De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rob Pt

De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Berichtdoor Rob Pt » 29 Sep 2013, 15:52

Zo'n 10.000 km geleden toen we in Nederland waren deed deze fout zich voor het eerst voor.

Er gebeurt dan het volgende:

1. Een beep en de melding in het display HDC FAULT SYSTEM NOT AVAILABLE. Tegelijkertijd valt het vermogen weg.
2. Binnen een fractie van een seconde later verschijnt de melding: ENGINE SYSTEM FAULT
3. En wederom binnen een fractie van een seconde verschijnt de melding: SUSPENSION LOWERED (naar "instaphoogte"

Uiteraard gaat alles gepaard met de bijbehorende beeps en het branden van de waarschuwingslampjes.

Op dat moment blijft er weinig anders over dan te stoppen; motor uit; even wachten; weer starten en alles is weer normaal voor ??????????? tijd/afstand. Dat kan 100 mtr. zijn maar ook 10 km of meer maar terugkomen doet hij !
De dealer heeft zich rot gezocht maar niet echt een oorzaak kunnen aanwijzen. Uiteindelijk zijn luchtmassameter en brandstoffilter vervangen en daarmee leek het probleem opgelost. Maar zo'n 5 dagen geleden zijn we wéér terug gekomen uit Nederland en begon op de terugreis het gedonder weer. Niet echt fijn met een caravan erachter i.c.m. de smalle vluchtstroken in Spanje waar ook meestal nog een vangrail naast staat !

Ik had intussen al gelezen op DISCO3.CO.UK dat het een beruchte fout is. Voor de liefhebbers van horrorstories: ga naar dat forum en zoek op HDC fault en er gaat een wereld van onbegrip voor je open ......

Hoe dan ook, n.a.v. wat ik gelezen heb ga ik maar beginnen met de lampjes (remlichten/achterlichten) te vervangen door originele; het brandstoffilter (weer) vervangen en de remlichtschakelaar schoonmaken of stomweg vervangen.

Vragen:

1. Hier ook bezitters van een Discovery 3 met dit probleem en zo ja wat was voor hen de oplossing ?
2. Hoe lang (km's) bleek dat DE oplossing te zijn ?
3. Waar zit het brandstoffilter bij een MY09 want en het zal ongetwijfeld aan mij liggen maar dit:

tdv6 fuel filter

kan ik niet vinden.

4. Hoe kom je bij de remlichtschakelaar ? Zoals het in het Haynes boek staat omschreven zal best wel kloppen maar alleen voor een RHD want als ik de schroeven los draai (soort bajonetsluiting) dan kan ik nog steeds de afdekking boven de pedalen niet naar beneden trekken omdat er aan de zijkanten ook nog 'iets' zit. Deze afdekking is kennelijk bij een LHD anders dan bij een RHD.

O ja, bestaat er ook HDC voor mensen want mijn vertrouwen in de Discovery 3 gaat nu toch wel heel erg snel bergafwaarts !

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

RobStewart

Re: De beruchte HDC-fault bij een Discovery 3

Berichtdoor RobStewart » 29 Sep 2013, 18:40

Ok Rob,

Firstly the dealer should have read out the fault codes via SDD and should have printed them out so you should have them to hand. I find it very odd that they could not pinpoint the problem.

The fuel filter sensors will not give an HDC fault, Engine System Fault yes, there is no point in replaceing the filter you have to replace the whole filter and housing as the sensors that trigger a fault are located in the housing itself not the filter.

You already replaced the brake lights a fem monts ago I seem to remember and I assumed you did it correctly as per the instructions ;)

Do not whatever you do attempt to remove the blue brake light switch on the pedal, unless you have a replacement, it is a one-time fit and calibrates itself on insertion, if you remove it the lugs that hold it in place are designed to break and you will lose the calibration.

Also corrosion in the plugs on the transmission control module behind the battery will give you an intermittant fault.

