110 3.5V8 1983: olie spuit uit nippel achter op blok

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Barts110

110 3.5V8 1983: olie spuit uit nippel achter op blok

Berichtdoor Barts110 » 14 Mar 2016, 20:00

Beste LRCH-ers. ik denk dat er eentje is voor de techneuten...

Mijn 110 met 3.5V8, SU's en LT77 uit 1983 heeft sinds last van incontinentie.
Wat bleek : rechts achter op het blok, steekt een nippel omhoog. Dit zit onder het luchtfilter, dus nooit gezien. Er zit geen slang op, maar je zou denken dat dat wel moet. Uit dit nipper spoot blijkbaar al geruime tijd (ik kijk niet zo heel vaak onder de kap...) olie omhoog. Dit drupte dan lekker op alles wat in de buurt zit, en uiteindelijk via de versnellingsbak naar beneden om daar er een mooie zwart olie-bende van te maken.

Even wat proberen : stationair: geen merkbare (met de duim op het nippelgat) druk. Ook niet met acceleren.
Als je alles los liet en DAN gas gaf, zag je steeds een mooi fluimpje olienevel omhoog spuiten.

Dus : olie-lekkage-bende-probleem gelokaliseerd : er moest simpelweg een slangetje op (dit was er zeker vanaf gevallen ofzo...)

Dus, Bartje pakt een 8 mm benzineslang, slangklem onder voor op het nippeltje, boutje M8 boven met een slangklem vast : prima zo !

Helaas.....
Afgelopen zondag naar Loon op Zand geweest : de Laro mocht voor het eerst weer sinds lange tijd buiten spelen. Vooraf de SU's nog even gesteld; de nieuwe gelaste middendemper-vervangingspijp ertussen (wauw, wat een lekkere roffel nu !)
De 110 rijdt eigenlijk beter dan ooit : ontsteking op tijd, SU'tjes lekker getuned (potje liften: toerental even omhoog en weer terug zakken naar stationair)
's Avonds in het donker terug met een vaartje van 120 kruisen op de highway. Ging prima, rijdt vlotjes door, niks aan het handje.
Tot ik eens goed in mijn linkerspiegel keek : zag ik nou een grijze walm achter mijn Laro ?? MMm... Aan de rechterkant eigenlijk ook !?
Het lijkt wel onder de auto vandaan te komen ???
Even gas eraf : walm weg, gas erop (3/4 op het pedaal, er is dus nog over) : hopla, die walm weer...
Deze morgen zie ik dat de achterkant van de Laro helemaal onder de zwarte vet-spikkels zit.... Nee ?! Ja dus : olie....

Vanavond het beest op de brug en daar zag ik het al : een en al grote olie-bende : heel het blok nat aan de onderkant, druppen op de aandrijfas : dus alles daar in de buurt onder de prut : startmotor ging ook nog eens kuren vandaag : wilde niet meer aanslaan als alles lekker warm was (dus gauw een nieuw eronder)
Eens goed met de zaklamp gekeken en ik kan niks anders bedenken dat het echt via de oliepijlstok komt.
Dus even testen : en ja, er spuit olie omhoog via het pijpje als je flink gas geeft.

Voordat ik allerlei conclusies trek in de trant van :
- zuigerveren weg
- klepseals foetsie
- motor helemaal aan gort
toch nog even dit :

Al jaren rijd ik deze auto: en vanaf dag 1 gebruikt die best wat olie: rijd je een heuvel af, remmend op de motor en je geeft dan gas, is de hele weg blauw van de rook (verbrande olie, snap ik)
En ook wil dat ding niet echt lekker doorrijden, voorbeeld : je rijdt 120 op de highway en de rijdt een viaduct omhoog, dan moet je serieus gas bijgeven anders zakt ie zo terug naar 100)

Laten we even terug naar de hamvraag :
1. wat moet er gebeuren met dat nippeltje achterop
2. wat zou de carterduk moeten zijn
3. hoe en waar meet ik die ? (heb een oliedrukmeter en een compressiemeter)

Ik hoor graag jullie bevindingen.

