Speelgoed P38

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Roger B.

Speelgoed P38

Berichtdoor Roger B. » 26 Jan 2014, 10:21

Zoals in een eerder topic omschreven heb ik na het ongeval met de D2 een P38 DSE gekocht die ik netjes wil houden en niet verder offroad gaat dan Greenlaning zonder kans op beschadigen. Daarnaast zou ik in eerste instantie de D2 verbouwen, maar dat is uitgelopen op een P38 kopen .......

2012-08-15 13.44.26.jpg

Nadat we de inlaatspruitstukpakking en bougiekabels en bougies vervangen hadden, 2 spiegels gemonteerd en het EAS systeem weer werkend gemaakt hadden (compressor en kleppenblok niet meer aanwezig) konden de verbouwingen beginnen :lol:

De 18" velgen met wegbanden vervangen door 16" met modderbanden in de maat 285 / 75 R 16

hoge stand zijaanzicht.jpg
Doorwadingsstand met 285/75R16

hoge stand rechtsvooraanzicht.jpg
Doorwadingsstand 285/75R16

Omdat ie nu een beetje lift nodig heeft en ik persé het EAS wil behouden, heb ik een setje spacers laten maken voor tussen de as en de luchtbalgen.

spacers klein.jpg

met een beetje geluk volgend weekend monteren....

Wordt vervolgd.
gone

Roger B.

Re: Speelgoed P38

Berichtdoor Roger B. » 12 Sep 2014, 19:12

Hmmm.. wordt vervolgd....

Ja, dat is wel gebeurd, maar nooit hier aangevuld.....

Inmiddels is de set spacers gemonteerd, en gebleken dat met name de achter as bij verhogen zo ver achterover kantelt dat de balg wel erg schuin op de voet komt te staan en door de te grote zijdelingse component de spacer van de as drukt (harde knal en op de bumpstop vallen....)
Dat was bikkelweekend 2014.... nog een dag over de Havelter hei gestuiterd op 3 luchtbalgen en bedenken wat er mis gegaan is....

Ik heb toen aangenomen dat de splitpen te verroest geweest is en gebroken is... dus de boel gemonteerd met een goede splitpen en ...op naar het paasweekend in Fürstenau.... nog geen 500 m in het terrein, heuveltje met wat kuilen en een bocht... PANG.... de rest van het weekend met de disco en 110 van Herman en Liesbeth (mee)gereden...

Dan dus toch te veel zijwaartse krachten, nieuwe spacers voor de achter as laten maken, dit keer met een bovenvlak dat naar voren gekanteld is, en twee gaten voor imbusbouten waarmee de spacer aan de as gebout wordt ipv de originele balg-montage methode te gebruiken.

Weinig tijd en evenementen op afgesloten terrein (geen kenteken op de speelauto) dus 1 augustus met spacers versie 2 en inmiddels ook Terrafirma +2" schokdempers er onder ...

20140715_153208.jpg

weer naar Havelte voor een nachtje assistentie bij een WAMPEX wandeling..... hele nacht over de hei gestuiterd, helemaal prima, geen centje pijn....

Toen was de auto dus goed rijdbaar en kon ik een dagje plannen om mijn echtgenote kennis te laten maken met zelf offroad rijden.... dus een zaterdag geprikt en met zijn tweetjes en de HSE op de kar naar Fürstenau.... een prima terrein voor beginners, gewoon veel makkelijke zandpaden en mogelijkheid een stapje verder te gaan.

Ook daar alles prima verlopen en hartstikke leuke dag gehad.... totdat ik op het einde te hard door een plas water gereden ben....

zie ook het topic hierover in de kroeg..

naar achteraf gebleken is is de motor echt overleden....
Gebroken drijfstang:

20140903_113036.jpg

heeft de cilinderbus stuk geslagen ......

20140903_124304.jpg

en een gat in de zijkant van het blok...

20140903_113047.jpg

het einde van deze P38 die nu in onderdelen verkocht zal worden....

Maar er is weer licht aan de horizon.... wordt vervolgt (in nieuw topic) :mrgreen:
gone

Terug naar “projectverslagen”