S3: Een nieuwe 200DI motor voor Milady

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

S3: Een nieuwe 200DI motor voor Milady

Berichtdoor GertJantH » 03 Jan 2015, 21:32

De kerstvakantie heb ik besteed aan de start van het transplanteren van het hart van Milady, ze krijgt een 200DI-motor.
(meer foto's op Milady's Facebook-fotoalbum)
Na onze zomervakantie van 2014 bleek de trekkracht te laag en de zuipkracht te hoog, we gaan het nu proberen met een "nieuwe" motor.

De eerste stap in de transplantatie
De eerste stap was het ophalen van de motor bij Jansen LaRo in Udenhout en klaarzetten (samen met de laptop op http://www.glencoyne.co.uk/200di2.htm, waar alles van de conversie prima beschreven staat).
Mijn eerste handeling was het loshalen van het in- en uitlaatspruitstuk, inclusief de turbo (die verwijder ik omdat anders de trekkracht van de motor te groot schijnt te zijn voor de standaard versnellingsbak en de rest van de aandrijflijn).

Inlaatspruitstuk verwijderen

uitlaatspruitstuk met turbo verwijderen (inclusief de steun en de olieleidingen naar de turbo)
De nu ongebruikte gaten in het motorblok heb ik afgedicht met de pluggen die ik heb dichtgelast.
...vervolg...
Laatst gewijzigd door GertJantH op 11 Mar 2015, 20:01, 3 keer totaal gewijzigd.
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: S3: Een nieuwe 200DI motor voor Milady

Berichtdoor GertJantH » 03 Jan 2015, 21:59

...vervolg...
Milady 2014-12-23_010.jpg
De afgedopte gaten in het motorblok

Aan de andere kant van de motor moeten ook de olieleidingen van het oliefilter worden gedemonteerd en afgesloten met opnieuw zelfgemaakte pluggen (met de einddoppen van de olieleidingen).
Milady 2014-12-23_012b.jpg
Aangepast oliefilterhuis

Vervolgens heb ik de motorsteunen van de 200TDI verwijderd, daarop komen de steunen van de 2,25D-motor.
Ook de dynamo en de vacuumpomp voor de stuurbekrachtiging (van de Disco 1) zijn eraf en kunnen in de rest-bak.
Milady 2015-01-03_004.jpg
De 200DI zonder turbo, vacuumpomp en met "nieuwe" motorsteunen
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: S3: Een nieuwe 200DI motor voor Milady

Berichtdoor GertJantH » 03 Jan 2015, 22:24

Dan is de achterkant van de motor aan de beurt, omzetten van de koppeling en aanpassen van het vliegwielhuis.
De koppeling kan 1-op-1 overgezet worden van de 2,25D-motor al heb ik er wel voor gekozen om een nieuwe koppelingsplaat te monteren nu de boel toch open was.
Milady 2014-12-30_004.jpg
De twee lege vliegwielen naast elkaar

Voor het monteren van de koppelingsplaat heb je een speciale tool nodig, of een oude aandrijfstang, die had ik niet liggen als LandRover-amateur, daarom heb ik een lange dop afgeslepen tot deze in de messing bus op de nokkenas paste.
Milady 2014-12-30_005b.jpg
Een nieuwe koppelingsplaat monteren

Voor een goede beschrijving van het vervangen van een LandRover koppeling, zie: http://youtu.be/OiG9Nbek1Cs
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: S3: Een nieuwe 200DI motor voor Milady

Berichtdoor GertJantH » 03 Jan 2015, 22:51

Ondertussen was ik dus ook bezig met het aanpassen van het vliegwielhuis.
1. bestaande gaten in het huis uitboren met 8,5mm boor en M10 draad tappen;
Milady 2014-12-26_007.jpg
vers getapte M10-gaten

2. M10x80mm inbusbouten in de andere gaten prutsen, d.w.z. verzinken in het huis en de koppen van de bouten aanpassen zodat het past. Op deze manier zit ook de onderkant van het vliegwielhuis vast aan het motorblok.
Milady 2014-12-30_015b.jpg
Aanpassing van het vliegwielhuis

(ondertussen ook 2 deuvels afgeslepen, één daarvan is links bovenin de foto te zien)
3. nog 3 nieuwe draadeinden in de nieuw getapte gaten en klaar is ook deze klus.
Milady 2015-01-03_001b.jpg
Het aangepaste vliegwielhuis met een nieuwe koppelingsplaat (maar die zie je eigenlijk niet)
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: S3: Een nieuwe 200DI motor voor Milady

