Range Rover classic '83 valt uit na 15-20 min. Geen vonk

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
StefanLaRo

Range Rover classic '83 valt uit na 15-20 min. Geen vonk

Berichtdoor StefanLaRo » 27 Jul 2016, 19:57

Zoals de titel al weergeeft heb ik een Range Rover Classic uit 83
Zaterdag na een korte rit van 4km gestopt. Na 45 min auto opnieuw starten, sloeg niet aan. Na een half uur onder de motorkap loeren en stekkers voelen sloeg hij ineens wel aan.
Zondag met pech op de vlucht strook beland. Starte goed en reed ook goed. na 20 min stond ik stil op de snelweg. Sloeg niet meer aan.
Tijdens het wachten op de ANWB na een uurtje weer gestart, deed het ineens weer. een kilometer verder stond ik weer stil.
Naar huis gesleept en nieuwe afspraak met ANWB gemaakt. Toen die er eindelijk was, sloeg de auto natuurlijk wel gelijk weer aan.
kwartiertje aan het doormeten geweest en hij stopte weer. Volgens deze man was het voor 99% de inductiegever (amplifire) (zwart kastje op de verdeler)
Deze maandag bij Jansen laroparts. Gestart, na een kwartier viel hij weer uit.
Volgens Jansen (en meer tipgevers) kon het niet anders dat het dan de bobine zou zijn.
Bobine bij Jansen besteld.. Vandaag ontvangen, net gemonteerd, na 20 min slaat hij weer af en wil niet meer aanslaan..
:? :? :? :?
Wie heeft nog enig idee??
Groeten Stefan

Land Rover Freelander 2 HSE '07

Landrover verleden
Range Rover Classic '83
+ Range Rover Classic '84

Roger B.

Re: Range Rover classic '83 valt uit na 15-20 min. Geen vonk

Berichtdoor Roger B. » 27 Jul 2016, 21:31

StefanLaRo schreef: Volgens deze man was het voor 99% de inductiegever (amplifire) (zwart kastje op de verdeler)

wellicht had deze man wel gelijk?

klinkt iig van iets dat oiv warmte besluit niet meer mee te werken
gone

dyngo

Berichtdoor dyngo » 27 Jul 2016, 22:25

Range Rovers uit 1983 hebben toch contactpunten (sliding).
Als het niet (meer) origineel is, dan is het een ontsteking uit de negentiger jaren.
Die hebben de electronica op de ontsteking.
Daarbij hoort een passende bobine (voor electronische ontsteking), niet de originele uit 1983.

Het uitvalprobleem kan van de bobine komen (meest bij de 'made in china' versie).
De originele van Bosch (made in Germany) hebben zelden problemen.

Het kan ook de unit op de ontsteking zijn.
Maar ook hier, de originele hebben zelden problemen.

Als het een 83er is, dan is er een 'do it yourself' draad tussen bobine en zwarte doosje op de ontsteking.
Alle aansluitingen moeten goed gemaakt zijn.
De voeding moet 12 volt zijn, niet de originele 'ballast resistor', dan heb je maar half voltage op de bobine.

Maar we zijn in NL.
Misschien is het helemaal geen 83er, maar alleen het kenteken uit 83 ?

StefanLaRo

Berichtdoor StefanLaRo » 27 Jul 2016, 23:22

Inductiegever/ amplifire is als eerste vervangen.

vandaag dus de Bosch bobine vervangen door een lucas.

maakt allemaal geen verschil.

de auto is uit 83 en het motorblok is iets nieuwer. een 3,9 ipv 3,5 maar geen efi.

unit op de ontsteking bedoel je het zwarte kastje mee? die amplifire?

'Als het een 83er is, dan is er een 'do it yourself' draad tussen bobine en zwarte doosje op de ontsteking.
Alle aansluitingen moeten goed gemaakt zijn.
De voeding moet 12 volt zijn, niet de originele 'ballast resistor', dan heb je maar half voltage op de bobine.'

Ik heb al een draad in elkaar geknutseld maar dat maakt ook geen verschil. 12v rechtstreeks via contactslot. Die draad trouwens ook vervangen.

