Speelgoed P38 take 2....

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Roger B.

Speelgoed P38 take 2....

Berichtdoor Roger B. » 13 Sep 2014, 16:24

Na het overlijden van de motor van speelgoed P38 Nr1 rond gekeken voor een gebruikte motor voor weinig... maar een GEMS kost al snel 750 voor ie op de stoep ligt, en aangezien de mijne en Bosch had komt daar nog een 3 a 4 honderd bij voor de materialen (pakkingen en dergelijke) om hem weer op te bouwen.... nou, dat vond ik hem niet meer waard....

Toevallig wilde een kennis een P38 kopen met wat problemen die bij een garagebedrijf stond die er geen tijd voor had. Hij was vooral op zoek naar de 18"hurricanes, de knipper- en achterlichten en de bumpers, en zou de rest in delen verkopen... nou de rest is dus in zijn geheel naar mij gegaan...

Hij staat nu op de aanhanger op de oprit... komende weken maar eens wat uitdagingen aan gaan pakken....

-motor zou lopen, maar wat storingen hebben, de verstuivers zijn gedemonteerd om te laten testen, zouden goed zijn, maar nog niet terug geplaatst. Brandplaatjes halen maandag en kijken of ie lopen wil...
-ik mis de lucht massa meter, dus daar moet effe een nieuwe in (voor testen die uit mijn DSE)
-binnen mis ik het HEVAC paneel, dus dat van de HSE verhuisd hierheen
-motorkap heeft rechts schade aan zij-en bovenkant... komt die van de HSE op....(dus de vage plannen de offroader met plasti-dip te gaan spuiten wordt tikkie noodzakelijker)
-tot nog toe de grootste uitdaging is de bijrijders deur die wel van slot lijkt te gaan, maar niet open wil (superlock lijkt te blijven hangen)

Als ie dan loopt kunnen we weer verder....
-spacers en schokdempers wisselen
-grote wielen van de HSE er op
-snorkel maken en monteren..... gebleken dat dat niet volledig overbodig is
-oliekoeler van de automaat verplaatsen naar beschermdere positie
en dan de verdere verbouwingen als stalen bumpers, lier voor en achter, treesliders etc

DSE rear.JPG

DSE front.JPG

DSE dasboard.JPG

DSE rearseats.JPG
gone

Roger B.

Re: Speelgoed P38 take 2....

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2014, 12:03

vorige week begonnen met klussen....

De rechter deur ging wel van het slot, maar kon niet geopend worden... bekleding verwijderen bij gesloten portier kost je minimaal een deurbekleding, en het slot zit vanuit "de deuropening" geschroefd, dus zou er dan nog steeds niet uit kunnen....
Dus de rechter deur "opengebroken" en het slot vervangen..

Om toegang te krijgen tot de slotvanger eerst de achterdeur verwijderd.
20140922_145134.jpg
achterdeur verwijderd

Toen met een speciaal stukje gereedschap de slotvanger doorboord.
20140922_145359.jpg

Vervolgens met een schroevendraaier de slotvanger gebroken en richting A-stijl geslagen zodat het slot door het ontstane gat kon en de deur geopend kon worden.
20140922_145615.jpg

Zo de deur is open, nu kan op normale wijze de bekleding verwijderd worden en het slot uitgebouwd... de slotvanger zal ook nieuw moeten, maar verder niks beschadigd...
20140922_145912.jpg
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2014, 12:12

Nu het slot er uit was eerst gekeken of het mogelijk te repareren was...

We gingen er vanuit dat het superlock motortje stuk was en niet meer het superlock ontgrendelde.... dat zou dus handmatig bediend moeten kunnen worden en daarna onklaar gemaakt... zonder superlock werkt zo'n slot als een normaal slot..

dus het slot even open geschroefd:
20140922_152830.jpg

om er achter te komen dat een palletje dat voor het ontgrendelen zorgt afgebroken is, hierdoor kan het slot niet meer de blokkeerpal van de slotlip ontgrendelen en blijft de deur dicht....
20140922_155159.jpg

Dus het slot uit de oude HSE gehaald om hier in te bouwen, helaas andere stekkers, dus elektrische deel van het defecte slot in het slot van de HSE gestopt en in de nieuwe offroader geplaatst...
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2014, 12:25

Motorisch ook begonnen met onderzoeken wat er wel en niet werkt...

