Revisie Serie 3 2,25L benzinemotor

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Gebruikersavatar
roelof soeteman
Berichten: 104
Lid geworden op: 19 Mei 2012, 23:01
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Revisie Serie 3 2,25L benzinemotor

Berichtdoor roelof soeteman » 28 Dec 2015, 22:10

Inmiddels al weer een tijdje bezig, toch maar eens een topicje starten. Het smeerolieverbruik van de S3 begon een beetje uit de klauwen te lopen, 1 L op een kilometer of 240 (van huis naar familiekampeerweekeind of Paasweekeind, beiden even ver en zelfde smeerolieverbruik) is toch wel erg veel. Als je eens ietsje verder wil niet lekker zitten als er niet een liter of 4 smeerolie in de achterbak ligt is niet goed! Toch maar een keer compressie gemeten, 3 bar koud op de slechtste zuiger en 6 bar warm is laag.... Beetje olie op de zuiger was die een stuk beter, even in de geschiedenis van het blok gezocht (zat bij de auto sinds 1983 :) en de kop is in 2003 in de UK vervangen door een Turner engineering performance kop met geharde klepzittingen (dat laatste wist ik al, kan immers loodvrij rijden) Sindsdien is er (als de kilometerteller het altijd heeft gedaan) 12000 mijl mee gereden dus voor de kop is nog hoop!

Begonnen met het strippen van de motor om hem een beetje takelbaar te krijgen, daarna een aanhanger en motorlift geleend (lang leve scoutinggroep en de buren van de scoutinggroep, de Citroen HY club!) en het motortje de berging in gehaald, de tijdelijke makeshift werkplaats....

WP_20151212_002.jpg


WP_20151212_004.jpg


WP_20151212_007.jpg


Daarna langzaamaan begonnen met schoonmaken van de buitenkant, de kop en smeeroliepan eraf en eens zien wat er van binnen te zien valt :geek: Vervuiling van het carter viel me nog erg mee, krukas is er als ik het zo zie nog niet eerder uit geweest, mudshield van de voorste krukaskering zat nog vast met nageltjes! Wel een laagje zwarte drab onderin maar de binnenkant van het blok zag er nog netjes uit. Wel wat koolaanslag bovenop de zuigers maar ook niet schokkend.
Land Rover Series 3 SWB '79

Gebruikersavatar
roelof soeteman
Berichten: 104
Lid geworden op: 19 Mei 2012, 23:01
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Revisie Serie 3 2,25L benzinemotor

Berichtdoor roelof soeteman » 28 Dec 2015, 22:31

WP_20151214_001.jpg


WP_20151214_003.jpg


Hierna blok helemaal uit elkaar gehaald, flinke slijtrand in de cylinders, enorme speling op de smeeroliepomp, twee gescheurde nok-rolgeleiders gevonden, best wat slijtage op de hoofdas lagers en zo wordt het boodschappenlijstje langzaamaan steeds langer... Uiteindelijk het blok en de krukas naar motorfabriek de Sutter gebracht (zit om de hoek ;) ) waar de cylinders naar de tweede overmaat worden geslepen (eerste was al niet meer haalbaar) en de krukas naar de eerste ondermaat. Alle andere onderdelen bij het werk van een vriend in de onderdelen wasmachine mogen leggen, scheelt een hoop boen en schrobwerk!

Gescheurde tappets:
WP_20151228_002.jpg
Land Rover Series 3 SWB '79

Gebruikersavatar
roelof soeteman
Berichten: 104
Lid geworden op: 19 Mei 2012, 23:01
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Revisie Serie 3 2,25L benzinemotor

Berichtdoor roelof soeteman » 28 Dec 2015, 22:47

Net voor de kerst het motorblok terug van de Sutter, dus nu alweer aan het opbouwen :D Nog wel aan het wachten op wat onderdelen, maar het merendeel ligt braaf op de plank, bij elkaar toch best een stapel aan het worden... Ook nog aan het wachten op de krukas, de specialist is met vakantie en is de eerste week van Januari weer terug. Nog aan het twijfelen of ik de ketting ga vervangen, hij is best op leeftijd en van een gebroken ketting krijg je best wat schade, maar deze doet het feilloos en is niets geks aan te zien. Zat ook nog netjes strak met de timing merken op de juiste plek. De tandwielen zien er nog keurig uit en de spanner is niks mis mee.

Blok terug:
WP_20151228_005.jpg


Tijdens al dat wachten ga je dan ook de kleinere klusjes aanpakken, vanavond eventjes de roest van het spruitstuk af halen en de tapeinden eruit, vooral de draad van de tapeinden van de aansluiting naar de uitlaat zijn erg slecht(ree eigenlijk al anderhalf jaar met een lekkende uitlaat rond :roll: ). Ik was er al bang voor en het viel me nog mee dat er eerder niks gebroken was maar nu gelijk twee stuks, spruitstuk was geweekt in de kruipolie, maar het mocht niet baten, braken overigens ook erg makkelijk af dus waren echt niet zo goed meer.....

WP_20151228_001.jpg


Met angst in het hart naar de laptop en zoeken naar een oplossing en lang leve de land rover, voor 4 tientjes wordt er van de week een nieuwe bezorgd :D ik was bang dat dit weleens een duur onderdeeltje kon zijn!
Land Rover Series 3 SWB '79


Terug naar “projectverslagen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast