Discovery 3 4.4 V8 2004: Compressieverlies

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Joel
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 Jan 2015, 09:57
Contact:

Discovery 3 4.4 V8 2004: Compressieverlies

Berichtdoor Joel » 16 Jan 2017, 20:56

Beste Land Rover liefhebbers,
Twee jaar geleden heb ik een Discovery 3 V8 gekocht. Een van de eerst geproduceerde exemplaren, van ergens eind 2004. De auto had toen 140dkm op de teller. Ik heb er direct een Prins LPG installatie in laten zetten bij een gerenommeerde LPG specialist. Inmiddels staat de teller op 215dkm en heb ik er erg weinig problemen mee gehad en heel veel plezier. Wat een fantastische auto! Maar nu dan toch een wat serieuzer probleem....
Ongeveer een jaar geleden ging af en toe het motorlampje branden. Omdat alles verder goed leek en het vaak ook weer uit ging heb ik er verder niet zoveel aandacht aan besteed. Maar het gebeurde steeds vaker en op een gegeven moment ging het nooit meer uit. Weer later ook gevolgd door slecht stationair lopen bij koude motor. De auto start altijd op benzine maar verder wordt dat weinig gebruikt dus de verdenking ging eerst uit naar een of meer vervuilde injectoren. Een spoelmiddel leek wel iets te helpen, maar het probleem bleef. Daarna de injectoren uitgebouwd, laten testen en ultrasoon laten reinigen. Een van de acht was defect maar helaas bleek na het vernieuwen hiervan het probleem nog steeds niet verholpen te zijn. Balen, maar omdat de motor alleen koud slecht liep kon ik er nog wel mee leven. Maar vandaag ben ik toch wat verder gaan zoeken en tot mijn grote schrik blijk ik een compressieprobleem te hebben. Bank 1 allemaal rond de 9 bar. Bank 2 achtereenvolgens 6.5, 9, 2 en 7 bar!
Nou heb ik net wat op Engelstalige forums gelezen en daar heb ik een paar berichten gelezen over overmatige slijtage aan de klepzittingen bij rijden op LPG. Dat probleem lijk ik dus ook te hebben. De LPG man had me nog verzekerd dat een extra klepsmeersysteem bij deze motor niet nodig was!!

Maar goed, nu loop ik dus tegen een cilinderkop revisie aan..... Iemand ervaring hiermee? Zijn de koppen te verwijderen met de motor nog in de auto, of moet ik de body liften???

Gebruikersavatar
Waterrover
Beheerder
Berichten: 643
Lid geworden op: 08 Mei 2011, 15:49
Locatie: Groningen

Re: Discovery 3 4.4 V8 2004: Compressieverlies

Berichtdoor Waterrover » 16 Jan 2017, 21:41

Joel schreef:Beste Land Rover liefhebbers,
Twee jaar geleden heb ik een Discovery 3 V8 gekocht. Een van de eerst geproduceerde exemplaren, van ergens eind 2004. De auto had toen 140dkm op de teller. Ik heb er direct een Prins LPG installatie in laten zetten bij een gerenommeerde LPG specialist. Inmiddels staat de teller op 215dkm en heb ik er erg weinig problemen mee gehad en heel veel plezier. Wat een fantastische auto! Maar nu dan toch een wat serieuzer probleem....
Ongeveer een jaar geleden ging af en toe het motorlampje branden. Omdat alles verder goed leek en het vaak ook weer uit ging heb ik er verder niet zoveel aandacht aan besteed. Maar het gebeurde steeds vaker en op een gegeven moment ging het nooit meer uit. Weer later ook gevolgd door slecht stationair lopen bij koude motor. De auto start altijd op benzine maar verder wordt dat weinig gebruikt dus de verdenking ging eerst uit naar een of meer vervuilde injectoren. Een spoelmiddel leek wel iets te helpen, maar het probleem bleef. Daarna de injectoren uitgebouwd, laten testen en ultrasoon laten reinigen. Een van de acht was defect maar helaas bleek na het vernieuwen hiervan het probleem nog steeds niet verholpen te zijn. Balen, maar omdat de motor alleen koud slecht liep kon ik er nog wel mee leven. Maar vandaag ben ik toch wat verder gaan zoeken en tot mijn grote schrik blijk ik een compressieprobleem te hebben. Bank 1 allemaal rond de 9 bar. Bank 2 achtereenvolgens 6.5, 9, 2 en 7 bar!
Nou heb ik net wat op Engelstalige forums gelezen en daar heb ik een paar berichten gelezen over overmatige slijtage aan de klepzittingen bij rijden op LPG. Dat probleem lijk ik dus ook te hebben. De LPG man had me nog verzekerd dat een extra klepsmeersysteem bij deze motor niet nodig was!!

Maar goed, nu loop ik dus tegen een cilinderkop revisie aan..... Iemand ervaring hiermee? Zijn de koppen te verwijderen met de motor nog in de auto, of moet ik de body liften???


