LT230 Transferbox

verslagen / handleidingen voor het uitvoeren van reparaties. Geef in de titel duidelijk aan om welke motor/bak/auto het gaat. Reageren svp alleen met zinvolle aanvullingen of vragen.
Leerling

Re: LT230 Transferbox

Berichtdoor Leerling » 18 Feb 2021, 23:39

Heel voorzichtig een paar chemische processen geprobeerd die niets kunnen aantasten. Ik zou nu kunnen polijsten en een preventie middel kunnen gebruiken als ik verder ga. Ik weet dat het heel snel smerig kan oxideren, dus ben heel voorzichtig geweest. :D preventief ingesmeerd met olie.

IMG_1353.JPG

IMG_1352.JPG

PS: De bijgeleverde pakking is niet origineel omdat deze verre van zuiver ligt met de gaten, maar dat los ik wel op op een hele nette manier. Ik geef je een nette bak terug omdat ik super blij ben! En heb de plaat even goed bekeken, ik kan zien dat iemand er een schroevendraaier of iets tussen heeft gezet omdat hij lichtelijk krom is in 0,x millimeters. Ik weet dat het echt absurt detail is, maar ik vind dit leuk! Ik pak morgen de betere plaat er ook even bij, die ziet er beter uit en daarom durfde ik met deze wat te testen.

Vervangende plaat (gestraald en buitenzijde zwaar geoxideerd):
IMG_1354.JPG
Enjoying my autism: Nil Volentibus Arduum.

Vogler

Berichtdoor Vogler » 20 Feb 2021, 18:53

Dag Leerling,

Ik heb vorig jaar de LT230T 43D van onze Defender herbouwd. Heel tof project - zeker als er geen tijdsdruk is - met een steile leercurve. Het is verrijkend om te begrijpen hoe de LT230 en de difflock werken.

Ik zie op je foto onderdelen van verschillende generaties. Hoeveel bakken heb je daar en welk model ga je reviseren?

Als je je echt in een wespennest wil steken, dan wil je misschien wel de meetmethodes vergelijken zoals ze in de verschillende handleidingen staan. De link in je eerste post is de 2de editie van de overhaul manual. Er is ook een 3de editie uit 2002 te vinden, en het is ook interessant om die van de oudere LT230R erbij te halen om te zien hoe dingen daar goedkoper worden gedaan (want met minder hulpstukken). Kijk misschien ook eens naar deze video's op YT waar de axiale speling wordt gemeten.
Ik kreeg zelf aanvankelijk zeer verschillende en inconsistente metingen. In de handleidingen staat wel wat je moet meten, maar hoe je dat moet doen niet - met name het meten van de rolweerstand. Nét door die verschillende methodes te vergelijken, kreeg ik er beter vat op en uiteindelijk vielen de resultaten mooi samen.

Om toch nog even in te gaan op verbeteringen: een massief kruis voor het differentieel (vb Ashcroft) is een kleine upgrade die een gekende zwakte wegneemt.
Het laten plaatsen van een stalen bus in het huis is een grotere investering die misschien nog het meest zijn geld waard is. Als je een LT230 herbouwt of laat herbouwen is dat m.i. een no-brainer, waar de eigenaar misschien wel in wil investeren.

Je lijkt je wel blauw te kopen aan spuitbussen... De helft ga je niet gebruiken, en een kritische blik op je boodschappenlijst kan je nog veel geld besparen - en er ontbreekt nog wat. Maar als ik het goed lees, dan wil je alles zelf uitvissen, dus ik zal me van verdere tips onthouden behalve dan dat:
- een Wera C2 momentsleutel relatief goedkoop is voor een kwaliteitsmerk en voldoet voor dit project
- letterlijk elk stuk goedkope hydraulica dat ik ooit gekocht heb in geen tijd lekte.

Succes ermee en veel plezier!

Joris

Waterrover

Berichtdoor Waterrover » 21 Feb 2021, 23:01

Gaarne zoveel mogelijk "to the point" antwoorden indien noodzakelijk. Op-en aanmerkingen liever per PM, dan blijft het verslag zoveel mogelijk leesbaar voor anderen.

Chris / Forumbeheer

Leerling

Berichtdoor Leerling » 01 Mar 2021, 15:08

@Vogler. Ik kom later op jouw bericht terug.

