Pagina 1 van 1

Defender 130 2002 aanpassingen

Geplaatst: 18 Apr 2016, 13:06
door leondekkers
Na onze trouwe 130 14 jaar te hebben gereden, hebben wij overwogen om hem een opknapbeurt te geven. In de komende 2 weken halen we de bak van het chassis en lakken we het chassis met zink fosfaat lak. Na 14 jaar is hij er wel aan toe. Tegelijk pakken we de vering aan. Momenteel zit er 2" lift op van OME. Deze hebben het 12 jaar volgehouden. Dus we kijken voor hetzelfde. De zijplaatjes van de bak worden verwijderd en er komt dikwandige buis/koker voor terug. Eventuele voorbereidingen voor een rolkooi/beugel worden in de komende tijd ook gedaan. De bedoeling is om de onderkant ook helemaal wat op te leuken. Reactie armen in de lak en wat accenten aanbrengen. Ziet er wat beter uit dan roest bruin... Foto's volgen. nu nog hopen dat ie voor de 30 april klaar is.. of rijbaar. wil toch wel graag naar 4x4 beach in Katwijk

Re: Defender 130 2002 aanpassingen

Geplaatst: 18 Apr 2016, 21:05
door leondekkers
bak is er af. ging sneller dan gedacht. Eerst de compressor en lucht tank afgekoppeld. stroom van de verlichting en compressor losgekoppeld en begonnen aan de roestige bouten... maar het is zonder al te veel moeite gelukt :D Bak er af tillen was nog het zwaarst. met een traanplaat er op en houten interieur is het toch wat zwaar voor 2 man. dus maar hulp ingeroepen van de kraanwagen van m'n pa... toch handig :mrgreen:
eerste rottende plek al gevonden, helaas. maar valt nog mee. de achterbalk nergens(waar we kunnen zien) rot. alleen een gaatje, 1cm, op de dragende balk van de cab. Nu nog het chassis brandschoon van binnen en van buiten zien te krijgen(weet iemand hoe dit moet??? pb bericht) heb al geprobeerd met de hogedrukreiniger met een rioolontstoppingsslang en de gewone tuinslang, maar er blijft zooi in het chassis zitten.

Re: Defender 130 2002 aanpassingen

Geplaatst: 20 Apr 2016, 22:30
door leondekkers
tot nu toe het chassis schoongemaakt met de rioolrat. het werkt aardig goed, maar moet er nog een paar keer door heen. ondertussen ben ik toch wat meer rotte plekjes tegengekomen dan ik had verwacht. Tiijdens het schuren van de achterbalk ging ik zo door een rot stuk heen. Dit stuk er uit gesneden en kwam er daarna achter dat de achterbalk er aan de binnenkant ook niet meer best uit ziet... :cry: :cry: :cry: Hij is dus redelijk rot, helaas. Nu geen geld en tijd om heel de achterbalk te vervangen, dus het wordt zo goed mogelijk lassen en het uitstellen van doorrotten. als ik er een keer aan toe kom word de achterbalk vervangen door een 4 mm dik U-profiel. aan de achterkant open houden zodat er met geen mogelijkheid vuil in kan blijven zonder dat het in een koker vast zit. Dat kokerchassis van Laro is wel lekker stijf, maar het speelt niks klaar tegen roest van binnenuit.

vandaag de tank er ook nog uitgehaald. de binnenzijde van het chassis viel mee. Wel oppervlakte roest maar geen hele erge rot. hier wat foto's. 4x4 beach op de 30e April wordt em niet denk..

Re: Defender 130 2002 aanpassingen

Geplaatst: 20 Apr 2016, 22:32
door leondekkers
tank eruit

Re: Defender 130 2002 aanpassingen

Geplaatst: 08 Mei 2016, 17:36
door leondekkers
Ik ben afgelopen 2 weken druk geweest met het repareren van het chassis. Door werk had ik helaas weinig tijd om iets te posten.

Tiijdens het schuren van heel de achterkant van het chassis zijn we nog meer roest tegengekomen dan alleen op/in de achterbalk. Het gedeelte van het chassis waar deze kruist met de tussen balk waar het A-frame aan zit bevestigd was ook nog rot. Alles is er netjes uitgesneden en vervangen met goed metaal. door de constructie kan het chassis hier makkelijk gaan rotten. Het is ook maar 2mm dik staal. Inmiddels is alles verstevigd met 5mm dik staal (rondom afgelast, in tegenstelling tot het origineel). Het is misschien een beetje overdreven, maar nu gaat het niet meer rotten(na een goede behandeling natuurlijk) . Aan de zijkant van het chassis zit een grote schetsplaat gelast die het chassis met de tussenbalk koppelt. Deze is er af geslepen en er is een nieuwe grotere voor in de plaats gekomen(ook 5mm dik).

Ik heb van het proces helaas weinig foto's kunnen maken. Ik zal er binnenkort wat posten. Het chassis is nu aan de buitenkant behandeld met zinkfosfaat primer. Werkt perfect! :D Naar mijn mening is dit 20x beter dan de nieuwe Hammerite die ik van te voren gebruikte. Het sluit extreem goed af en trekt in ieder hoekje, kantje en kiertje. Het voordeel is dat het primer is, dus als ik het chassis nog een keer een mooi roze kleurtje wil geven, kan dat ook nog :lol:

Voor de binnenkant van het chassis heb ik gekozen voor de rx5 - rx7 methode. Ik wilde een product dat de roest afsloot en waar ik geen last van zou hebben bij eventuele aanpassingen in de toekomst. Ik heb de rx5 eerst getest op een stuk staal dat een jaar buiten heeft gelegen zonder lak. Tot nu toe lijkt het de roest helemaal te omsluiten en er een laagje overheen te vormen. Aankomende week wil ik het chassis aan de binnenkant gaan behandelen.

-foto's volgen ;)

Re: Defender 130 2002 aanpassingen

Geplaatst: 16 Mei 2016, 21:20
door leondekkers
dus hij staat eindelijk "volledig" in de lak.

Re: Defender 130 2002 aanpassingen

Geplaatst: 16 Mei 2016, 21:23
door leondekkers
finito

Re: Defender 130 2002 aanpassingen

Geplaatst: 16 Mei 2016, 21:24
door leondekkers
..

Re: Defender 130 2002 aanpassingen

Geplaatst: 16 Mei 2016, 21:34
door leondekkers
hehe.... hij staat weer in elkaar, deels... alle bouten en moeren goed in de lak gezet, de bouten die niet in de lak staan zitten flink in het koper vet. Veel tijd in de details gestoken. Nu tijdelijk terug gezet op originele vering. Binnen een paar weken 2" verhoogde veren er terug onder, de oude waren nogal ingedaald. Nu de bekabeling weer in orde brengen, de brandstofslangen vervangen, bak er terug op en de compressor aansluiten.