Teveel olie bijgevuld td5. Probleem?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Christiaan van Dijk

Teveel olie bijgevuld td5. Probleem?

Berichtdoor Christiaan van Dijk » 08 Aug 2018, 23:10

Hallo,

Gisterenavond de D2 een beurtje gegeven en onder andere olie en filters vernieuwd. Echter heb ik met mijn suffe kop teveel olie in de TD5 gekieperd.
Net bij de laatste liter werd ik wakker en schoot me te binnen dat er 7.2 ltr in de td5 moet en geen 7.5.... Maar ja het zat er al bijna allemaal in :o
En nu staat het olie niveau ongeveer 3 mm boven max. (motor heeft gedraaid en olie is goed rond gespoeld dus de filters zijn gevuld)

Zou dit problemen kunnen geven of is het gewoon beter om er een beetje uit te laten lopen?

Christiaan

hnb1965

Re: Teveel olie bijgevuld td5. Probleem?

Berichtdoor hnb1965 » 08 Aug 2018, 23:25

Christiaan , 300cc olie teveel op zo'n hoeveelheid kan niet gelijk kwaad. 3 MM boven maximum is niet dramatisch. Dat verbruikt de motor vanzelf weer hoor . Vr gr Henk B.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 09 Aug 2018, 07:34

En anders laat je er een beetje uitlopen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Aug 2018, 09:27

hnb1965 schreef:Christiaan , 300cc olie teveel op zo'n hoeveelheid kan niet gelijk kwaad. 3 MM boven maximum is niet dramatisch. Dat verbruikt de motor vanzelf weer hoor . Vr gr Henk B.

Lijkt mij ook op één ding na.
Het carter en het max oliepeil zijn zo gedimensioneerd dat er voldoende smering is onder de meest extreme omstandigheden (dus ook bij de max hellinghoek), maar ook is het zo gekozen dat alles nog netjes rond kan draaien zonder al te veel te spetteren.
Of te wel: 3 mm extra hoogte heb je al in een deel van het motorblok als je in een beetje hellende straat woont.
En dan dat ene dingetje:
Mijn oude trouwe Td5 verbruikte bijna geen olie ... 3 mm "verbruik" haalde hij misschien net tussen twee beurten.

Groeten MarcS

sketcher

Berichtdoor sketcher » 09 Aug 2018, 17:58

Gewoon een beetje er uit halen maar dramatisch is het zeker niet. Als er een liter extra inzit is het een ander verhaal.
Paul,
2000 Discovery II, Td5 Niagara Grey. "The Dark Knight", geen asfalt princess wordt wel vertroetelt.

Terug naar “Techniek”