LT230 Transferbox

verslagen / handleidingen voor het uitvoeren van reparaties. Geef in de titel duidelijk aan om welke motor/bak/auto het gaat. Reageren svp alleen met zinvolle aanvullingen of vragen.
Leerling

LT230 Transferbox

Berichtdoor Leerling » 18 Feb 2021, 14:24

http://site.lrch.nl/sites/default/files ... nual_0.pdf

Daar zit je dan als leerling een paar dagen theorie te doen zonder gericht te werk te kunnen gaan. Een beetje dromen over onderdelen en zoeken naar kleine dingen in de hoop iets te vinden. Zelf was ik voornamelijk aan het zoeken op de aandrijflijn uit interesse, maar er zijn veel modellen en zonder iets in handen te hebben (doelgericht) is het niet leuk :( Daarnaast, koop je zomaar iets op wat je niet echt nodig bent... :?:

Gelukkig heb ik vandaag een bak koffie mogen doen bij Edward van het forum en heb ik een leuk project meegekregen om mee aan de slag te mogen gaan. Op deze manier is het echt leuk door fysiek iets te kunnen doen en gaande weg er achter komen wat ik nodig ben en hoe ik dingen goed kan doen. Nu ben ik mij bewust van het lenen en ga dan ook uiterst voorzichtig aan de slag en lekker de tijd nemen om het goed te doen. Hoe dit alles gaat verlopen... Ik denk met heel veel plezier en lol, lekker alles uitzoeken i.v.m. pakkingen, momentum, middelen voor schoonmaken, olie, smeren en etc etc. Het gaat geen haast project worden en had al aangegeven in mijn gevraagd topic dat ik de kosten van middelen als persoonlijke hobby zie en leerervaring, een studie kost ook geld en dit is tig keer goedkoper en veel leuker. Het voordeel is dat ik alle ervaring weer zelf kan gebruiken in de toekomst en wie weet steeds meer projecten kan doen (hobby). Voor mij is het zelf sleutelen het leukste (wellicht niet het goedkoopste) en dat maakt de hobby voor mij speciaal.

En nu tijd voor een paar foto's (foto's spreken boekdelen):

IMG_1332.JPG

IMG_1331.JPG

IMG_1330.JPG

Het is ook leuk omdat ik nu materialen kan verzamelen wat ik nodig ben en zo mijn gereedschap compleet krijg; alleen jammer van Covid dat alles dicht is... :x

Men zal wel begrijpen dat ik dolblij ben nu dit voor mij geweldig is :lol: ik heb dus nu echt heel veel leuks uit te zoeken en te doen. Ik ga dan ook lekker uitgebreid verslag doen van het hoe, wat en waarom. Zoveel mogelijk technische informatie geven en alle juiste benamingen opzoeken en de inwendige techniek uitleggen. Dit is voor mij heel leerzaam en leuk, en wellicht voor een ander interessant om te zien/lezen.

Let op! Ga mij geen dingen voorzeggen want anders is de lol van zoeken er af voor mij en is het geen leuk project maar domweg iets om maar af te maken en te doen. Ik wil hier echt van leren en doe het voor mijn plezier.
Enjoying my autism: Nil Volentibus Arduum.

Leerling

Re: LT230 Transferbox

Berichtdoor Leerling » 18 Feb 2021, 16:03

IMG_1333.JPG

Edit 20-02-2020: Kapot getrokken door een poelietrekken ?
IMG_1337.JPG

IMG_1340.JPG

Hmmm daar is iets niet helemaal lekker :lol: Verder de pakkingen een beetje overdreven opgeborgen, maar ik heb zo extreem vaak gezien dat ze kapot gaan door onzorgvuldig te zijn. En ik heb uit naaste ervaring vaak meegemaakt dat men ze ook vaak stukdraait of scheurt bij het plaatsen. Afijn, ik heb ze goed veilig en ze gaan straks in de kast. 8-)
Laatst gewijzigd door Leerling op 20 Feb 2021, 10:54, 3 keer totaal gewijzigd.

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 18 Feb 2021, 16:40

Goed bezig en een mooi project om het zo aan te pakken! :D
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Leerling

Berichtdoor Leerling » 18 Feb 2021, 17:28

Ja absoluut leuk en mooi om het zo aan te pakken, erg prettig om het visueel voor je te hebben en aan te kunnen raken.

---

Ik ben rustig visueel aan het inspecteren en kwam dit tegen, ik wou gaan meten maar zag direct verschil en bij nadere inspectie tweetal problemen. 1 is aan het lekken geweest in de bak en het ander heeft een kabelbreuk. Zou ik grof werken en niet echt mijn best doen zou ik het wellicht niet zien en komen er later grote problemen waar je dus ellendig lang naar kunt zoeken. Ik ga kijken waar ze in komen* (wanneer dat punt komt) en restaureren, maar het kan ook zo zijn dat ik ze nieuw moet bestellen... In ieder geval heb ik wellicht al een dom probleem voorkomen in de toekomst 8-)

IMG_1342.JPG

*Neutral warning lamp switch and washer / sealer pasta.

Edit 20-02-2020: Center Diff lock warning lamp 8-) (aarde voor de diff lock mist)
Laatst gewijzigd door Leerling op 20 Feb 2021, 09:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Feb 2021, 18:53

Er zit geen neutral warning light in het dashboard van een D2a. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Leerling

Berichtdoor Leerling » 18 Feb 2021, 19:00

Hmmm dan moeten we die er maar inmaken :lol: Ik ben even aan het poetsen geweest en kan nu elk nummertje lezen dus kan wat makkelijker zoeken naar wat het exact is (model/type) en waarvoor.

Zoek de verschillen (wou even wat doen):
IMG_1343.JPG

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Feb 2021, 20:27

Leerling schreef:Hmmm dan moeten we die er maar inmaken :lol:

Als je de LT230 op alle fronten beter als nieuw wilt maken dan is een Ashcroft ATB-midden-differentieel een "brainer".

Zolang je geen tractieverlies hebt is waar dan ook een niet gesperd middendifferentieel eerste keus, verlies je grip dan wil je gedurende die moeilijke passage een sper. Een ATB-differentieel doet dat in de meeste geval voor je ... en dan in de limiet als je niet op de ABT kunt vertrouwen is er altijd nog het Diff-Lock.

Verder kan er eventueel ook nog een "dikker" carterdeksel op de LT230, wat meer olie-inhoud kan geen kwaad: de versnellingsbak en tussenbak worden gemakkelijk nogal heet. Alleen zit bij sommige configuraties een "dikker" deksel in de weg (bij de "Puma" bijv. zit de uitlaat in de weg).

Groeten MarcS

Leerling

Berichtdoor Leerling » 18 Feb 2021, 20:41

Ho wacht, het is niet van mij en kan niet zomaar een vermogen er in steken! Ik mag dit doen (waar ik super blij mee ben), maar het is niet van mij! :oops: Volgens mij legde ik uit dat het in leen is en ik de basis kosten betaal voor reinigen, olie en etc. Ik betaal mijn deel omdat ik de kans krijg om ervaring op te doen en zelf weer gebruik kan maken van de middelen/gereedschap wat ik ga over houden. Mocht ik de bak vernielen dan koop ik gewoon een gereviseerde bak om terug te geven.

Edward krijgt het gewoon weer terug en zover het mij lukt in nieuwstaat/gerestaureerd. Ik heb het niet gekregen en mag het gebruiken om te leren! 8-) het is niet van mij! Als ik ergens tegenaanloop ga ik niet prutsen en doe het in goed overleg. Als ik hulp nodig ben, dan ga ik naar hem toe zodat we het samen kunnen doen.

Als hij morgen beslist dat hij het direct terug wil hebben dan breng ik het direct terug. Ik weet niet wat het allemaal kost, maar ik denk dat het heel duur is en wil daarom ook heel voorzichtig zijn. Ik heb al veel opgezocht over de Nm en delen die letterlijk heel voorzichten moeten worden verwarmd tot 100c en etc. Ik wil absoluut geen kans lopen dat ik het beschadig, dit is wel heel duur spul en daar ga ik niet mee prutsen!

Het is ook wel heel veel vertrouwen hebben dat na een paar berichten van mij op het forum en even een bakje koffie dat ik dit meekrijg... Daar ga ik niet luchtig mee om, er staat voor mij ook druk op om goed te presteren en een goede vriendschap.

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Feb 2021, 22:03

Landmarcs schreef:
Leerling schreef:Hmmm dan moeten we die er maar inmaken :lol:

Als je de LT230 op alle fronten beter als nieuw wilt maken dan is een Ashcroft ATB-midden-differentieel een "brainer".

Zolang je geen tractieverlies hebt is waar dan ook een niet gesperd middendifferentieel eerste keus, verlies je grip dan wil je gedurende die moeilijke passage een sper. Een ATB-differentieel doet dat in de meeste geval voor je ... en dan in de limiet als je niet op de ABT kunt vertrouwen is er altijd nog het Diff-Lock.

Verder kan er eventueel ook nog een "dikker" carterdeksel op de LT230, wat meer olie-inhoud kan geen kwaad: de versnellingsbak en tussenbak worden gemakkelijk nogal heet. Alleen zit bij sommige configuraties een "dikker" deksel in de weg (bij de "Puma" bijv. zit de uitlaat in de weg).

Groeten MarcS

Op een D2 met TC is dat redelijk bullshit. Ik weet het, mensen verbranden heeeeel graag geld maar een 2a voorzien van difflock is al een upgrade vanaf een niet blokkeerbaar middendiff. En dat is er een die niks kost. Als je echt lui bent wissel je alleen de voorkant vd bak end at kost een keer 25 euri aan delen.

Nu er geen diff lock niet in zit heb ik 9 jaar D2 toch al één keer meegemaakt dat ik em miste.

Neu, ik houd die 350 pond wel in m'n zak. Los van het feit dat ze al tijden niet leverbaar zijn..... :roll: :roll:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Leerling

Berichtdoor Leerling » 18 Feb 2021, 22:19

Ik heb toch een doosje los getrokken maar wou het niet doen vanwege de plakband, maar wat was dat geweldig toen het doosje openging! Dit is wel een beetje mijn autisme om eerlijk te zijn, er zijn dingen in mijn huis nu waarvan ik alleen maar kan dromen. En hoewel ik niet echt waarde kan zien, is het gevoel immens groot en prettig.

Ik herkende het direct van hetgeen wat kapot was. En het gevoel is echt heel raar voor mij als autist, het aanraken en ruiken is echt heel fijn (lekkere geur aan je handen ook). Er zit een hele beleving omheen voor mij wat prettig is. En dan het heel voorzichtig uitpakken en goed vasthouden dat er niet zomaar een veertje of iets uitvalt. Ik schrok even dat er twee delen inzaten omdat ik niet had opgezocht wat in het doosje zat en gewoon te nieuwsgierig was. :lol: Het is allemaal even spannend voor mij en ben een beetje hyper.

IMG_1351.JPG

Echt super spannend om als beginneling dit allemaal te gaan doen en mee te maken, echt heel leuk! En de angst wat mensen hebben snap ik totaal niet, dit is zo leuk allemaal en geeft echt een dikke mega kick! Ik snap dat ik heel veel geluk heb :D

Terug naar “Reparatieverslagen”