Zou het in de distributor kunnen zitten?
Groeten Stefan

Landrover verleden
Range Rover Classic '83

piet_g

Berichtdoor piet_g » 28 Jul 2016, 08:37

hmm.. wij zijn ook met een V8 (geen EFI) bezig. en wij hebben de amplifier die tegen de verdeler aan zat verplaatst omdat we heel veel berichten lazen over het feit dat die dingen te warm werden. dus die zit nu bij ons tegen de houder van het stuurbekrachtiging reservoir geschroefd.

punt is, dat ik niet weet of zo'n kastje gelijk kapot gaat bij warmte en dan niks meer doet, of dat er een schijnwerking op treed en zodra deze warmer word het weer uit schakeld.

misschien een puntje, maar als de auto uit valt. heb je dan geen vonk meer? heb je bijvoorbeeld geprobeerd wat er gebeurd als je bougie er uit trekt en dan kijkt of deze vonkt (voorzichtig met een geissoleerde tang vast houden en met de draad tegen het metaal van de motor houden.. ik zou verwachten dat je dan idd geen vonk mee hebt. ik bedoel zegmaar, ik zie dat je aangeeft geen vonk, maar niet hoe dat is vast gesteld.

want ik zat te denken, als je nu toch een vonk hebt, is het dan niet je filters of je brandstof pomp.. en dat je even kunt rijden tot alles leeg is, en dan bij het meten en kijken heeft de pomp weer voldoende tijd om alles vol te pompen zodat je weer heel even kunt rijden.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

dyngo

Berichtdoor dyngo » 28 Jul 2016, 21:51

Eén van mijn Range rovers is een 73er met 3,9 en carbu's.
Electronische ontsteking met amplifier op de ontsteking.
Directe + en - verbinding tussen de (3,9)bobine en de amplifier.
Voeding een constante 12 volt over contact.
Dit werkt perfekt, nooit problemen.

Let op: nooit de +, - tussen bobine en verdeler verkeerd aansluiten.
Eén keer is genoeg .. Kun je een nieuwe ontsteking zoeken.

Alle drie mijn Range rovers hebben de module op de ontsteking.
Nooit problemen mee gehad.

Wel problemen met bobine's gehad.
Nieuwe 'china' bobine draait 3000 km perfekt, en dan opeens niets meer.
Wel een vonk, maar motor wil er niet op lopen (gelukkig dicht bij huis).
Alle auto's rijden nu weer op origineel 'second hand' van Bosch 'made in Germany'.

StefanLaRo

Berichtdoor StefanLaRo » 28 Jul 2016, 23:05

Met geen vonk bedoel ik dat de kabel van de ontsteking naar de verdeelkap ( middelste bougiekabel) geen vonk geeft. Ik heb net zoals de anwb monteur het voordeed, met een schoevendraaier in de verdeelkap en daar het kabeleind tegen aan of iets ervanaf houden. Bij normaal starten vonkt hij en zodra hij is uitgevallen vonkt hij niet meer bij herstarten.

De plus en de min kunnen niet verkeerd gegaan zijn. het stekkertje wat op het amplifire kastje zit kan maar op een manier en op de bobine zit op de plus mannetje vrouwtje stekkertje en op de min vrouwtje mannetje stekker.

vandaag op een ander forum nog een oud stuk gelezen over een soort gelijk geval. Daar werden div sensors genoemd.
Dus vanavond alle sensors die ik kon vinden los getrokken, gestart en weer na 20 minuten uit..
Groeten Stefan

Landrover verleden
Range Rover Classic '83

piet_g

Berichtdoor piet_g » 29 Jul 2016, 08:16

duidelijke uitleg over hoe de vonk getest is.

wanneer je niet meer kunt starten blijft er wel spanning over je coil staan? want als dat er wel over blijft staan dan kom ik toch weer uit bij die amplifier aangezien die de spanning / massa van de coil steeds moet onderbreken om je spannings verschillen in je coil te krijgen om de windingen in de coil aan het werk te zetten om een hoge spanning te creëren voor een vonk.

ook gezien het feit dat de coil net vernieuwd is door een model wat zowiezo zou moeten kloppen bij het gebruik van die amplifier en verdeler.

overigens als het die amplifier niet is, dan moet het de detectie in de verdeler zijn welke aangeeft of er een 'nokje' was voor een vonk (kijkend naar de mechanische versie).
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)

Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen ;)

StefanLaRo

Berichtdoor StefanLaRo » 21 Aug 2016, 23:52

Om dit topic netjes af te sluiten post ik hier ook even de afloop/uitkomst.
Ik heb alles geprobeerd zover ik het kon bedenken of zelf kon doen.
Er kwam niks uit.
Bij Jansen Laro Parts heb ik de amplifire en de bobine besteld. Telefonisch hebben ze me tot zo ver op weg geholpen. Toen dit niet werkte heb ik besloten de auto op te laten halen en in Udenhout na te laten kijken.
De ontsteking zelf bleek het probleem. Deze is vervangen en de timing is goed gezet. Ook is de motor correct afgesteld.
Dit zal zeker niet de goedkoopste oplossing zijn geweest maar nu werkt alles weer perfect.
Problem solved.
Groeten Stefan

Landrover verleden
Range Rover Classic '83

Terug naar “Techniek”