---

Ergens in mijn zoektocht voor mijn schuurtje project kwam ik bij puur toeval in een werkplaats rondleiding een stukje tegen over pakkingen weken met plantaardige olie. Dus deze kan ondertussen even in zonnebloemolie en kan morgen dan kijken of het heeft gewerkt (geloof er nog niks van):

IMG_1419.JPG

Edit: 20:00 kan nu al vertellen dat het werkt. :o. Ik ben nu 5 uur verder (niet de bovenstaande foto) en ben dan heel benieuwd naar morgen.

Edit: Bijna 6 uur verder en met een afwasborstel gedaan (zie foto). 8-) Heel benieuwd na 24 uur in totaal...

IMG_1424.JPG

Edit: 23:25 En vrijwel geen inspanning...
IMG_1429.JPG

Leerling

Berichtdoor Leerling » 02 Mar 2021, 21:53

31 uur verder en met een sponsje gedaan... Ik vind het bijzonder goed om eerlijk te zijn, alleen in de rondje's lukt het niet en zou dat dan toch met iets anders moeten doen. Maar met een beetje handigheid en dan polijsten zou het er weer prachtig uit moeten zien.

IMG_1441.JPG

Ik vertelde eerder al dat het plaatje niet 100% recht is en ik een 0.x mm verschil kon zien. Ik heb hem nu op een 100%vlak oppervlakte gehad op alle manieren, en telkens blijft die kant een probleem van het dekseltje. Ik ga hem markeren en weet dus dat ik daar in de toekomst een lek ga krijgen en er dan iets aan moet doen. Ook kan ik aan de binnenzijde zien dat er dus een schroevendraaier onder is gezet en de middenrand in de deksel daar een heel klein beetje is ingedeukt. :evil: Opletten dus als je ooit iets loshaalt dat je voorzichtig bent.

IMG_1443.PNG

Ik kreeg het niet eerder op de foto vanwege de restpakkingen die er nog opzaten en nu kon ik het wel doen. Ik begrijp dat het weinig voorstelde en met stevig aandraaien en eventueel vloeibare pakken en bla bla bla... Maar het hoort niet zo! Wat als ik de tussenbak ook benader met de gedachte dat het op een mm ergens bij de afstellingen niet veel uitmaakt en doe dat telkens maar weer... Ergens aan het einde heb ik dan overal en nergens speling en draait de tussenbak binnen no time weer in de problemen. Vandaar dat ik nu al zeikerig ben in afwijkingen.

Aangezien ik morgen niet veel kan doen, ga ik de tussenbak die deels los ligt zo ver mogelijk uit elkaar halen als mijn gereedschap toelaat (en tig foto's voor mijzelf maken 8-) ).

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 03 Mar 2021, 08:50

Mooie verslagen!!
Leerzaam....
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon

Leerling

Berichtdoor Leerling » 03 Mar 2021, 20:07

Ik heb geen idee hoe dit onderdeel heet op dit moment, maar ben het tig keer tegen gekomen. Ik denk dat er aan de andere kant een aandrijfstang gaat komen met een soort draai, kruis, koppelstuk.. ? Zie het later wel in de Manual. :lol: iets wat naar het achteras gaat om daar de boel aan te drijven, ik mis ene soort kabeltje voor de diff lock bedenk ik mij nu. Heel spannend of ik iets ga vinden wat in de tussenbak zit wat dat gaat aansturen. Soort lullig hendeltje aan een staalkabel denk ik.

Schuursponsje en heel veel kracht, hoewel ik maar 2 minuten mijn best heb gedaan; was weer lui. Ook een beetje onhandig omdat het uit elkaar moet om de bouten er uit te kunnen halen. (in de toekomst gewoon met de compressor en precisie zandstraler) Op het dikke roest durfde ik blind te gaan, maar weet nog niet hoe het exact zit dus ben even voorzichtig nu op de rest.
IMG_1449.JPG

In de zonnebloem olie en zie het morgen of overmorgen wel:
IMG_1450.JPG

Wie weet werkt het :)

Leerling

Berichtdoor Leerling » 03 Mar 2021, 20:26

Deze was wel leuk om gewoon door te knippen, ik ga echt niet met tape kloten om het een beetje op te knappen. Ik haal hem uitklaar en knap hem op of bestel een nieuwe. Geen pruts werk om na een jaar je dood te zoeken naar een storing. :evil: Geen zin in en past niet bij mij.

