Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Guido

Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s

Berichtdoor Guido » 15 Jul 2018, 09:45

Regelmatig blijkt dat APK keurmeesters niet weten hoe ze de remmen moeten testen van permanent 4-wiel aangedreven voertuigen.
Testen kan op de weg, of op een platenremtestbank. Ik heb de belangrijkste regelgeving opgezocht, zodat ik deze kan afgeven aan de keurmeester:

Bron: https://handboek.rdw.nl/personenautos/reminrichting/remvertraging-parkeerrem

Remproef algemeen
Het voertuig moet in de rollenremtestbank kunnen dan wel op de platenremtestbank passen. Het voertuig moet in voorwaartse rijrichting getest worden. Als de remmentestbank na de remproef een resultaat aangeeft, is de remtest geslaagd. Voor de platenremtestbank maakt het niet uit als er (delen van) banden buiten/binnen de remplaten uitsteken.

Remkracht per wiel en per as
Per wiel moet u vaststellen of de rem werkt. Daarnaast moet u per as het remverschil bepalen. Dus elke as moet u apart op de remmentestbank testen. (RV artikel 5.*.38) (APE Hoofdstuk 1, afdeling 2).

Gebruik remvertragingsmeter
In de onderstaande gevallen mag u een remproef op de weg uitvoeren met behulp van een goedgekeurde remvertragingsmeter:
1. Als het voertuig te laag is om op een remmentestbank te worden getest.
2. Als het voertuig breder is dan 2,60 m.
3. Als het voertuig een permanente niet-uitschakelbare vierwielaandrijving heeft.
4. Als het voertuig een te kleine wieldiameter heeft om op de rollenremtestbank te worden geremd.
5. Als het niet mogelijk is om elke as van een asstel afzonderlijk te remmen op een remmentestbank.
6. Als het om een aanhangwagen gaat met in elkaars verlengde pendelassen (diepladers)

Hoofdstuk 1, titel 7, afdeling 2
Hoofdstuk 1. Voertuigeisen
Titel 7. Reminrichting

Afdeling 2. Remvertraging personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen en aanhangwagens
§ 1.Wijze van bepaling van remvertraging

Artikel 57 Wijze van bepaling remvertraging personenauto’s, bedrijfsauto’s, bussen en aanhangwagens
1. De controle van de remvertraging van personenauto's, bedrijfsauto’s, bussen en aanhangwagens vindt plaats door middel van een beproeving op de weg met behulp van een zelfregistrerende remvertragingsmeter dan wel door middel van een beproeving van het voertuig op een platenremtestbank of een rollenremtestbank.
2. Bij het gebruik van de meetmiddelen, genoemd in het eerste lid, wordt de pedaalkracht alleen in geval van twijfel gemeten met een pedaalkrachtmeter.
3. Tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsbewijs moet, in afwijking van het eerste lid, bij voertuigen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg de controle van de remvertraging plaatsvinden door middel van de in paragraaf 3 van deze afdeling omschreven beproeving van het voertuig op een platenremtestbank of door middel van de in paragraaf 2.1 van deze afdeling omschreven beproeving van het voertuig op een rollenremtestbank.
4. Tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsbewijs moet, in afwijking van het eerste lid, bij voertuigen met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg alsmede bij aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg de controle van de remvertraging plaatsvinden door middel van de in paragraaf 2.1, respectievelijk paragraaf 2.2 van deze afdeling omschreven beproeving van het voertuig op een rollenremtestbank.
5. Het derde en vierde lid zijn niet van toepassing op voertuigen waarbij het om technische redenen niet mogelijk is het voertuig op een rollenremtestbank of platenremtestbank te remmen. Hieronder worden onder andere verstaan:
1. voertuigen die breder zijn dan 2,60 m;
2. voertuigen met een zodanig kleine wieldiameter dat beproeving niet mogelijk is;
3. voertuigen die zijn voorzien van een permanente, niet automatische of met de hand uitschakelbare aandrijving op meer dan één as;
4. aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg met één of meerdere achter elkaar gelegen aslijnen en waarbij één of meerdere aslijnen bestaan uit twee in elkaars verlengde gelegen enkele assen.

Artikel 81 Bepalen remvertraging parkeerrem
Voor het bepalen van de remvertraging van de parkeerrem:
1. moet de snelheid bij de aanvang van de remproef ongeveer 10 km/h bedragen;
2. moet het voertuig aan het einde van de remproef geheel of nagenoeg geheel stilstaan;
3. moeten de bij de remproef aan de wielen behaalde remkrachten worden gedeeld door de in het kentekenregister vermelde massa in rijklare toestand. Indien de massa in rijklare toestand niet in het kentekenregister is vermeld, moet worden gerekend met de in het kentekenregister vermelde massa ledig voertuig, vermeerderd met 100 kg.

Artikel 85 Bepalen remvertraging parkeerrem
De remvertraging van de parkeerrem van een personenauto, bedrijfsauto of bus met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg wordt met een zelfregistrerende remvertragingsmeter vastgesteld. Het voertuig moet aan het einde van de remproef geheel of nagenoeg geheel stilstaan.
Groeten, Guido

Defender 110 TD5 camper
Defender 110 200 TDI off-road speeltje
(D1, rijdt in Gambia als ambulance)

islander

Re: Remmentesten van permanent 4-wiel aangedreven auto’s

Berichtdoor islander » 15 Jul 2018, 10:14

Wa verdien jij daar aan :mrgreen: :mrgreen:
Als deze mensen KEURMEESTER willen zijn dan moeten zij ook weten hoe je alles moet testen , das hetzelfde dan je de dokter zegt hoe hij je moet onderzoeken
Als ze dit zal nie weten dan vraag ik me af of ze wel bekwaam zijn om hun job te doen

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jul 2018, 10:40

islander schreef:Wa verdien jij daar aan :mrgreen: :mrgreen:
Als deze mensen KEURMEESTER willen zijn dan moeten zij ook weten hoe je alles moet testen , das hetzelfde dan je de dokter zegt hoe hij je moet onderzoeken
Als ze dit zal nie weten dan vraag ik me af of ze wel bekwaam zijn om hun job te doen

Ja, da's een makkelijk uitgangspunt. Toch heb je er geen zak aan als de berger langskomt om je wagen na een aanrijding weg te slepen en later blijkt dat de blikschade 7800,== euri is en de aandrijflijn schade een dikke 9K doordat de tussenbak en de automaat aan gort liggen........ :shock: :shock:

Dat is een klant van me overkomen met z'n Range........ :shock:

Dus ik ben het met Guido eens dat het wel van belang is dat een en ander goed gebeurd om geen schade te veroorzaken of om er achter te komen dat bij vollast remmen je auto toch ineens héél hard rechtsaf blijkt te gaan....... :roll:

Hier in het dorp zit een garage die doet apk voor 19,90....... Vast een lokkertje om je aan de gang naar hun garage te laten wennen maar veel kun je niet doen voor dat bedrag. De Disco is er ook gekeurd. Maar heb toch wel ff gekeken wat voor testbank ze hebben liggen..... Platenbank gelukkig :D
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Jul 2018, 11:22

De garage waar ik mijn APK laat doen, heeft een rollentestbank.
Voor het testen van mijn 300 Tdi wordt die testbank 'omgezet', d.w.z. het ene wiel draait vooruit en het andere wiel draait achteruit, met als gevolg dat het middendifferentieel 'niks doet'. Officieel moet de keurmeester vervolgens de wielen net andersom laten draaien zodat de remkracht links en rechts beide vooruit draaiend gemeten zijn. Als er amper verschil zit tussen links en rechts doet hij voorgaande niet.

Het testen van mijn Td5, met ABS/ETC op de rollentestbank ging niet omdat de ETC ingreep, dus dat werd testen op de weg, ik kreeg toen ook nog een steekproef op de auto, dus dat werd twee maal testen op de weg.
Inmiddels heb ik een schakelaar geplaatst waarmee ik de ABS/ETC simpel kan uitschakelen dus is de Td5 nu op de rollentestbank te testen (weliswaar met de wielen per as in tegengestelde richting draaiend).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

islander

Berichtdoor islander » 15 Jul 2018, 12:33

Edward schreef:
islander schreef:Wa verdien jij daar aan :mrgreen: :mrgreen:

Ja, da's een makkelijk uitgangspunt. Toch heb je er geen zak aan als de berger langskomt om je wagen na een aanrijding weg te slepen en later blijkt dat de blikschade 7800,== euri is en de aandrijflijn schade een dikke 9K doordat de tussenbak en de automaat aan gort liggen........ :shock: :shock:

Dat is een klant van me overkomen met z'n Range........ :shock:

Dus ik ben het met Guido eens dat het wel van belang is dat een en ander goed gebeurd om geen schade te veroorzaken of om er achter te komen dat bij vollast remmen je auto toch ineens héél hard rechtsaf blijkt te gaan....... :roll:

Hier in het dorp zit een garage die doet apk voor 19,90....... Vast een lokkertje om je aan de gang naar hun garage te laten wennen maar veel kun je niet doen voor dat bedrag. De Disco is er ook gekeurd. Maar heb toch wel ff gekeken wat voor testbank ze hebben liggen..... Platenbank gelukkig :D

als dit hier in belgie gebeurd is de keurder aansprakelijk voor de schade aan de wagen , en neem het van mij aan ze zijn daar heel voorzichtig mee om een permante aangedreven wagen te testen

Roger

Berichtdoor Roger » 22 Jul 2018, 10:48

hier in Frankrijk doen ze het ook door een wiel vooruit en het andere achteruit te laten draaien.
ETCen ABS omzeil je door gewoon met motor uit de remmentest te doen.

maar inderdaad hebben ze er weinig ervaring mee ook hier en blijft t van de keurmeester afhangen of ie t snapt.
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
Toyota Hilux D4 verkocht
D2 TD5 2004 automaat

Terug naar “Techniek”