Groet nieuwe lid van de LRCH,
Bart

conny

Re: V8 olie spuit uit nippel achter op blok

Berichtdoor conny » 15 Mar 2016, 11:22

Als de olie uit je peilstok-buisje komt, lijkt me dat een duidelijke zaak; veel te hoge onderdruk :( Dat is klote voor je, maar een revisie lijkt op de loer te liggen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Mar 2016, 12:16

Precies.... ideaal zou geen druk in het carter zijn, maar iets is er altijd... zo veel druk dat ie het uit je peilstok perst betekent dat er geen ventilatie is of gewoon dat er verbrandingsdruk naar het carter lekt..... dat is dan dus of langs de zuigerveren of langs de koppakking.....of via een scheur in blok of kop.

Compressie meten, droog en nat, dan kun je een inschatting maken waar je het moet zoeken.
gone

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 15 Mar 2016, 12:20

Of je hebt met je eerdere actie door het slangetje te monteren en af te sluiten met een boutje de carter ventilatie volledig afgesloten, zou best eens kunnen dat dat slangetje open moet blijven, maak er anders een zelfgemaakt opvangbakje aan dat de olie opvangt en de damp vrij doorlaat waardoor je wel gewone carter ventilatie hebt maar geen oliespuit meer.

Is normaal ook gewoon zo gemonteerd, op de 300TDi zit ook zo'n olievanger op de carter ventilatie.

Is het een originele V8 110 of een later ingebouwde V8? In het laatste geval kan het best zijn dat één en ander niet gemonteerd is omdat men daar gewoon nooit over nagedacht heeft of het zelfs bewust heeft weggelaten omwille van ruimte gebrek of gebrek aan inzicht.

G-J.
1972 Serie III 88" Lightweight/Airportable 2.25 Petrol(LPG)

lwbmark

Re: 110 3.5V8 1983: olie spuit uit nippel achter op blok

Berichtdoor lwbmark » 20 Mar 2016, 19:31

Op mijn V8 zit op de linker kleppendeksel een nippel zoals jij beschrijft. Daar zit een slang op , wat naar de achterkant van de luchtfilterhuis voert. er zit een filterje tussen. Zie de foto.

Ik denk dat als je dat afsluit er overdruk in je blok ontstaat. Mogelijk dat dat de oorzaak is van olie die er op andere plaatsen uitkomt.

Groet, Mark
Bijlagen
DSC_0013.JPG
Mark. 1985 RHD 90 V8 cstw

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 25 Mar 2016, 09:07

Het buisje rechts achter op het blok is de INLAAT van de carterontluchting.Aan het luchtfilterhuis hoort een buisje te zitten.Op dit buisje hoort een slangetje welke naar het buisje op het blok gaat. Tussen dit slangetje hoort een filtertje te zitten.Hier wordt een inline brandstoffiltertje voor gebruikt. Op je linker SU carb. zit een buisje met daaraan een gebogen slang.Dit buisje zit aan de voorkant en aan de inlaatspruitstukzijde.Aan de gebogen slang zit een soort stalen potje met daarin een gaasfiltertje. Die gaasfiltertje MOET OPEN zijn ,dwz je hoort er doorheen te kunnen kijken!! Aan dit filtertje zit weer een slang die naar het linker klepdeksel loopt. Hier worden de cartergassen/dampen afgezogen het inlaatspruitstuk in en worden meeverbrand . Aan de rechterkant zit bijna hetzelfde systeem, alleen hier heeft het gaasfiltertje nog een aftakking naar een klep welke weer aangesloten is op de gezamelijke luchtinlaatbuis van beide SU carbs. Deze klep opent zich als de beide gaasfilterjes dichtgekoold zitten. . DUS ; Als de motor loopt ontstaat er een vacuum in het inlaatspruitstuk. Dit vacuum zuigt door de gaasfilters de cartergassen/dampen uit de motor. Om ervoor te zorgen dat de motor niet wordt ''vacuumgezogen'' en er ook circulatie blijft plaatsvinden moet er natuurlijk een luchtinlaat op zitten . Dit is het pijpje met luchtfiltertje rechtsachter op de motor. Het is zeer belangerijk voor de werking van de motor , maar ook voor het milieu dat dit carterontluchtingssysteem OOK onderhouden wordt. Dus schoon en luchtlekvrij houden . Heel vaak gebeurt dit niet door verwaarlozing, laksheid of onkunde. De vraagsteller vertelde al dat hij weinig onder de motorkap keek . Jammer.................................! Vr gr Henk B.

