200 TDI distributieriem vervangen

verslagen / handleidingen voor het uitvoeren van reparaties. Geef in de titel duidelijk aan om welke motor/bak/auto het gaat. Reageren svp alleen met zinvolle aanvullingen of vragen.
Gebruikersavatar
GertJantH
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 Jul 2010, 13:28
Locatie: Etten-Leur
Contact:

200 TDI distributieriem vervangen

Berichtdoor GertJantH » 11 Mar 2015, 22:51

Bij de restauratie van Milady Landy en transplantatie van haar 200 (T)Di motor heb ik ook de distributieriem vervangen.
Hierbij een verslag daarvan.
Overigens heb ik de kennis vooral verworven via het filmpje van Land Rover Toolbox Videos: https://youtu.be/yeAc3kdGz88
Daarin wordt alles in detail uitgelegd. Ik heb hieronder de belangrijkste acties in het Nederlands beschreven:

Ik had wel het voordeel van de motor nog volledig uit de auto lag, dat is makkelijk te bereiken zo en dat geeft ook een goed beeld voor de foto's.
De fan en de viskeuze koppeling waren al verwijderd door Jansen Laro bij aankoop van de motor...
Eerste stap voor mij was dus het losmaken van de aandrijfpoelie van de krukas. Die bout zit behoorlijk vast dus daarvoor had ik de volgende truc van internet afgehaald:

Dopsleutel verlengen met een stuk stalen gasbuis en dan de motor heeeel even aantikken alsof je wilt starten...

Dan kan de waterpomp eraf:

De bouten netjes in een "sjabloon" van de pomp bewaren zodat je achteraf weer weet waar ze in horen. Alle bouten hebben zo'n beetje een verschillende lengte dus dit is echt noodzakelijk!

En dan meteen de pakkingsvlakken netjes schoonmaken zodat dat straks weer lekvrij in elkaar kan:


Zo kan de aandrijfpoelie los:

En met een poelietrekker-tool die ik zelf gemaakt heb kan de poelie eraf:


(een kwestie van de moeren op de draadeinden aandraaien)

Met de poelie eraf kan ook het deksel van de distributieruimte geopend worden, ook die bouten in een sjabloon bewaren net als de bouten van de pomp.


Aan de andere kant van de motor, de versnellingsbakzijde, moet het vliegwiel zo gedraaid worden dat deze sleuf tegenover het gat van de waad-plug zit. Ik heb dit gezekerd met een schroevendraaier in het gat (in plaats van de special tool).

Aan de voorkant van de motor staat het synchro-wiel van de injectiepomp nu zo dat er een 9mm boortje (of special tool) in past om dit wiel te zekeren.

Het wiel rechtsboven staat dan met de markeerpunt tegenover de nok:

en de krukas staat dan tegenover de pijl


Als die 4 allemaal kloppen kan de oude distributieriem worden losgemaakt door deze bout te verwijderen (deze rol moet worden vernieuwd)

Deze rol moet ook worden verwijderd en vervangen:

vervolgens twee nieuwe rollen plaatsen en de distributieriem aanspannen met de stelrol met een moment van ong.18-20 Nm (omdat mijn momentsleutel niet zo'n klein moment kan draaien heb ik dat moment bereikt met 8kg op 25cm van de as van m'n dop = ong. 2kgm=20Nm). De overige momenten staan in het hierboven genoemde filmpje.



Na het sluiten van de deksel en de waterpomp moet ook de bout op de krukas met het juiste moment worden aangedraaid, daarvoor moet de krukas worden tegengehouden...
Ik heb daarvoor een tool in elkaar gelast van een stuk hoekstaal en staalstrip met gaten op de juiste plek:

en op deze manier kan je dan het juiste moment aanbrengen



Klaar voor de verdere inbouw (in mijn geval), of het afmonteren van de verwijderde carrosseriedelen ;-)
___________________________________
Gert Jan ter Haar
Ik was de trotse eigenaar van Milady Landy (zelf gerestaureerde Series LWB 1980 met 200(t)DI), deze is verkocht.
En kort na de avonturen van Milady Landy in Afrika een Defender 130, 300TDi van 1998, verbouwd tot camper met hefdak.
Noem een echte Landy geen LaRo!
https://www.facebook.com/MiladyLandy
http://www.miladylandy.nl

Terug naar “Reparatieverslagen”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast