a. aanvullen toch. Aluminium is wat dat betreft lastiger dan staal, omdat het echt vervormt (groter wordt). Maar met wat kunst en vliegwerk kom je een heel eind ;)

Ik zal zo nog wat foto's posten.

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 12 Jan 2021, 20:45

Meer foto's!

Afbeelding

Hoewel de banden die erop zaten erg origineel zijn/waren, vond ik 6.00x16 wel wat klein. Het oogt minder mooi dan 7.5x16. Dus, via een bekende kon ik een prachtig gepowdercoate set kopen van seriesvelgen met nagenoeg nieuwe banden. Die ik haalde met een disco van een van mijn beste vrienden omdat de 110.. ohja, dat verhaal was al bekend ;)

Afbeelding

Het resultaat. Ziet er goed uit!

Afbeelding

In de tussentijd ook nog wat leidingwerk gedaan. Zóveel verschillende maten voor dat rare Engelse spul. Maar uiteindelijk gelukt en vloeistofdicht gekregen.

Afbeelding

Met regelmaat komen er pakketjes uit Engeland. Hoewel de levertijden van craddock wel beroerd zijn op 't moment. Op de werkbank ligt het elektrische schema. Ik heb bij een Duits bedrijf wat kabeltjes gekocht in verschillende kleurtjes die ik vervolgens ben gaan trekken van de ene kant naar de andere kant.

Afbeelding

Eerst is het een flinke zooi!

Afbeelding

Hier ook nog... Lijkt alsof het nooit gaat werken zo ;)

Afbeelding

Maar met wat tiewrapjes wordt het al wat meer georganiseerd

Afbeelding

Zodat ik hem vervolgens op de grond te leggen om de bundels te 'sleeven'. Op de kruispunten heb ik katoentape gebruikt.

Afbeelding

En klaar! De spanningsrichter heb ik niet meer nodig omdat ik een dynamo erop heb gezet (ipv de originele generator die wisselspanning levert). Dus op die plek konden mooi een stuk meer zekeringen voor alle onderdelen die stroom nodig hebben. Daarnaast heb ik 2 relais toegevoegd aan het schema omdat ik graag wilde dat de lampen apart geschakeld worden.

Afbeelding

En toen werd het tijd om, nu de elektra werkt en de startmotor rondgaat, de auto te starten! Samen met mijn 2 beste maatjes (ook laro liefhebbers en sleutelaars) hebben we heel wat avondjes geprobeerd om hem aan de gang te krijgen, maar tevergeefs. Daarover later in de fotoserie meer.

Afbeelding

Niet lang daarna kwam de tub terug van de spuiter.

Afbeelding

En om die er goed op te krijgen moest de auto maar even naar buiten.

Afbeelding

Shiny, maar erg mooi :)

Afbeelding

8-)

Afbeelding

Toen nog wat klinknagels er in. Ik heb een pneumatische nageltang gekocht omdat ik de nieuwe lak niet wilde beschadigen...

Afbeelding

8-) 8-)

Afbeelding

Die zijn te ver heen helaas. Dat worden nieuwe doortops.

Afbeelding

Ruiterwissermotor revisie. Schoonmaken, smeren, koolborstels gecheckt, gespoten en weer dicht.

Afbeelding

1 down, 1 to go.

Afbeelding

Wat ik bij de papieren kreeg: een motorrijtuigenbelastingkaart uit 1961 :o

Afbeelding

Achterzijde auto. Begint er steeds meer op te lijken!

Volgende keer meer foto's en uitleg over waarom de auto niet wilde starten.....

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 13 Jan 2021, 12:26

Wat is er met je kenteken gebeurd?
Je had een mooi oud Nederlands kenteken?

Prachtige foto's hoor.
Velgen ook, ik heb gespoten velgen en daar krijg je toch wat roestrandjes aan.
Zit ook te denken aan gepoedercoate velgen.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 13 Jan 2021, 13:31

Barwaut schreef:Wat is er met je kenteken gebeurd?
Je had een mooi oud Nederlands kenteken?

Die was behoorlijk aangevreten aan een kant (waar het achterlicht zat, zie foto op aanhanger achter witte Hyundai bus) dus ik moest toch nieuwe hebben. En ik vind persoonlijk die oplegletters mooier, hoewel minder origineel.

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 13 Jan 2021, 16:11

Nee, dat is je kentekenplaat...

Ik bedoel je kenteken: SX-83-03.
Waarom nu 96-MA-96?

Terug naar “projectverslagen”