Brandplaatjes voor de verstuivers geregeld en de verstuivers gemonteerd...

moment suprème.... sleutel in het contactslot.....draaien op voorgloeistand..... startstand.....

BEEP BEEP BEEP "motor geblokkeerd, druk afstandbediening" in het display

was te verwachten met een accu die 0,05 volt gaf voordat ik er een lader aan hing....

Afstandbediening doet niks, dus nieuwe batterijtjes er in gestopt en synchroniseren...

jammer dan, ook EKA invoer werkt niet... blijkbaar werkt een schakelaar in het slot van de bestuurders deur niet...

Weekje weinig tijd gehad, maar wel de lader en een extra accu via startkabels aangesloten gehad, toen nog eens geprobeerd met sleutelsynchronisatie.... he verdomd de CPV reageert op de afstandbediening..

Weer vol goede moed.... sleutel in contact, voorgloeien, starten....

Klik (onder bijrijdersstoel) verder niks... uit automatisme grijp ik de selectie pook van de automaat om te checken of ie wel in "P"of "N" staat.... bij het bewegen voel ik dat er wel weinig weerstand in zit, een blik op het dashboard toont me geen indicatie van de gekozen versnelling......

even onder de auto gekropen en ja hoor..... de Selectorschakelaar is er ook vanaf gesloopt..

20140920_143150.jpg

Gelukkig kosten die niet zo veel :roll: :evil:

wél gelukkig zijn die van de HSE en de DSE identiek, dus kon ik de schakelaar van de HSE schroeven en hier monteren...

nu eerst een verse accu, want starten gaat erg moeizaam met die dooie die er nu in zit...
en dan verder zoeken... geen spanning op gloeipluggen (en dus ook niet op de brandstofpomp in de tank)
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Nov 2014, 17:50

Hele tijd niet aan het ding toe gekomen en vergeten hier te posten, niet veel gedaan... maar hij loopt iig...

even gemeten of ik spanning op de gloeipluggen kreeg...niet dus....en dan wil zo'n antiek BMW blok niet aan....

bij het zoeken of de hoofdzekering stuk was ontdekt dat die kabel die naar binnen liep naar een lelijk ingebouwde schakelaar....en waarvan een draadje op de accu minpool zat (wat ik verwijderd had) en de ander........dus richting het voorgloeirelais gaat......

die kabel even aan massa gelegd en gestart..... en verdomd.... hij loopt........ helaas lekker minimaal 2 verstuivers aan de retourleidingen dus die mogen weer er uit om nieuwe aansluitingen in te zetten.....

daarna moet ie eerst naar de keuring zodat ik de komende twee jaar kenteken kan vragen als ik dat wens, zondat dat ik alle offroad aanpassingen weer eraf moet slopen om door de TUV te komen....... en dan kunnen we gaan verbouwen ;-)
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jan 2015, 22:31

Van de week moest ie ineens rijdbaar zijn....Ispoed optie om te gaan spelerijden.....

verstuivers opgehaald bij de dieselservice en gemonteerd.... gestart....Luchtvering op hoogste stand gezet.........

JA, die werkt (scheelt weer boel werk)....

heeft twee dagen gestaan zonder zakken,... dus nog luchtdicht ook die luchtvering :lol: da's al beter dan.....

Vanochtend opgehaald door Herman en op de trailer achter zijn Disco gehangen.....here we go!
here we go.jpg
here we go.jpg (125.06 KiB) 8349 keer bekeken

heerlijk rondgereden in een mooi sneeuwlandschap....

in de sneeuw.jpg
in de sneeuw.jpg (117.23 KiB) 8349 keer bekeken

Conclusie: hij doet het!.... binnenkort standaard wielen er op en door de keuring krijgen... en dan de verhogingsset er weer op en beginnen met de verdere verbouwingen met als eerste een snorkel....

kon vandaag duidelijk aan mezelf merken dat ik toch wel heel veel meer ontzag voor water heb sinds augustus vorig jaar :lol:
gone

Terug naar “projectverslagen”