But I would first be asking for the fault codes ... then we can do a proper diagnosis rather than try and guess which one of the common faults it is.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Sep 2013, 19:08

Rob Pt schreef:O ja, bestaat er ook HDC voor mensen want mijn vertrouwen in de Discovery 3 gaat nu toch wel heel erg snel bergafwaarts !

Rob

jazeker! een dealer/monteur die weet wat ie doet en de juiste diagnose apparatuur ter beschikking heeft.... van de verhalen die ik op de diverse fora lees schort het daar regelmatig aan
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 29 Sep 2013, 20:37

Rob ik had al gehoopt dat jij zou reageren omdat ik je kennis erg hoog inschat.

RobStewart schreef:Firstly the dealer should have read out the fault codes via SDD and should have printed them out so you should have them to hand. I find it very odd that they could not pinpoint the problem.

Een geprinte versie heb ik niet ontvangen (ook niet naar gevraagd overigens). In eerste instantie vond ik het ook vreemd dat ze niets konden vinden maar na het doorlezen van alle topics over dit probleem op DISCO3.CO.UK niet meer want daar zijn ook genoeg gevallen te lezen van dealers die wél foutcodes vonden maar na dagenlang zoeken nog het probleem niet konden oplossen. En als het dan toch opgelost werd bleek dit slechts een gelukstreffer te zijn want de storing kwam al heel snel weer terug.

RobStewart schreef:The fuel filter sensors will not give an HDC fault, Engine System Fault yes, there is no point in replaceing the filter you have to replace the whole filter and housing as the sensors that trigger a fault are located in the housing itself not the filter.

Ik weet helaas niet of men het gehele filterhuis incl. filterelement vervangen heeft. (rekening is kennelijk in het ronde archief verdwenen)

RobStewart schreef:You already replaced the brake lights a fem monts ago ......

Klopt en ze werken ook maar het zijn geen OEM lampjes waar men het steeds over heeft. Het zijn Philips lampjes die ik bij een automaterialenzaak gehaald heb.

RobStewart schreef:Do not whatever you do attempt to remove the blue brake light switch on the pedal,......

Zowel op genoemd forum als ook in het Haynes manual staat dat je door de schakelaar een rechtsom te draaien deze kunt verwijderen en door hem weer linksom te draaien weer kunt plaatsen. Er staan geen aanwijzingen bij dat het maar éénmalig zou zijn. Dus nu heeft de verwarring zich van mij meester gemaakt .......

RobStewart schreef:Also corrosion in the plugs on the transmission control module ........

Daar zal ik ook naar gaan kijken tenminste ik neem aan dat ik óók zo'n module heb ook al heb ik een handgeschakelde bak.

RobStewart schreef:But I would first be asking for the fault codes ....

Ja dat lijkt mij ook de beste oplossing maar op dit moment is er gewoon niet fatsoenlijk mee te rijden. Dat zou 70 km 'stop and go' worden langs een nou niet bepaald geschikte weg daarvoor. Veel heuvels, smal en nauwelijks berm om even te stoppen kortom gevaarlijk dus !

De reden dat ik die dingen wil gaan doen die ik al aangaf is omdat het toch niet zo'n 'gewone' fout lijkt te zijn die met simpel uitlezen te lokaliseren is. En om nu de dealer maar 'op goed geluk' van alles te laten vervangen/uitproberen daar heb ik gezien het kostenplaatje niet zo'n zin in !

Hoe dan ook, ik ben op technisch gebied beslist geen leek maar als ik lees welke zaken er allemaal in verband worden gebracht met deze HDC fault dan gaat bij mij het licht ten dele uit ...............

Rob

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 29 Sep 2013, 20:44

Roger B. schreef:
Rob Pt schreef:O ja, bestaat er ook HDC voor mensen want mijn vertrouwen in de Discovery 3 gaat nu toch wel heel erg snel bergafwaarts !
Rob

jazeker! een dealer/monteur die weet wat ie doet en de juiste diagnose apparatuur ter beschikking heeft.... van de verhalen die ik op de diverse fora lees schort het daar regelmatig aan

De dealer waar ik geweest ben is mij bekend omdat onze Defender daar vandaan komt. Altijd goede ervaringen mee gehad. In het bezit van alle én de juiste apparatuur, bediend door toegewijde monteurs !
Over het algemeen ben ik goed in staat om verhalen op fora op hun waarde in te schatten. Zelfs op dit forum .........

