[FL2] Ladderrek, werklamp en X-grip

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Dommel

[FL2] Ladderrek, werklamp en X-grip

Berichtdoor Dommel » 10 Jul 2014, 14:15

Ik rij een Freelander, die ik naast vrijetijd ook als werkauto gebruik. Voor iets meer grip in terrein liggen er inmiddels AT's onder. Dagelijks zitten m'n honden achterin, maar geregeld moeten zij plaats maken voor gereedschap en andere rommel. Daarbij hangt er dan vaak ook een aanhangwagen achter om grotere spullen mee te nemen.

Toch was ik het zat om iedere keer een aanhangwagen achter te moeten hangen om iets langers mee te kunnen nemen zoals een ladder. Daarbij speelde ook steeds vaker het idee om een werklamp achterop de auto te monteren om zo aan de achterzijde (aanhangwagen) wat bij te lichten.

2/3 van ladderrek is inmiddels af, aan de voorste wordt gewerkt. Hierop kan ik in ieder geval iets op kwijt zoals een kist oid. De voorste zal makkelijk te (de-)monteren zijn en uit twee gedeeltes bestaan die in elkaar schuiven.
ladderrek (3).jpg

ladderrek (5).jpg

ladderrek (6).jpg
Laatst gewijzigd door Dommel op 18 Jul 2014, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Dommel

Berichtdoor Dommel » 10 Jul 2014, 14:36

De werklamp ligt al in huis en groot gedeelte van de bekabeling is al aangelegd. De stroom wordt voorbij de achterste zekeringkast (FL2 heeft er drie) weggenomen van de constante van de 13-polige stekker. Met uiteraard een zekering ertussen.

Afbeelding

Bedoeling is om de lamp op de klep naast, iets boven, het derde remlicht te monteren. Ik heb de lamp inmiddels al een keer in donker getest toen er een aanhangwagen achter hing en deze wordt mooi verlicht! :mrgreen:
ladderrek (4).jpg

Er is gekozen voor een wipschakelaar, welke al naast het kofferbaklampje is gemonteerd, zodat de honden achterin niet de verlichting kunnen inschakelen. Daarnaast komt nog een oplaadbare zaklamp waar ik de stroom wegpak van eveneens de 13-polige stekker, maar dan die mee in/uitschakeld met het contact om zo niet de accu leeg te trekken.
LED lamp (1).jpg

LED lamp (2).jpg
Laatst gewijzigd door Dommel op 18 Jul 2014, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Dommel

Berichtdoor Dommel » 10 Jul 2014, 14:41

Via de D-stijl de draad naar boven voeren...
LED lamp (3).jpg

... om zo door rubber doorvoer in achterklep uit te komen. Nu enkel nog lamp monteren en gaatje maken om kabel te kunnen monteren. Uiteraard met een rubberen afdichting om lekken tegen te gaan. Om corrosie te voorkomen uiteraard boorsnede behandelen.
LED lamp (4).jpg
Laatst gewijzigd door Dommel op 18 Jul 2014, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Re: [FL2] Ladderrek en werklicht

Berichtdoor Roger B. » 10 Jul 2014, 17:21

Is het een optie om door het plastic van je derde remlicht naar buiten te gaan, zo te zien op de foto (rode gloed in gaten binnenzijde achterklep) is dan aan de binnenzijde bereikbaar.

geen roest risico, en slechts een 3e remlicht gemold ipv een achterklep (goedkoper terug te brengen in origineelstaat)

voor de montage kun je dan kijken (geen idee hoe de klep bij de FL2 vast zit) of je een beugel bij de scharnier er bij op kunt zetten, stukje neopreen over de lak waar die beugel komt zodat die ook beschermd is.......

Ik ben niet zo van het maken van permanente beschadigingen tbv montage en doorvoer als er andere opties zijn. Zijn maar opties, hoe je het doet moet je uiteraard volledig zelf weten.
gone

Dommel

Berichtdoor Dommel » 10 Jul 2014, 20:40

Thanx voor meedenken!

Montage aan achterste dakdrager heb ik ook overwogen, maar is niet hoog genoeg. Bovenop ook geen optie, wordt dan door lading eraf gestoten. Ik zal er nog eens naar kijken.

Kan nu ff niks, afgelopen weekend had ik een schouderluxatie. Dus nu thuis om administratie te doen en forumslet te zijn. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Dommel op 18 Jul 2014, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Dommel

Berichtdoor Dommel » 18 Jul 2014, 11:35

Werklamp inmiddels gemonteerd, rechts naast derde remlicht. Gemonteerd aan klep, dus toch twee gaatjes maar zoals Roger en VeeTee al aangaven de snoer door dak- en klepnaad naar binnen geleid. Scheelt een extra, redelijk groot, gat voor doorvoerrubber.
lamp.jpg

Ook maar gelijk een X-Grip van RAM Mount in auto gemonteerd. Handiger dan Brodit, nu ieder model telefoon erin past. Ik gebruik m'n telefoon ook als navigatie.
RAM-mount.jpg
Laatst gewijzigd door Dommel op 18 Jul 2014, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Dommel

Re: [FL2] Ladderrek, werklamp en X-grip

Berichtdoor Dommel » 19 Jul 2014, 09:44

Het interieurpaneel teruggeplaatst met de inmiddels gemonteerde schakelaar. Wellicht komt er nog een Mac-charger bij te hangen.
light-off.jpg
light-off

light-on.jpg
light-on
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Terug naar “projectverslagen”