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Mar 2016, 10:45

hnb1965 schreef:Heel vaak gebeurt dit niet door verwaarlozing, laksheid of onkunde. De vraagsteller vertelde al dat hij weinig onder de motorkap keek . Jammer.................................! Vr gr Henk B.

Van onder de motorkap kijken wordt je meestal niet heel veel wijzer. Wijzer wordt je van zo'n pijpje zien en dan op gaan zoeken in het Werkplaatshandboek waar dat voor is, wat daar aan verbonden zit, etc, etc.

Het verbaasd me altijd dat er wel budget is voor allerlei accessoires maar dat een goed werkplaatshandboek, rave cd of wat dan ook er niet af kan. :roll: :roll:

Overigens absoluut niet rot bedoeld naar TS want die is tenslotte het onderzoek wel gestart ;)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

miloman

Berichtdoor miloman » 25 Mar 2016, 20:24

Is inderdaad carterontluchting, die normaal naar je luchfilter loopt. Ik heb net een edelbrock geinstalleerd, en heb voorlopig alleen 'breathers' hierop gezet (soort filters), en loost dus gewoon in de buitenlucht. Heb wel alle slangen liggen om het af te voeren naar het luchtfilter, maar dat doe ik alleen als het echt nodig blijkt. Alleen 1 slangetje krijg ik nog niet voor elkaar: die komt ergens uit de achterkant van het blok, links als je ervoor staat.

Ben wel benieuwd waarom er olie bij jou uitkomt....
Defender 110 V8 1985 LT85 Edelbrock 1404

hnb1965

Berichtdoor hnb1965 » 26 Mar 2016, 02:56

Beste Miloman, links achter op het blok als je ervoor staat klopt niet. Je zit achter het stuur.Dan zit je koppelingspedaal links en je gaspedaal rechts. De oliepeilstok op je V8 zit dan links .Dus zit de carterventilatie inlaat (dus het pijpje waar frisse lucht wordt aangezogen) rechts achter op het blok. Ik had vanochtend iets geschreven over de werking van de carterventilatie van de V8 ,zo simpel mogelijk zodat iedereen het kan begrijpen .Dit verhaaltje heb ik niet zelf verzonnen. Lees het eens en de vraag waarom er olie uit de lucht INLAAT pijp komt is beantwoord. Anders kan ik het nog weleens uitleggen .Het inlaatspruitstuk zuigt via gaasfiltertjes aan de beide klepdeksels.Er zou daardoor een vacuum op de motor komen. Daarom zit het pijpje rechts achterop de motor,de lucht inlaat.Hier komt frisse lucht binnen .Deze frisse lucht wordt door het blok getrokken en neem carter/olie gassen/dampen mee richting klepdeksels. Op dit pijpje rechts achter hoort een slangetje met een filtertje ertussen .Deze zit weer aangesloten op het luchtfilter. Als de beide gaasfilters (of de slangen daarvan) op de klepdeksels door verwaarlozing dichtgekoold zitten , dan gaat de motor olie uit de ( let op !) lucht INLAAT spuwen( als hier niet de slang en filter opzit). Het pijpje rechts achter op het blok is een lucht inlaat.Hoop dat het nu wel een beetje duidelijk is. Vr gr Henk B. wijziging 27-03-16 9.58 uur woordje oli in olie
Laatst gewijzigd door hnb1965 op 27 Mar 2016, 10:01, 2 keer totaal gewijzigd.

miloman

Berichtdoor miloman » 26 Mar 2016, 21:32

hnb1965 schreef:....Dus zit de carterventilatie inlaat (dus het pijpje waar frisse lucht wordt aangezogen) rechts achter op het blok. ....
Je bedoelt waarschijnlijk rechts VOOR als je vanuit jouw positie kijkt :D Gelukkig hebben we een lang paasweekeinde, en ik zal je verhaal eens lezen :|
Defender 110 V8 1985 LT85 Edelbrock 1404

Terug naar “Techniek”