Model onafhankelijk; olie in tussenbak/versnellingsbak.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
TMW

Model onafhankelijk; olie in tussenbak/versnellingsbak.

Berichtdoor TMW » 19 Jul 2015, 13:05

Hopelijk hebben sommige van jullie hier wel slimme oplossingen voor bedacht;

Ik heb recent de olie uit de tussenbak vernieuwd en automaat bijgevuld (D2; 2000; td5).
het is echter een geklooi op de inrit onder de auto, geen ruimte om te schenken.

Mijn huidige oplossing is een (grote) injectiespuit, slangetje erin, olie erin zuigen en dan in de bak.
Echter de 'grote' injectie spuit is 60ml, dus een tussenbak verversen duurt wel even.

Is hier geen handig stuk gereedschap voor ontwikkeld zonder dat je meteen allerlei pompen en dergelijke nodig hebt?

Hoor graag hoe anderen dit doen (zonder brug)
Discovery2
Sankey/StormTrailer

Edward

Re: Model onafhankelijk; olie in tussenbak/versnellingsbak.

Berichtdoor Edward » 19 Jul 2015, 13:10

Ik heb een pompje gekocht voor op de boormachine. Speciaal voor olie. Gewoon bij de lokale automat voor een tientje of 5.

Natuurlijk ben ik het kwijt en ligt het ergens verstop in de schuur en dus heeft Roger afgelopen week ook met zo'n spuit staan te klooien om alle sapjes in de Disco te verversen. Ook met een brug is dat gewoon heulemaal niks! :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

GeertLW79

Berichtdoor GeertLW79 » 19 Jul 2015, 13:27

Wat ook goed werkt is zo'n drukspuit uit het tuincentrum met een slangetje eraan.
Light Weight 1979 2.25D

Waterrover

Berichtdoor Waterrover » 19 Jul 2015, 13:33

Edward schreef:Ik heb een pompje gekocht voor op de boormachine. Speciaal voor olie. Gewoon bij de lokale automat voor een tientje of 5.

Natuurlijk ben ik het kwijt en ligt het ergens verstop in de schuur en dus heeft Roger afgelopen week ook met zo'n spuit staan te klooien om alle sapjes in de Disco te verversen. Ook met een brug is dat gewoon heulemaal niks! :lol: :lol:

Zoiets? Olie opzuigen, hendel indrukken en klaar.

Groet, Chris
Bijlagen
_DSC5096.JPG
Drukspuitje

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Jul 2015, 13:39

Ja die heb ik ook Chris, maar dat vind ik dus niks. Als je een automaat wilt vullen met atf ben je wel even bezig.

Zo'n plantenspuit heb ik ook maar probeer daar maar eens diff olie doorheen te krijgen :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 19 Jul 2015, 14:08

De versnellingsbakolie voor mijn peugje komt in leuke literflesjes met een grappige dop. In die dop zit een uitschuifbare slang ingebouwd.
Zo heb ik nu een paar knijpflessen beschikbaar om bij de laro de diverse olietjes te kunnen bijvullen

Fenna
Afbeelding

Waterrover

Berichtdoor Waterrover » 19 Jul 2015, 15:24

Edward schreef:Ja die heb ik ook Chris, maar dat vind ik dus niks. Als je een automaat wilt vullen met atf ben je wel even bezig.

Zo'n plantenspuit heb ik ook maar probeer daar maar eens diff olie doorheen te krijgen :lol: :lol:

Tja, Edward, daar zeg je wat, een automaatbak vullen met zo'n spuit is een heidens werk. Ik heb de spuit gebruikt voor de diffs en tussenbak. Al is de laatste wel wat lastig. Een klein pompje is natuurlijk ideaal. Bij knijpflessen krijg je niet alles eruit, en met die dikke olie erin moet je wel een soort sportschool fanaat zijn :D :D

Groet, Chris

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Jul 2015, 15:42

Waterrover schreef:
Edward schreef:Ik heb een pompje gekocht voor op de boormachine. Speciaal voor olie. Gewoon bij de lokale automat voor een tientje of 5.

Zoiets? Olie opzuigen, hendel indrukken en klaar.

Groet, Chris

ja.... met diff olie zuigt en perst dat nogal zwaar, en je hebt meerderevullingen nodig om een diff te vullen, laat staan een tussenbak.

ga je aan de ATF voor de automaat, dan blijkt dat kreng niet zo geschikt te zijn voor heel dunne olie, want het liep er aan de achterzijde bijna net zo hard uit als aan de voorzijde...

voor mij was het een eenmalige ervaring..... nevernooit meer klooien met zo'n spuit
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Jul 2015, 15:44

fenix2 schreef:De versnellingsbakolie voor mijn peugje komt in leuke literflesjes met een grappige dop. In die dop zit een uitschuifbare slang ingebouwd.
Zo heb ik nu een paar knijpflessen beschikbaar om bij de laro de diverse olietjes te kunnen bijvullen

Fenna

en hoe krijg je zo'n knijpfles helemaal leeg onder de auto waar je de fles niet hoger kunt houden dan het vul gat?
gone

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 19 Jul 2015, 15:58

ik heb zelf ooit eens twee 30liter vaatjes geregeld en daar twee handpompjes bij gekocht die je in het grote gat van een olievat kunt draaien. aan het pompje een slang met aan het uiteinde een gebogen buisje....Een vaatje met ATF en een vaatje met Diff olie gevuld en geen geknoei meer... helaas leen ik mijn spullen weleens uit (ra ra waarom steeds minder) en heb ik ze inmiddels niet meer
gone

Terug naar “Techniek”