TD5 Disco II 2002: Geen vermogen bij hogere toeren, turbo defect? Start niet meer! FIXED!

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
conny

Re: TD5 Disco II 2002: Geen vermogen bij hogere toeren, turbo defect?

Berichtdoor conny » 14 Feb 2018, 11:15

Ontluchten kan een stuk makkelijker: contact aan en 3x (of 5x) volgas en dan achterover leunen. Tis een td5 he. Bij het vervangen van de pomp voorzichtig de aansluitingen los maken; als er eentje afbreekt, ben je de lul.
:lol:

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 15 Feb 2018, 09:22

Spulletjes zijn binnen:

Afbeelding

En nu maar hopen dat het de pomp is en niet de brandstofdrukregelaar, de krukaspositiesensor etc etc etc etc etc :D
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 15 Feb 2018, 12:17

Ik herken dit probleem :D

Afgelopen kerst met de defender (Td5) vergelijkbaar probleem gehad. De defender heeft 250k gereden, mogelijk dat dit vergelijkbaar is met jouw disco.

Symptomen:
- Bij volle brandstoftank slecht starten. Dieselpomp in de tank hoorde je voor het starten draaien/gillen. Een teken dat er lucht in de leiding zit.
- Tijdens het rijden af en toe vermogensverlies.
- Bij tank 60% vol niet willen starten en brandstofpomp duidelijk hoorbaar.

Eerste verdachte: Brandplaatjes
Deze heb ik vervangen. Het bleek dat er 1 of 2 bijna aan vervanging toe waren, maar bleken nog niet te lekken. Als dit wel zo is, zou je ook een stijging van je oliepeil moeten waarnemen.

Tweede verdachte: Brandstoffilter
Filter vervangen en afdichting goed nagelopen. Tijdens ontluchten bleek dat de pomp erg lang nodig had om te ontluchten. Dit was dus niet de oorzaak.

Derde verdachte: Brandstofpomp
Brandstofpomp vervangen, maar er bleek nog steeds lucht in de leiding. Auto starten wel, maar vermogen ontbrak en viel ook spontaan weer uit.

Vierde verdachte: Drukverdeler
Deze heb ik gereviseerd. Dit was niet nodig, maar ik had de onderdelen liggen. Dus alles maar meteen goed onder handen genomen.

Vijfde verdachte: Terugslagklep/membraam in filterhuis
Na veel zoeken bleek dat het membraam in het filterhuis kapot was. Deze kost E23,- (bij de dealer gehaald op oudjaarsdag) en na het vervangen waren alle problemen verholpen. Het dieselsysteem van een Td5 werkt in twee stappen:

1. Lage druk. Diesel wordt uit de tank gepompt en door het filter gepompt terug naar de pomp.
2. Hoge druk (4 bar). De lage druk wordt via de pomp op hoge druk gebracht en naar de motor gepompt. Via de drukregelaar wordt de diesel de kop in gepompt alwaar de pompverstuivers worden gevoed met diesel. De resterende diesel kom aan de voorzijde het blok uit. Omdat deze warm is, wordt deze via de dieselkoeler terug naar het filterhuis gepompt.
3. De retour gekomen diesel komt aan in het filterhuis en wordt afgevoerd naar de tank (of pomp dat weet ik niet zeker)
4. De diesel die retour gekomen is, kan lucht bevatten. In het filterhuis is daarom een vierde aansluiting gemaakt op het filterhuis. Deze aansluiting voert de lucht af naar de tank. In de aansluiting zit een membraan die lucht doorlaat maar diesel niet.

Gelet op jouw symptomen verdenk ik de pomp, brandplaatjes of het klepje. Als de pomp (na vervangen) moeite heeft met ontluchten, zou ik inzetten op het membraan. Als er ook een stijging van het oliepeil waarneembaar is, dan zou ik inzetten op de brandplaatjes. Gelukkig is de pomp van de disco eenvoudig te vervangen :D

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Feb 2018, 12:26

Pascal87 schreef:Gelet op jouw symptomen verdenk ik de pomp, brandplaatjes of het klepje. Als de pomp (na vervangen) moeite heeft met ontluchten, zou ik inzetten op het membraan. Als er ook een stijging van het oliepeil waarneembaar is, dan zou ik inzetten op de brandplaatjes. Gelukkig is de pomp van de disco eenvoudig te vervangen :D

Pascal,

Vlgs wat ik gelezen heb zijn het (vooral) de O-ringen die bij lekkage diesel-brandstof naar de motorolie doorlaten.
Verschil is klein want bij het vervangen van de brandplaatjes komen die O-ringen ook langs.
Brandstof-drukregelaar kan ook valse lucht in het systeem binnenlaten, maar normaal alleen bij stilstand, dus dat past niet bij vermogensverlies bij veel toeren. 't Kan natuurlijk altijd ook nog een tweedelig probleem zijn, een brandstof/lucht probleem waardoor slecht starten veroorzaakt wordt en een gedelamineerde luchtslang die bij veel toeren ineens dichtklapt.

Groeten MarcS

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 15 Feb 2018, 12:46

Membraan heb ik in september al vervangen:

Afbeelding

Vanmiddag de pomp vervangen, volgens mij valt het klusje wel mee. Strip verwijderen, tapijt aan de kant duwen, deksel verwijderen, oude pomp losmaken, uit laten lekken, nieuwe erin met nieuw rubberen ring, slangetjes controleren schoonmaken en aansluiten, alles weer vastzetten en vervolgens ontluchtingsprocedure starten.....

conny

Berichtdoor conny » 16 Feb 2018, 11:29

Ik ben er een keer 2 dgn mee bezig geweest :twisted:

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Feb 2018, 12:35

conny schreef:Ik ben er een keer 2 dgn mee bezig geweest :twisted:

Bij een Defender waarschijnlijk. Dan is het een redelijke klus wil je je auto niet verzagen. De hele tank moet er dan onderuit. Bij een Disco is het meeste werk het tapijt met 40mm isolatielaag opzij te vouwen, verder stelt het niks voor. 6 parkers oid van het afdekplaatje, boel schoonmaken, aansluitingen los, pompring lostikken, pomp eruit en nieuwe terug, ring erop draaien en aantikken, aansluitingen weer vastklikken, plaatje terug, tapijt terug en dan het meeste werk: het tapijt weer netjes onder de zijkanten freubelen :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 16 Feb 2018, 12:52

Het was inderdaad een klusje van niks, is zo gedaan mits je het in de juiste volgorde doet, dus eerst de rubberen ring, dan de pomp erin.

Afbeelding

Afbeelding
Wel even stofzuigen en schoonmaken, geen troep in je dieseltank!

Afbeelding
Oude pomp eruit, nieuwe erin.

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 16 Feb 2018, 12:58

Maar helaas....

Na de purge sequence (paar minuten wachten) start hij nog steeds niet, geen enkel verschil (wel veel witachtige rook uit de motor bij het starten):

https://youtu.be/vyulVmbR9Ck

Zou het ook niet de krukaspositiesensor kunnen zijn? Dat die bij hogere toeren het signaal niet meer goed doorgeeft en dat de auto helemaal niet aanslaat als hij echt defect is?

(oh ja, zometeen in aangeboden: Disco 2 TD5 pomp..... :cry: )

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 16 Feb 2018, 13:11

Drukregelaar.....dus te weinig diesel
En het niet starten komt door teveel lucht in de leidingen !!
Heb je de ontluchtingsprocedure gevolgd ??
En dan niet met dat 5 x gas intrappen maar 5 of 6 x 30 sec de pomp laten draaien ;)

Terug naar “Techniek”