Defender, voorwielophanging

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Defender, voorwielophanging

Berichtdoor tim » 06 Feb 2017, 21:05

Een enkele vraag aangaande voorkant, de mijne kent momenteel een casterhoek met negatieve wielvlucht.

- Sohee, dit is vakcretologie van de bovenste plank al zeg ik hetzelf!! -

Na pakweg 300/400 km rijden met m'n nieuwe Mudjes zie ik dat de " sprietjes" nog wel aanwezig zijn op de buitenkant van de band , maar niet meer aan de binnenzijde; maw: de afstelling van de wielen is niet okee.
Primair moet je dit volgens mij zoeken in het toe of uitspoor.
Maar ik denk dat de casterstand ook invloed heeft, of niet?
Mijn vraag, wat dient een Defender te hebben, toespoor, uitspoor of neutraal?
En indien het toe of uitspoor is, hoeveel dan?

De Catserhoek, hoe stel je die af, ik neem aan met de shims van de fuseepennen?
Of dient een Defender per definitie de voorwielen iets naar binnen te hebben staan, lees de bovenzijde van het wiel?
EEa in het licht van de nieuwe banden, die ik nu al weer naar grot wil gaan rijden

Edit: NIET naar grot wil gaan rijden , dus.. :D
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
ToyRoverlander
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58

Re: Defender, voorwielophanging

Berichtdoor ToyRoverlander » 06 Feb 2017, 21:28

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar. Castor is de hoek tussen de denkbeeldige lijn tussen de fuseepennen en verticaal. Deze zorgt ervoor dat je stuur terugdraait na een bocht. Denk aan de voorvork van een fiets de schuin naar voren staat.
Camber is dat de bovenkant van het wiel verder naar binnen of buiten staat vergeleken met de onderkant.
Beide zijn niet af te stellen bij een defender. Enige wat is af te stellen is toespoor, die moet dacht ik iets van 2 of 3mm zijn zoiets.
Dat kun je laten controleren, of zelf doen door te meten met een rolmaat.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Defender, voorwielophanging

Berichtdoor RobStewart » 06 Feb 2017, 21:35

... you have marginal Toe-In, actually -0.085° or -5' per side with a tolerance of ±0.085° or ±5', so in reality then you have a minimum of -0.170°or -10' and a maximum of 0.00°or -0' and in total a minimum or of -0.33° or -20' and a maximum of 0° or 0' overall.

Now on a daily basis I use a 12 camera laser scanning Hunter four wheel alignment rig costing about £50,000, which is the JLR standard and guess what, some Defenders that are new from the factory come close to the standard :lol: :lol: :lol:

So in the real world a very small amount of Toe-In. Castor and Camber are non adjustable unless you are changing the actual geometry of the suspension.

Wear on the outer edges would suggest that you had too much Toe-In.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Defender, voorwielophanging

Berichtdoor tim » 06 Feb 2017, 21:40

Je hebt gelijk, caster en camber gooide ik op 1 hoop..
Maar dan bij mij dus: de voorwielen staan qwa verticale lijn duidelijk naar binnen, nou heb ik wel inmiddels speling geconstateerd op de fusee's.
Vandaar dat ik daar een link tussen legde.
Afstelling toe/uitspoor: duidelijk.
Alleen , die 3mm, hoe moet ik die lezen: de meting op " 9 uur" moet tov van " 3 uur" 3 mm korter zijn?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Defender, voorwielophanging

Berichtdoor tim » 06 Feb 2017, 21:43

RobStewart schreef:Wear on the outer edges would suggest that you had too much Toe-In.

Rob


Rob, ik begrijp een kleine mate van toespoor dient het te zijn.
Alleen, nav je opmerking, ik heb juist slijtage aan de binnenzijde van de band, maw: dan zou ik momenteel dus teveel uitspoor hebben?
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
RobStewart
Berichten: 2280
Lid geworden op: 15 Mei 2011, 12:04
Locatie: Roger Young Land Rover, Cornwall
Contact:

Re: Defender, voorwielophanging

Berichtdoor RobStewart » 06 Feb 2017, 21:50

tim schreef:
RobStewart schreef:Alleen, nav je opmerking, ik heb juist slijtage aan de binnenzijde van de band, maw: dan zou ik momenteel dus teveel uitspoor hebben?


... sounds like it to me :)

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Defender, voorwielophanging

Berichtdoor tim » 06 Feb 2017, 21:52

Chek! :)
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Gebruikersavatar
ToyRoverlander
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 Mei 2009, 10:58

Re: Defender, voorwielophanging

Berichtdoor ToyRoverlander » 06 Feb 2017, 21:54

tim schreef:Alleen , die 3mm, hoe moet ik die lezen: de meting op " 9 uur" moet tov van " 3 uur" 3 mm korter zijn?


Ja, de voorkant van de wielen zit dan 2a 3mm dichter bij elkaar dan de achterkant. Dan wijzen ze iets naar elkaar toe.
Toy-Rover
1965 112" ,3.4diesel, turbo, intercooler, 4:1 Orion tussenbak, 80Series assen, dual E-locked, SOA, 63" chevy achterveren, 5125Series 14"Bilsteins, 3blads parabool achterveren aan de voorkant, 4deurs softtop, PAS, Hellfire highsteer, 120liter rvs tank, dual batteries, 35" Mickeys, rolkooi, custom dashboard, defender stoelen, 4punts gordels.

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Defender, voorwielophanging

Berichtdoor tim » 06 Feb 2017, 21:57

Okee Koos, helemaal helder, dank!
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs
Berichten: 6841
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender, voorwielophanging

Berichtdoor Landmarcs » 06 Feb 2017, 22:16

tim schreef:Je hebt gelijk, caster en camber gooide ik op 1 hoop..
Maar dan bij mij dus: de voorwielen staan qwa verticale lijn duidelijk naar binnen, nou heb ik wel inmiddels speling geconstateerd op de fusee's.
Vandaar dat ik daar een link tussen legde.
Afstelling toe/uitspoor: duidelijk.
Alleen , die 3mm, hoe moet ik die lezen: de meting op " 9 uur" moet tov van " 3 uur" 3 mm korter zijn?


Hmmm ... wel beter eerst de fusée-speling verhelpen.
Als de wielen een beetje los op de fusées hangen dan is in- of uitspoor meten weinig zinvol ... want wat doen die wielen op het moment dat alles in beweging is ??

Groeten MarcS

PS  Laat ik nou altijd gedacht hebben dat de Defender een klein beetje uitspoor hoorde te hebben (net als een voorwiel aangedreven auto gewoonlijk uitspoor heeft)


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gerard4t, Google [Bot] en 7 gasten