Blue Phoenix

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
fenix2

Blue Phoenix

Berichtdoor fenix2 » 12 Mei 2014, 11:13

Hi,

De bedoeling was om klus voor klus een rijdende landrover op te knappen. Dit weekend kwam ik er achter dat dat niet gaat werken.
Even slikken, herkaderen en doorgaan op een andere route...
Het nieuwe strijdplan is om tot kaal chassis te gaan, dan weer opbouwen met overhaalde onderdelen en waar nodig aanpassingen, zonder korte termijn tijdsdoel

De basis is een series 3 109 STAWAG met 2,25 dieseltje. De auto is voorzien van bijna 40 jaar patina en best wat electrolytische corrosie op alu en roest op staal waar de metalen direct op elkaar zitten.

Het doel is een betrouwbare en min of meer comfortabele reis- en verblijfspartner te bouwen voor reizen naar waar dan ook voor periodes van weekenden tot meerdere weken, in elk seizoen. De verblijfsinbouw als een losse unit in de laro (om het originele STAWAG karakter te bewaren). De verweerde lak en deukjes wil ik in principe zoveel mogelijk bewaren.

voor zover ik het nu kan overzien gaat het om de volgende klussen:

het herstelwerk:
chassis:
- kaal maken
- nieuwe achterbalk
- wat laswerk aan bevestigingspunten van de body
- 2K lak op de buitenkant
- binnenkant van de balken een antiroest behandeling

assen:
- complete overhaal

deuren:
- deur frames lassen (alle 5)
- binnenkant frames een anti roest behandeling a la chassis balken
- huid bewaren ivm verweerde lak
- stawag deur deurvanger aanpassen (de huidige heeft me al een achteruitrijlicht gekost)

sills en stijlen:
- sillrails vervangen
- B en C stijlen vervangen

schutbord:
- evt de slordig ingebakken voetenbakken netjes maken
- bevestiging voor brandstof filter vernieuwen
- op de A stijlen het randje voor de deurrubbers in orde maken.

motor:
- nalopen ivm roken en lekken

koppeling:
- slang vernieuwen
- hulp cilinder overhalen

versnellingsbakken:
- schoonmaken, verder geen werk aan voor zover ik nu kan zien

stuurhuis:
- lekkage langs de as naar de pitman arm verhelpen.

dak:
- hemel vernieuwen

bovenbouw achter:
- vergrendeling schuiframen nalopen

achterbak (donor achterbak heb ik al):
- andere vloer
- stalen steunbalkjes vervangen
- scharnier en sluiting gereedschapbak herstellen

interieur:
- panelen herstellen naar correcte STAWAG uitvoering
- stoelen nieuw/opnieuw bekleden

aanpassingen:
assen:
- limited slip of sper diffs
- asontluchting omleiden naar een hoger punt

brandstof systeem:
- extra brandstof tank onder de bestuurdersstoel die vanuit de hoofdtank achter gevuld wordt.

motor:
- vacuumpomp ipv vlinderklep

verwarming:
- standkachel om ook in de scandinavische winter warm te blijven
- Via de standkachel ook motor voorverwarming
- cabine isoleren voor warmte en geluid

electra:
- extra accu ivm standkachel en verblijfsinbouw
- zonnepaneel voor acculaden

achterbak:
- extra lading zekeringspunten ivm oa verblijfsinbouw

Tot zover de auto zelf

Voor de verblijfs inbouw zijn de details nog niet helder, maar denk aan het volgende:
- (deels) opklapbare slaapplaats
- veldkeuken
- wegzet/hang plaats voor een fiets
- verduisterende isolatie panelen voor alle ramen.
- tarp voor boven/naast de auto
- bergruimte

Het werk zal hier te volgen zijn en ook op mijn persoonlijke website

groetjes, Fenna
Afbeelding

fenix2

Re: Blue Phoenix

Berichtdoor fenix2 » 10 Jan 2015, 16:56

Alles is nog redelijk hypothetisch tot nu.

Wel heb ik nu helder in beeld hoe de verblijfsinbouw gaat worden.

Dat worden 2 demontabele kasten, waarvan er 1 op de vloer van de 2e zitrij komt (bank verwijderd en ventilatie naar beneden) voor het herbergen van 2 5kg propaan flessen. De andere kast via de achterdeur in de laadbak bevat een veldkeuken en een waterdichte bergruimte en afgesloten bergruimte.
Op de kasten komt een slaapplaats voor mezelf.

tav de alu corrosie op de body ga ik met alu soldeer de weggevreten stukken opvullen. De bodem van de laadvloer wordt vervangen met behoud van de wielkasten

Fenna (die komende week eindelijk gaat beginnen met uit elkaar halen van de laro en om een doel te hebben: het familie kampeerweekend in september)
Afbeelding

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 26 Nov 2015, 18:55

Stapjes van een krokante vloer naar weer degelijk:

Na wat spelen met een puntlas boortje:
Afbeelding

leuke vondst in een van de krokante dwarsbalkjes:
Afbeelding
Het is dat ik er op bedacht was dat ik iets dergelijks kon tegenkomen, anders was het vrodje tussen de losse kruimels terecht gekomen...

Het gezonde vlees om de 'nieuwe' vloer uit de donor achterbak in vast te zetten:
Afbeelding

Morgen verder. In deze beweging worden ook de B-stijlen aangepakt, dus demontagewerk rond de seatbase op het programma morgen.
Lang leve de vakantie, eindelijk weer klussen aan de 109 :)

Fenna
Afbeelding

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 28 Nov 2015, 19:36

Gisteren de dag vrij genomen en vandaag weer fris aan de klus...

Eerst de B-stijlen gefixeerd vanwege een ernstig vermoeden van bijzonder krokante aanhechting aan de sill-rails:
Afbeelding
Later bleek dat vermoeden terecht en ik ben blij dat de B-stijlen nu mooi op hun plek blijven tijdens het lassen binnenkort.

Waar is mijn vloer gebleven??? :D Van de achterbalk tot het schutbord is de vloer eruit nu. klaar om schoon te maken en prepareren voor het lassen. Vanaf hier begint eindelijk het opbouwen:
Afbeelding

Het is nog best een uitdaging om dat weer rijklaar te hebben voor de kerstrit.
De bedoeling is om de slechter te bereiken dragende structuur nu goed te hebben en op een later moment de makkelijk bereikbare klusjes verder af te handelen (zoals bv een zijpaneel van de seatbase)

Fenna
Afbeelding

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 30 Nov 2015, 13:05

De kerstrit gaat het niet worden dit jaar :(
Vandaag met mijn lasser de schade opgenomen en er is teveel werk aan voor hem om het de komende week voor elkaar te krijgen.
Van de sillrails en B/C stijlen zijn eigenlijk alleen de C-stijlen te repareren en de rest is ongeveer overleden. Pas in het voorjaar is er weer budget om de daarvoor nodige reparatie delen te kunnen aanschaffen. Dat gaat voor nu even op de langere baan.

Klussen die nu wel gedaan kunnen worden:
- deurframes voorbereiden op het laswerk (die reparatie delen liggen al een tijdje standby)
- de donor achtervloer en dwarsbalkjes helemaal netjes maken
- achterste krukas keerring
- anti-rook kuur voor de motor

We houden u op de hoogte ;)

Fenna
Afbeelding

j4f

Berichtdoor j4f » 05 Dec 2016, 11:43

Gaaf project Fenix, wat is de actuele status... dit jaar kerst wel gehaald?