Berichtdoor GertJantH » 21 Jan 2015, 21:35

De volgende stap is het aanpassen van het in/uitlaat-gedeelte.
Het inlaatspruitstuk heb ik van de TDI overgenomen en daarvan de inlaat aangepast zoals geadviseerd door Glencoyne, het voorste dunne stukje eraf geslepen.
De uitlaat vroeg iets meer werk. Ik heb daarvoor het uitlaatspruitstuk van mijn series dieselmotor aangepast, boven en onder kleine stukjes eraf geslepen.
Milady 2015-01-13_005.jpg
De aanpassingen aan de uitlaat

Vervolgens klemmetjes gemaakt om de uitlaat op het blok te bevestigen.
Milady 2015-01-13_006.jpg
Klemmetjes

En de in-en uitlaat met een nieuwe pakking gemonteerd.
Milady 2015-01-13_009.jpg
Nieuw gemonteerde in/uitlaatcombinatie
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: S3: Een nieuwe 200DI motor voor Milady

Berichtdoor GertJantH » 02 Mar 2015, 20:23

zo, het is even geleden dat ik deze sequence geüdate heb, maar daar gaat'ie weer...
Nu de motor uit de auto lag heb ik meteen maar de distributieriem vervangen:



daarover in een ander onderwerp meer...

Volgende klus was het vervangen en bevestigen van de (gare) dynamo, die bleek bij demontage te rammelen en dat leek me geen goed plan voor de "nieuwe" setup.
Van een paar hoekstalen heb ik een beugel gelast en die met langere bouten en de bevestigingsbeugel van de S3-motor op de bevestigingspunten van de oude dynamo geplaatst.


De standaard TDI-V-snaar past er precies op:
Laatst gewijzigd door GertJantH op 04 Mar 2015, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: S3: Een nieuwe 200DI motor voor Milady

Berichtdoor GertJantH » 02 Mar 2015, 20:30

Wat doe je dan met de overblijvende slangen en dergelijke?
Deze inlaat van de motorbeluchting heb ik als volgt gevestigd:

reserve-koppeling op het inlaatspruitstuk:

En dan de bestaande slang daarheen leiden:

Ondertussen ook een oplossing bedacht voor de oliepeilstok:
Afbeelding
Een beetje recht gebogen en dan met het bestaande beugeltje en wat nieuwe beugeltjes op hetzelfde bevestigingspunt monteren:
Laatst gewijzigd door GertJantH op 04 Mar 2015, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: S3: Een nieuwe 200DI motor voor Milady

Berichtdoor GertJantH » 02 Mar 2015, 20:36

Zo, dat was de grote voorbereiding, nu kan de motor er weer in:
Afbeelding
Het kost even wat duwen en trekken
Afbeelding
maar dan ligt de motor er weer in
Afbeelding
Behalve een geplette remleiding (tegen de voorbalk van het chassis) lijkt het er allemaal goed in te gaan. De versnellingsbak kost even wat moeite om gepast en aangedraaid te krijgen maar het lukt en, de uitlaat past gewoon één op één.
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: S3: Een nieuwe 200DI motor voor Milady

Berichtdoor GertJantH » 02 Mar 2015, 20:49

Dan verder met de overige aansluitingen.
Als eerste het gaspedaal.
Dit zijn de onderdelen van de originele S3 overbrenging:

Daar moet wat aan aangepast worden zodat ik daarmee de injectiepomp van de 200DI motor kan bedienen.
Één beugeltje plat geslagen:
Afbeelding
En dan combineren met een tweede:

En een stukje platstaal met twee gaten erin, vastlassen en je hebt twee nieuwe beugels:
Afbeelding
Een M25 bout met een gat erdoor geboord
Afbeelding
en een sleuf erin geslepen
Afbeelding
dient om de kabel in de injectiepomp te leiden
Afbeelding
De nieuwe beugels worden weer op hun plaats gezet en ...

... dit werkt weer.
Laatst gewijzigd door GertJantH op 04 Mar 2015, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

Re: S3: Een nieuwe 200DI motor voor Milady

Berichtdoor GertJantH » 02 Mar 2015, 20:53

De S3-luchtfilter heeft een nieuwe plaats gekregen voorin de motorruimte, waar eerst de accu was geplaatst.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door GertJantH op 04 Mar 2015, 13:29, 2 keer totaal gewijzigd.
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl


Terug naar “projectverslagen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten