Series 3 88" herbedraden

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
roelof soeteman

Series 3 88" herbedraden

Berichtdoor roelof soeteman » 07 Dec 2014, 12:09

In de loop van het jaar alle electrische fouten een beetje zat geworden, iedere keer dat ik een schakelaar overzette hoopte ik dat er iets gebeurde en nog het juiste ook! 35 jaar liefhebbende eigenaars hadden weleens het een en ander vervangen en gerepareerd waardoor het electrisch nogal een zooi geworden was.Nu maar gebruik maken van de overgangsregeling perikelen en in deze drie maanden alles vervangen. Gelijk dan ook de diverse extra's die er in zijn gekomen fatsoenlijk aansluiten en weer een tekening maken die klopt bij de auto.

Het wensenlijstje:
1: Een dashboard dat makkelijker te verwijderen is, hoewel ik ook hoop er niet meer zo heel vaak achter te hoeven :)
2: Een kabel naar achteren (door de chassisbalk) zoals het hoort en niks meer langs het chassis.
3: De grote(re) stromen (koplampen en aanjager vooral) relaisgeschakeld zodat die niet meer door het dashboardpaneeltje gaan.
4: Alle circuits apart gezekerd in een centrale zekeringkast en niet meer alles achter 4 zekeringen plus zekeringhoudertjes overal en nergens.

Gisteren alle oude bekabeling eruit geknipt en mezelf verbaasd over de zooi die het echt was, verschillende smeltplekken gevonden waar de kabel al bloot lag en duidelijk overbelast is geweest. Wel een paar stekkers gevonden die waarschijnlijk niet zo makkelijk te vervangen zijn (PWDA valve, dynamo en richtingaanwijzerschakelaar) dus die nu aan het schoonmaken en dan daar maar nieuwe draden aan solderen. Klein wonder dat de zooi er nog niet uit gefikt was! Omdat ik nogal wat zaken anders wil hebben als standaard ga ik geen nieuwe kant en klare kabelboom gebruiken maar maak zelf een nieuwe in de auto.
Land Rover Series 3 SWB '79

roelof soeteman

Re: Series 3 88" herbedraden

Berichtdoor roelof soeteman » 07 Dec 2014, 17:26

**reactie op verwijderd bericht (mod edit)**

Die had ik inderdaad ook gevonden, spullen komen vooral daarvandaan en van Conrad. Ik heb de komende week vrij dus hoop een eind te komen, zal niet af zijn want ik heb net nog wat bestellingen gedaan dus die zijn er op zijn vroegst halverwege de week.....

roelof soeteman

Berichtdoor roelof soeteman » 23 Dec 2014, 20:59

Heeft een tijdje geduurd maar het is tijd voor een kleine update. Een week vrij geweest van werk en daarin een hoop kunnen doen. Helaas hier en daar nog wel eens vertraagd door verkeerd geleverde of bestelde onderdelen.....

Eerst besloten maar gewoon de schaar erin te zetten en alle oude zooi eruit halen, was wel echt een zooitje:
WP_20141123_004.jpg

WP_20141123_007.jpg

WP_20141123_008.jpg

roelof soeteman

Berichtdoor roelof soeteman » 23 Dec 2014, 21:03

In het dashboard was het hart van de chaos, hier kwamen de meeste fouten vandaan denk ik, hoewel de amp connectortjes in de wielkasten ook niet zullen hebben geholpen...

WP_20141129_001.jpg

WP_20141129_002.jpg

roelof soeteman

Berichtdoor roelof soeteman » 23 Dec 2014, 21:10

Na alles eruit te hebben gehaald begonnen met opnieuw opbouwen, een hoofdschakelaar in het schot en een kastje met hoofdzekeringen. Kastje met relais en zekeringen voor de koplampen komt ook tegen het schot aan.
WP_20141209_008.jpg

Naarmate er meer kabels liggen begint het dashboard toch alweer vol te worden. een oh F*** momentje en "waar ben ik eigenlijk aan begonnen???" Niet echt een weg terug meer dus maar gewoon stug doorbouwen en testen zo gauw er weer een deeltje af is.
WP_20141211_001.jpg

WP_20141211_003.jpg

roelof soeteman

Berichtdoor roelof soeteman » 23 Dec 2014, 21:23

Stug doorbouwend komt er langzaamaan weer wat organisatie in de chaos en begint het er een beetje op te lijken. Iedere keer na het aansluiten van een deel van de elektra dat deel weer testen zorgt ervoor dat fouten nog redelijk makkelijk te achterhalen zijn en zo komt het einddoel in zicht. Dan bij het aansluiten van de dynamo de stekker finaal in brokken. Plastic stekker was natuurlijk veel te bros. Op jacht naar een nieuwe stekker (uiteindelijk nog gevonden ook, maar nu niet meer nodig) het idee gekregen er een iets zwaardere in te zetten, nu eentje van een 200TDi, past net!
WP_20141213_001.jpg

Het gros van de bekabeling achter het dashboard ligt nu, en alle bekabeling aan het dashboard zelf zit ook. Achter het dashboard een rijtje relais om geen vermogen meer in het paneeltje te hoeven schakelen, daarmee kon ook het dashboard verwijderbaar worden met behulp van 2 multistekkers. Dat is er vanaf nu dus (hopelijk) zo uit! Ook achter het dashboard 2 knipperlichtrelais voor de (led :oops: ) knipperlichten (1 voor richting en een voor alarmlichten) en een def ruitenwisser relais zodat hij nu ook een intervalschakeling voor de ruitenwissers heeft.
WP_20141213_004.jpg

WP_20141213_003.jpg

roelof soeteman

Berichtdoor roelof soeteman » 23 Dec 2014, 21:33

Laatste dagen voor de kerst en het dashboard zit weer zo'n beetje dicht. Meeste kabels liggen weer en de motor heeft weer gedraaid :)

Tijdens de komende vrije dagen beginnen met het intapen van de kabelbomen. Veel meer zal er niet gebeuren, de eigenaar van de schuur waar de auto staat wil op zon en feestdagen niet dat er gewerkt wordt, wellicht ook wel goed om te voorkomen dat ik uit de familie verbannen wordt :o :o
WP_20141213_007.jpg

WP_20141213_010.jpg

Terug naar “projectverslagen”