Balen dus:(

Zelf heb ik ooit een JLM klepsmeer systeem laten installeren https://www.youtube.com/watch?v=JmwxJwXj_9o in de nieuwe 'UP' van mijn partner nadat ik een LPI installatie van Vialle had laten inbouwen. De auto was splinternieuw en ik had de versie waarbij je zelf de mengverhouding kon instellen. Bij ongeveer 100K heb ik de auto ingeruild omdat het vermogen terug begon te lopen, en het LPG verbruik langzaam begon toe te nemen. De Vialle monteur had destijds verteld dat LPG motorschade kan geven omdat het zo droog is en raadde het JLM systeem aan. We hebben altijd BK-gas getankt, bij andere merken nam de prestatie van de auto af en nam het verbruik toe. We zijn weer terug bij diesel, en dat bevalt toch het beste. Had je toch voor een klepsmeersysteem gekozen, was de schade vermoedelijk minder erg geweest. Wel erg jammer natuurlijk.

Heel vroeger had ik een Opel Manta GT/E op LPG, eerst Renzo Landi en daarna Vialle C4 erin gezet. De Vialle bleek toch het beste. De gietijzeren cilinderkop had nieuwe geharde stelliet klepzittingen, 200K was probleemloos, en dat zonder klepsmeersysteem. Toen kostte de LPG nog 25 cent de liter.

Chris

conny
Berichten: 576
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Discovery 3 4.4 V8 2004: Compressieverlies

Berichtdoor conny » 18 Jan 2017, 11:22

Het lijkt mij dat de motor gewoon (nou ja "gewoon") uit de auto gelepeld kan worden. Bedenk wel wat de kosten voor zo'n totaal revisie kunnen zijn; het zou zomaar kunnen dat de motor afgeschreven moet worden. :oops:

Joel
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 Jan 2015, 09:57
Contact:

Re: Discovery 3 4.4 V8 2004: Compressieverlies

Berichtdoor Joel » 21 Jan 2017, 21:06

Ik vind een V8 fijner dan een diesel, zelfs als het een TDV6 is.

Ik heb een Forté motorflush gedaan en daarna is de compressie op cilinder 7 ineens van 2 bar naar 8 bar gegaan... Motor loopt koud nogsteeds niet optimaal maar stukken beter dan voorheen. Ik denk dat ik de koppen nog even laat voor wat wat ze zijn. Wel ga ik een Flashlube klepsmeersysteem monteren en wellicht de motor binnenkort nog eens flushen. Een een IID tool bestellen om diagnose wat makkelijker te maken.

Landmarcs
Berichten: 6847
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Discovery 3 4.4 V8 2004: Compressieverlies

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jan 2017, 21:13

Tja .... op gas kook ik (thuis), op benzine kook ik als ik kampeer (en als ik thuis, buiten, vis bak) ... en diesel is om op te rijden.

Groeten MarcS

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Discovery 3 4.4 V8 2004: Compressieverlies

Berichtdoor tim » 21 Jan 2017, 21:16

Ik weet totaal niet wat de status bij je momenteel is, maar ter indicatie: Stout in Rdam rekent pakweg 5 uur voor het liften van de body.
Heb je enig houvast.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Joel
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 Jan 2015, 09:57
Contact:

Re: Discovery 3 4.4 V8 2004: Compressieverlies

Berichtdoor Joel » 21 Jan 2017, 21:42

Probleem is dat ik de tools thuis niet heb om een body te liften. Dus vandaar de initiële vraag of je de koppen uberhaupt kunt lichten zonder de body te liften. Ik heb inmiddels uitgevonden dat dat wel mogelijk is. Maar als je de middelen hebt zal het waarschijnlijk wel sneller en in elk geval makkelijker zijn om de body te liften.

Natuurlijk is het allermakkelijkst om de auto gewoon bij de dealer binnen te rijden en hem een week of wat later weer op te halen.... Maar op die manier kan ik me niet veroorloven een Discovery 3 te rijden :-)

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Discovery 3 4.4 V8 2004: Compressieverlies

Berichtdoor tim » 21 Jan 2017, 22:54

Wat dan misschien een optie is ,is op zoek gaan naar een diy/hobbygarage, zo'n toko waar je tegen een schappelijk tarief een (2 kolommer)brug kunt huren plus de voordelen van de faciliteiten.
Al met al ook niet een ideale setting, maar mits je het sleutelgedeelte zelf goed onder de knie hebt, financieel uiteraard wel aantrekkelijker.
nb; Stout is qwa uurtarief niet over de top.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6060
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Discovery 3 4.4 V8 2004: Compressieverlies

Berichtdoor Edward » 22 Jan 2017, 01:18

Bij mijn dealert hebben ze ook geen twee kollommer en gebeurt alles ook gewoon et de body op het chassis. Liften is misschien makkelijker maar zeker niet noodzakelijk.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten