Auto in onderdelen importeren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RobertJ

Auto in onderdelen importeren

Berichtdoor RobertJ » 06 Jun 2015, 09:27

Ik kreeg laatst uit Oosterijk een TD5 Defender te koop aangeboden welke uit elkaar ligt.
Hij heeft hem uit elkaar gehaald het chassis ontroest, behandeld en opnieuw gelakt, net als de assen. De auto is officieel een SW maar omgebouwd tot 90 Pick Up. Hij zegt dat de assen, motor en versnellingsbak origineel zijn evenals alle papieren aanwezig zijn en het (oorspronkelijke) VIN-nummer gewoon in het chassis staat. De auto is rollend, de motor, versnellingsbak, assen banden etc. zijn gemonteerd (m.u.v. de tussenbak). Alleen het koetswerk en verdere afwerking moet worden gedaan. Het plan is om de 90 verder op te bouwen en er gelijk een (grijs kenteken) Soft Top van te maken.

Door de vele verhalen over import bij de RDW en het niet kunnen identificeren van een voertuig wil ik graag een aantal dingen weten zodat dit bij een evt. koop niet fout gaat.

- Welke papieren horen bij een auto uit Oosterijk en welke papieren heb ik nodig voor de invoer en keuring?

- Wanneer het chassisnummer klopt gaat de RDW dan ook de nummers van de motor, versnellingsbak, assen en..? controleren? Zo nee, wanneer gaan ze wel over tot deze uitgebreide controle van de nummers?

- Welke nummers moeten kloppen en in welke hoedanigheid?

- Bij controle van het motornummer etc., controleren ze dan alleen het eerste aantal tekens om te kijken of die motor of tussenbak bij een TD5 hoort. Dus bij een tussenbak: 43D..... de cijfers erna hebben zij toch niet in het systeem staan want dit is voor elke bak anders?

- Nu ligt de tussenbak uit elkaar, ik houd er rekening mee dat deze vervangen of gereviseerd moet worden. Zorgt het nummer van een andere bak voor problemen?

- De auto is officieel een SW, wanneer ik heb heb opgebouwd en tot keuring ga aanbieden is het een Soft Top, kan dit?

- Accepteren ze bij de RDW een Soft Top als grijs kenteken, ivm de blok afmetingen? Ik zie namelijk wel Soft Tops op grijs kenteken.

Ik hoor het graag, het is een project maar ik wil er wel zeker van zijn dat de auto zonder problemen kan worden goedgekeurd om grijze haren te voorkomen. :roll:
Alle op- en aanmerkingen zijn dus welkom!
[2015] Land Rover Defender 110 2.2TD SW X-Tech
[1986] Land Rover Defender 110 2.5D N/A project

rrover

Re: Auto in onderdelen importeren

Berichtdoor rrover » 06 Jun 2015, 10:34

Waarom neem je dit risico? Is hij zo goedkoop?
Bovendien kun je niet vaststellen of alles wel werkt (motor, bakken, assen, etc... etc...)

Zorg in ieder geval dat je je huiswerk doet (want dat zal de RDW waarschijnlijk ook laten doen bij twijfel en aangezien hij opgeknapt aangeboden wordt is die kans groot):

- Controleer de papieren nauwkeurig: de auto moet zijn zoals op de papieren staat. Je mag hem best omgebouwd aanbieden bij keuring (dus bv van SW naar Softtop en grijs kenteken), komen alleen extra kosten bij en dit moet je ook vooraf bij afspraak maken melden. Maar verder moet alles dus matchen met de papieren (ander nummer van een versnellingsbak ik geen probleem maar als alle nummers anders zijn dan heb je dus wel een probleem). Weet helaas niet wat er allemaal op de Oostenrijkse papieren staat want ik heb nog geen invoer uit Oostenrijk gedaan.

- Vraag meest uitgebreide heritage certificaat aan (http://www.heritage-motor-centre.co.uk/store/) aan zodat je alle nummers kunt controleren (kan even duren afhankelijk van de drukte). Klopt het niet dan laten staan. Klopt het allemaal wel dan zou je het risico kunnen nemen. Maar het blijft een hele gok!

- Je moet de auto compleet aanbieden, technische controle wordt niet gedaan, alleen voertuigidentiteit vaststellen (en daarin zit het grote risico omdat alles "vers" is). Het is dus voor de RDW mannen duidelijk dat de auto gedemonteerd is geweest. APK bij invoer is niet nodig.

Persoonlijk zou ik het risico niet nemen.
One Ten 300Tdi
Ninety 200Tdi

RobertJ

Berichtdoor RobertJ » 06 Jun 2015, 10:45

rrover schreef:- Vraag meest uitgebreide heritage certificaat aan (http://www.heritage-motor-centre.co.uk/store/) aan zodat je alle nummers kunt controleren

Bedankt voor de uitleg. Ik vraag me dus af hoe de RDW weet welke assen, welke tussenbak etc. onder de auto horen. Ik kan dit dus controleren a.d.v. dit Heritage certificaat?

Kijkt de RDW dan alleen of het type van bijv. de versnellingsbak overeen komt?
De precieze originele versnellingsbak (met het identieke serienummer) kunnen ze toch niet herleiden lijkt mij?

rrover

Berichtdoor rrover » 06 Jun 2015, 23:31

Dat kunnen ze dus wel. De fabriek registreert al deze gegevens en die vraagt de RDW op. Dus alles wat een nummer heeft is te controleren ... sleutel nummers ... echt alles.
One Ten 300Tdi
Ninety 200Tdi

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 07 Jun 2015, 08:09

... for the Chassis Number, Engine Number, Gearbox Number, Transfer Box Number and Axle Numbers as well as all of the other technical details then you could ask your local dealer for a print from the Land Rover DDW system which is the data that the British Heritage Motor Centre gets for their overpriced glossy certificates.

The dealer shouldn't charge you for it either.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Rob Pt

Berichtdoor Rob Pt » 07 Jun 2015, 15:25

RobertJ schreef:Alle op- en aanmerkingen zijn dus welkom!

Zonder de anderen die al gereageerd hebben ook maar iets te kort te willen doen weet ik heel zeker dat ik in zo'n geval rechtstreeks naar een keuringsstation van de RDW zou stappen om e.e.a. voor te leggen want alle adviezen/raadgevingen ten spijt, het zijn wel de keurmeesters van deze keuringsstations die uiteindelijk het laatste woord hebben!

In ieder geval succes met het hele project.

Rob
Defender 110 Hard Top TD5 MY 02
BMW 318d Touring Automaat MY16
Jaguar XK 4.2 V8 Coupé (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Harley Davidson Heritage Softail
Yamaha Grizzly 700 EPS MY18
Iseki LandHope 165 4x4 tractor

RobertJ

Berichtdoor RobertJ » 09 Jun 2015, 18:46

Duidelijk.

En stel het chassis zou in dit geval ook kapot zijn, ook eerst met de auto in delen naar de RDW om aan te geven dat je het chassis gaat vervangen voor een nieuwe (Marsland)?

zoals Rob zegt, doe het volledig in samenspraak met het RDW keuringsstation waar je de auto gaat laten keuren

Terug naar “Techniek”