Rob

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 29 Sep 2013, 21:06

Rob Pt schreef:Ik weet helaas niet of men het gehele filterhuis incl. filterelement vervangen heeft. (rekening is kennelijk in het ronde archief verdwenen)

... ah it is always better to keep them in a file ;)

Rob Pt schreef:Klopt en ze werken ook maar het zijn geen OEM lampjes waar men het steeds over heeft. Het zijn Philips lampjes die ik bij een automaterialenzaak gehaald heb.

So the same as us then, we use the Philips ones

Rob Pt schreef:... Er staan geen aanwijzingen bij dat het maar éénmalig zou zijn. Dus nu heeft de verwarring zich van mij meester gemaakt .......

Actually it doesn't say that in the Official WSM either but in my experience that is what they do and they never work when you put them back.

Rob Pt schreef:Daar zal ik ook naar gaan kijken tenminste ik neem aan dat ik óók zo'n module heb ook al heb ik een handgeschakelde bak.

Yes you that the module as it contropls the tussenback and the selector sensor from you manual box is also connected to it.

Unfortunately without getting a fault code then it could take ages to go through all the possibilities.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 29 Sep 2013, 23:10

RobStewart schreef:Unfortunately without getting a fault code then it could take ages to go through all the possibilities.

Dat is me helemaal duidelijk en ik zal zien wat ik daar aan kan doen.
Hoe dan ook, het blijft een vreemde fout. Éérst de HDC FAULT, dan ENGINE SYSTEM FAULT en dat is dan weer aanleiding om de luchtvering te laten zakken ..... Als nu eerst die ENGINE SYSTEM FAULT zou verschijnen en dat als gevolg dáárvan de luchtvering naar de laagste stand zou gaan dan zou ik dat logischer vinden.
Ik kan tot op heden nog geen enkele logica ontdekken waarom de HDC een foutmelding geeft als je in hoog rijdt, niet met je vingers aan de schakelaar zit maar gewoon rijdt. De fout verschijnt bij verschillende snelheden en ook in verschillende versnellingen. En wat ik al helemaal niet begrijp is wat remlichten, brandstoffilter en remlichtschakelaar er mee te maken zouden hebben.

Kennelijk toch puur toeval geweest dat na het vervangen van de luchtmassameter en het brandstoffilter (al of niet compleet) de fout zo'n 25.000 km weg is gebleven ! (ik schreef eerst 10.000 km maar dat bleek niet juist te zijn)

Rob
Laatst gewijzigd door Rob Pt op 29 Sep 2013, 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 29 Sep 2013, 23:16

denk dat er in de volgorde van fouten weinig bedenkbare logica zit, en dat elektronica sowieso gekke dingen kan doen in de ogen van een mens die de hardware (en software) niet (mede) ontworpen heeft.
gone

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 29 Sep 2013, 23:59

Roger B. schreef:.... en dat elektronica sowieso gekke dingen kan doen in de ogen van een mens die de hardware (en software) niet (mede) ontworpen heeft.

Dat ben ik wel met je eens maar met dit niet

Roger B. schreef:denk dat er in de volgorde van fouten weinig bedenkbare logica zit......

althans wat ik in dit geval met logica bedoel is bijv. dat toen ik de zekering van de EPB tijdelijk verwijderd had ook de cruise-control niet werkte ondanks dat de zekering van de EPB autonoom is. Het waarschuwingslampje voor een storing in het remsysteem brandde toen permanent. Men heeft kennelijk bedacht dat als er 'iets' is met het remsysteem, de cruise-control uit veiligheidsoverwegingen wordt uitgeschakeld. Voor mij is dit een logische volgorde maar omgekeerd niet. Als er zich een storing in het systeem van de cruise-control voordoet dan zou ik echt niet begrijpen dat deze dan onmiddellijk gevolgd zou worden door een storing in het remsysteem ! En zo is er nog veel meer te bedenken.
Wat voor mij v.w.b. de normale werking van de elektronika ook logisch is dat bijv. indien de auto in de hoogste stand staat (bedoeld voor in het terrein) het systeem de auto automatisch laat zakken naar rijhoogte indien de snelheid boven de 40 km/u komt. Dit dan i.v.m. veiligheid lees: stabiliteit.
Of bijv. dat de HDC pas werkt beneden een bepaalde snelheid; de ruitenwissers als ze permanent aanstaan automatisch naar interval gaan indien je stopt; de achterruitwisser permanent gaat wissen (kent normaal alleen maar een intervalstand) indien je de achteruit gaat rijden bij ingeschakelde ruitenwissers enz. enz. Zo'n Discovery zit vol verrassingen ! Best wel goed bedacht én .......... nog logisch ook ;)

Logica en elektronica hoeven niet per definitie 'vijanden' van elkaar te zijn. Maar dat beweer je ook niet.

Rob

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Sep 2013, 00:23

Rob Pt schreef:
Roger B. schreef:denk dat er in de volgorde van fouten weinig bedenkbare logica zit......
ik schreef ook een beperking in die denkbare logica naar de mensen die in het ontwerp betrokken waren..

Rob Pt schreef:
althans wat ik in dit geval met logica bedoel is bijv. dat toen ik de zekering van de EPB tijdelijk verwijderd had ook de cruise-control niet werkte ondanks dat de zekering van de EPB autonoom is. Het waarschuwingslampje voor een storing in het remsysteem brandde toen permanent. Men heeft kennelijk bedacht dat als er 'iets' is met het remsysteem, de cruise-control uit veiligheidsoverwegingen wordt uitgeschakeld. Voor mij is dit een logische volgorde maar omgekeerd niet. Als er zich een storing in het systeem van de cruise-control voordoet dan zou ik echt niet begrijpen dat deze dan onmiddellijk gevolgd zou worden door een storing in het remsysteem !

Dat ligt er maar helemaal aan hoe de boel ontworpen is.... als de cruisecontrolle een sensor heeft die de voertuigsnelheid bepaald, en door uitval van dit systeem is de voertuigsnelheid niet meer aanwezig, of betrouwbaar... dan zullen alle andere systemen die dat signaal ook gebruiken ook niet meer werken....om even een mogelijke ontwerpkronkel die wij als niet betrokkenen niet zien of begrijpen te schetsen waardoor als je het wel weet de logica achter de onlogica te begrijpen is.....

Rob Pt schreef:........Wat voor mij v.w.b. de normale werking van de elektronika ook logisch is dat bijv. indien de auto in de hoogste stand staat (bedoeld voor in het terrein) het systeem de auto automatisch laat zakken naar rijhoogte indien de snelheid boven de 40 km/u komt. Dit dan i.v.m. veiligheid lees: stabiliteit.
Of bijv. dat de HDC pas werkt beneden een bepaalde snelheid;.......Rob

Hier kaart je dus een (voor zover dit bij de D3 daadwerkelijk zo is) mogelijke oorzaak van je storing aan..... iets zorgt dat diverse systemen geen info meer ontvangen (of onjuiste info) over de voertuigsnelheid... HDC raakt in paniek, want de snelheid is niet bekend.... idem voor de motor, want die heeft dat signaal nodig om met info over de versnellingsbak en andere sensoren de inspuiting te bepalen.. en ook de luchtvering ziet ineens een nodig signaal niet meer en gaat in de noodstand.....

ik zeg niet DAT het dit is, maar het zou zoiets kunnen zijn, waardoor systemen die schijnbaar niets met elkaar te maken hebben, toch aan elkaar gelinkt zijn middels een gezamelijk gebruikt signaal
gone

Terug naar “Techniek”