nicknick schreef:Bedankt Marc, ik ga het eens nameten. Wat is normaal? Of verschilt dat per auto?
Ik had al een rondje geGoogle'd op Koni's en kwam inderdaad ook foto's tegen van uitwendig verroeste Koni's, woaw! Maar stel d'r gaat d'r 1 kapot, kan ik dan gewoon een ander merk er onder knallen? Ben bang dat ik die Koni's niet makkelijk in de middle of nowhere ga vinden.
Wat de "norm" is staat denk ik wel in het handboek, daar staan alle toleranties in (ook de toleranties die bij een Defender niet zelden heel tolerant worden overschreden). Uit m'n hoofd voor 8 cm en achter 12 cm bij een lege auto, maar erg precies komt het niet, t'is meer van belang dat de veren niet zover zijn ingezakt dat de windingen al (bijna) tegen elkaar liggen -- bij de twee- en drie-traps progressieve veren is het wel een deel van het ontwerp dat bij een hogere belasting (en bij een sterkere invering) een deel van de windingen als eerste tegen elkaar aanligt, het restant vrije veer geeft dan de stuggere rest-invering.
Bedenk verder dat behoudens extreem zware roest (of een hitte-behandeling) de veer-karakteristiek door de tijd maar weinig verandert ... het enige wat verandert is de lengte, de veer zakt in (alleen peperkoek-veren vervormen zodanig dat de vering zoek raakt, en standaard veren zijn niet van peperkoek, after-market veren soms wel).
Je kan dit veer-verhaal overigens makkelijk beredeneren: Een spiraalveer is een opgerolde torsie-staaf, en de veerwerking verandert normaal dus niet zolang je binnen de mogelijkheden van de veer blijft. Het belangrijke verschil met een rechte torsiestaaf is dat je bij de laatste veelal de staaf een stukje verder "opgedraaid" weer kan monteren zodat de vering weer op hoogte is (dit gaat goed totdat de torsiestaaf breekt), bij een spiraalveer is er geen correctie meer mogelijk, de windingen bepalen de werking (bij een bepaalde maat "torsiestaaf" geven meer windingen - een langere torsiestaaf - een vriendelijker veer-werking, en minder windingen is dus een stijvere veerwerking).
Groeten MarcS
PS Ook al zijn de Koni's roestig ze schijnen wel goed te werken, vraag maar aan Erik Peters.