Even door het water banjeren of sneeuw en de kortsluiting is aanwezig, ellende voor ene goedkoop dom onderdeeltje. Zie de lampjes allemaal al flikkeren op het dashboard en niet werkende systemen. :lol: Maar de grootste vraag is hoe je het sloop, dus iemand trok een tussenbak er uit en vergat het kabeltje.... ? :roll: Dus als je dingen lostrekt... controleer op kabels die vastzitten! Hoe extreem vaak zie je niet dat iemand een kabeltje vergeet.

IMG_1452.JPG

Leerling

Berichtdoor Leerling » 03 Mar 2021, 20:50

Dit onderdeel heb ik nu ook de keuken ingehaald, maar bij inspectie zegt mij iets dat dit precisie werk is en met een speciale frees is gedaan. Het glimt, heeft vrijwel geen aanslag, geen krassen of wat dan ook. Mijn gevoel zegt dat dit nu typisch een onderdeel is die op micrometers aankomt. Schuurspons is geen optie, keukenpapier krast ook... Bij de Aldi, Lidle of action kun je zachte doekjes voor een habbekrats kopen (ik had ze al gekocht omdat ik dit soort dingen zag aankomen). je gooit ze daarna direct weg.

Als het echt glimt en heel mooi is, ga dan niet met rare dingen er op maar domweg met een vezeldoekje of iets zachts. Als ik niet zou nadenken pakte ik bijvoorbeeld een schuursponsje uit gemakzucht en vernielde wellicht iets wat echt cruciaal is!

IMG_1454.JPG

IMG_1456.JPG

Valt er al iets op bij de tweede foto? Ik zie een kras! Ik denk dat als je dit los moet bestellen dat je direct de hoofdprijs mag gaan betalen. Op dit onderdeel wil ik ook absoluut geen remreiniger gebruiken omdat het alu aantast. Ik blijf ver weg met middelen op dit moment zolang ik niet weet wat het exact is. (uiteraard heb ik de pakking al gezien en het verschil in materiaal).

Omdat ik het heel speciaal vind en mijn autisme de eigenschap heeft om te ruiken, voelen, en soms te proeven (niet likken) pakte ik alle pakkingen erbij om te kijken waarom dit zo bijzonder is... Ik krijg een set om te reviseren met de pakkingen erbij en ben alleen maar af en toe even aan het kijken en zeer kleine dingetje's aan het testen.

Vergelijk de pakkingen met de plaat:
IMG_1457.JPG

Of ik mis een pakking, of er is een reden dat ik denk dat het extreem zuiver moet zijn... Wie het weet mag het zeggen (niet verklappen :lol: ) En als er geen pakking tussen hoort, maakt die kras dan iets uit?

1. De schakelaar was stuk (kabelbreuk). Of ik repareer hem en anders koop ik een nieuwe.
2. De plaat is krom met krassen. (kan ik oplossen)
3. Deze plaat mist een pakking en anders kan de kras een probleem worden. (pakking kan ik kopen).

Edward heeft de bakken opgekocht en dit was dus het risico, maar ik heb het geluk dat ik ze mag reviseren zonder haast. En ik doe het ook goed!
Laatst gewijzigd door Leerling op 03 Mar 2021, 22:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Mar 2021, 21:44

Nee, ik heb ze niet opgekocht. Eén tussenbak komt uit Mamaartje haar auto die ik een jaar of wat geleden van haar heb gekocht en die tussenbak stonk enorm en werd bloedheet. Die hebben we toen gewisseld met de bak uit een D2 die hier stond met een kapot gelopen Td5 erin (met dank aan de garage).

Die bleek echter zo lek als een mandje en dus hebben we toen een Defenderbak die ik in onderdelen van Rob D heb overgenomen voor een bak bier gereviseerd en die erin gehangen. Vandaar dat 1 bak ook wat delen mist, die hadden we nodig om de Defender bak pas te maken voor de D2a.

Verder waren er wat deksels etc beschadigd dus die heb ik uit de kist met tussenbakken gepakt die ik van Johnny heb gekregen voor onderdelen.

Simpel zat toch? :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Terug naar “Reparatieverslagen”