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 05 Dec 2016, 13:05

En weer een kerstrit niet te halen... het went, maar ook weer niet ;)
gedane klusjes:
- nieuwe achtervloer pasklaar (uit de donor achterbak verwijderd en ingepast tussen mijn eigen wielkasten)

- alle dwarsbalken voor de achtervloer vervangen (heel fijn dat ze nu allemaal van gegalvaniseerd staal zijn)

- kabelboom gestroomlijd (zat allemaal nog een beetje in laboratorium opstelling met een aantal losse secties en stekkertjes.) Dat is nu waar mogelijk allemaal gesoldeerd en geintegreerd naar 1 boom voor achter (aansluitingen voor achteruitrijlicht schakelaar, tank metering en aanhanger stekkerdoos geïntegreerd. Dat ging zonder vloer allemaal heel fijn van boven af), zelfde met de bedrading naar voren en ook een aantal extra relais voorzien voor gewoon en groot licht) Bedrading instrument paneel ook gestroomlijd, dat het naar 1 kant kan worden weggedraaid zonder met draadjes in de knoop te komen

- Aan de bestuurderskant is het laswerk klaar met een nieuwe sillrail, reparatiedeel B-post, reparatie deel C-post

- De bijrijderskant sillrail/B/C-post staan vrij geprepareerd zodat mijn lasvriendje op eigen gelegenheid aan de gang kan.

- Krukas keerring: de klus is begonnen, doordat de vloer er toch uit ligt, de versnellingsbak aan de kant getild en het motorblok laten zitten (scheelt mijn koelsysteem open trekken en scheelt ook in kilootjes tillen ;) met wat zelfbak gereedschap het vliegwiel losgekregen (Thx aan mijn lasvriendje :))

Oh ja, de 109 staat nu op de juiste banden maat (michelin xpc 7,50x16)

tot zover. De foto's komen nog (bij elkaar zoeken, de afmetingen aanpassen voor de website en oploaden)

Fenna
Afbeelding

kede

Berichtdoor kede » 11 Dec 2017, 09:17

Hallo Fenna,

Het is alweer even geleden dat je de geleidingsblokjes voor de achterste pakkingen van de motor hier gehaald hebt, maar is die klus toen goed gelukt?
Ik las dat je aan het roken van de motor ging werken, is dit al gedaan en wat heb je er zoal aan gedaan?
Ik zit er namelijk aan te denken om er ook aan te beginnen, wacht eerst op uw verhaal.

Groet,

kede
http://picasaweb.google.com/115642620680005894064?gsessionid=LTYY0UEPFowiKQMig9s0TQ

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Dec 2017, 15:21

Ik heb nog steeds geen juichende geluiden van de Blue Phoenix gehoord ... dus of ie nog dit jaar met Kerst legitiem op de weg komt ?
Fenna is al wel heel veel verder begreep ik, 't zijn de laatste loodjes ... dus wie weet ... wie weet zie ik die Phoenix nog eens rijden.
    ... wie weet heeft ze straks tijd om ook nog verslag te doen van dat afgelopen jaar.
Groeten MarcS

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 11 Dec 2017, 15:33

Tja die laatste loodjes ....
De stand van zaken: vloer en dak terug gebouwd, voorstoelen teruggebouwd, electra nagelopen en gestroomlijnd, gereviseerde tuimelaars geplaatst (eerste antirook actie, de kleppen kunnen nu eindelijk behoorlijk gesteld worden) brandstof systeem nagelopen (oa nieuw brandstoffilter). De 109 kan in ieder geval weer op eigen kracht verplaatsen!

Afgelopen weekend door gezondheid teruggefloten dus niets kunnen doen. De motorruimte moet nog nagelopen en de deuren teruggehangen. Dan kan er worden gereden en als er verse apk op zit, komt het vervolg van de anti-rook kuur in beeld. Kerst haal ik niet vanwege afgelopen weekend. (heb wel een extra lang kerstweekend met alleen de 24e een afspraak, wat laatste onderdeeltjes onderweg, dus er is nog kans dat ik de schorsing, die op 3 januari afloopt, niet hoef te verlengen...

gr. Fenna
Afbeelding

Terug naar “projectverslagen”