Route tips of RB Pyreneeën met Disco3?

Reizen, expedities, kamperen, navigatie / GPS
MichelH

Route tips of RB Pyreneeën met Disco3?

Berichtdoor MichelH » 12 Feb 2019, 21:17

Ik ben op zoek naar tips/info/RB voor mooie off road routes in de oostelijke Pyreneeën voor tijdens de zomervakantie 2019. Ben bereid hiervoor te betalen.

Een aantal losse dagtrips of een aantal dagen achter elkaar. We rijden dus met een Disco3.

Alle info is welkom, thx.
Disco 3 V8

Landmarcs

Re: Route tips of RB Pyreneeën met Disco3?

Berichtdoor Landmarcs » 13 Feb 2019, 10:28

Michel,

Gebruik de zoekfunctie eens, er zijn allerlei min of meer kant en klare tips en verslagen.

Verder mijn tip, eentje die ik regelmatig herhaal: Koop wat stafkaarten, en ga op onderzoek, dat is wel zo avontuurlijk.
Ga je bijvoorbeeld naar de Catalaanse kant van de Pyreneeën dan koop je ter plekke voor weinig geld de prachtigste "stafkaarten", prettig grote bladen, en met een overlap-rand, dus ook nog eens makkelijk (want er zit altijd meer rand als centrum aan zo'n beperkt standaard stafkaart-blad).
Ook kan je thuis al eens kijken wat de verschillende digitale "Maps" je leren. Het is een beetje afhankelijk van waar je zoekt, soms is Google-Maps al geweldig (als alternatieven heb je bijv Bing-Maps, of OSM, en in Frankrijk Geoportail). Overigens kan je soms zelfs afgaan op de TomTom, dwz ... een paar jaar terug was ik in de Pyreneeën en mijn passagier had zijn TomTom meegenomen (ik rijd altijd op de kaart en de MarcMarc). Soms is de TomTom handig, vooral als je ergens een stuk binnendoor wilt nemen, of juist daar waar de snelwegen je volmaakt raadselachtig spaghetti-gewijze om een stad leidt. Anyway, ik kende een binnendoor route, niet veel sneller maar wel ruim 100 km korter, en wel zo avontuurlijk ... de TomTom werd om te beginnen steeds zenuwachtiger, wist steeds weer waar ik kon omkeren, was daarna na het eind van het asfalt een tijdje stil, en daarna ... ineens zag hij het licht en wist ook nog eens de verwachte aankomsttijd te berekenen. Misschien zit er in de TomTom een min of meer verborgen optie "slechte wegen", misschien zitten die slechte wegen er wel in maar wil ie er niet van weten totdat het tegendeel blijkt, ik heb geen zin in het doorgronden van de raadselachtige "wegen" van TomTom.

Groeten MarcS

MichelH

Berichtdoor MichelH » 13 Feb 2019, 11:46

Hi Marc,

Bedankt voor je reactie.

Ik had al gezocht maar niet concreet veel wijzer geworden.

Even voor de context, je hebt met een complete leek op dit gebied te maken ;) Ik heb sinds sept vorig jaar voor het eerst in mijn leven een 4x4. Ik rijd nu al wel regelmatig mee met de LRCH trials, maar heb verder nul ervaring met het zelf/of in groepsverband rijden van routes in het buitenland.
Ik wil eerst kijken of ik de familie hiervoor enthousiast kan maken door een aantal keer mooie/uitdagende routes te rijden, voordat we wellicht wat avontuurlijker gaan. