Algemeen,plaatwerk behandeling

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Algemeen,plaatwerk behandeling

Berichtdoor tim » 29 Jun 2015, 11:23

Ik hoop deze week de reperatiedelen (hoekinzetstukken schutboord nabij scharnieren voorruitframe) in de 110 te laten lassen.
Nou is mijn vraag;wat kun je nu het beste doen nadat het metaalwerk is gedaan qwa laswerk?
Vertinnen van het werk schijnt het beste te zijn, maar daar komt nog aardig wat bij kijken.
Immers, het is een defender, geen healy 3000 mk3..

Welk goedje/goedjes moet ik op het nieuwe blanke metaal en het omliggende oude plaatwerk smeren om roest geen kans te geven, voor zover dat kan?
Wat doe ik met de CO2 lasnaden, naast zo glad mogelijk afschuren, ik neem aan zo strak mogelijk afplamuren, maar koud op het metaal, of na het eerste " goedje" behandeling?
En wat voor'n soort plamuur?

Een complete verfbeurt van de 110 gaat volgen.
Etsende primair schijnt het toverwoord te zijn bij blank aluminium, mag daar vervolgens direct de eindlak op gezet worden dat iemand weet of moet er nog een soort van " tussen" grondlak gebruikt worden?

Mij even opweg helpen wordt gewaardeerd!

gr floris.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6393
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Algemeen,plaatwerk behandeling

Berichtdoor Edward » 29 Jun 2015, 13:20

Etsende primer is achterhaald, gewoon epoxyprimer erop. Dat is ook prima voor het behandelde schutbord. Qua afwerking van de lasnaden hangt alles af van de kwaliteit van je laswerk, ik slijp de lasnaden vlak met een lamellenschijf en trek er daarna een vijl overheen en dan spuiten en eventueel plamuren. Dat laatste tot een minimum beperken. :roll: :roll:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Algemeen,plaatwerk behandeling

Berichtdoor tim » 30 Jun 2015, 00:05

Hee ed, dank.
Epoxyprimair it is.
Is dat (ook) verkrijgbaar in een 1pot systeem, of is dat spul wat je per definitie moet mengen met elkaar in een bepaalde verhouding, en vaak dan maar beperkt verwerkbaar?

staalplamuur(ik neem aan dat we het daar over hebben) kom ik wel uit.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6393
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Algemeen,plaatwerk behandeling

Berichtdoor Edward » 30 Jun 2015, 00:06

Ik ken epoxy primer alleen als 2K systeem dat je mengt net als alle andere autolakken. Heb het ook alleen nog maar verwerkt met een bekerspuit. ;)
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Algemeen,plaatwerk behandeling

Berichtdoor tim » 30 Jun 2015, 00:11

Okee, deudlich.
Ik zal daar achteraan gaan, die epoxyprimair.
Het liefst een 1 pot systeem, en gewoon rollen, net als de aflak straks.
Dank!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
TMW
Berichten: 226
Lid geworden op: 27 Jun 2009, 19:56

Re: Algemeen,plaatwerk behandeling

Berichtdoor TMW » 30 Jun 2015, 09:26

Mocht die epoxy primer alleen in 2K te krijgen zijn, ik heb afgelopen winter een setje aluminium velgen met etsprimer in een spuitbus behandeld.
zit er prima op, wel een grondlak opgezet (ook uit een spuitbus) voor af te lakken.
Discovery2
Sankey/StormTrailer


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten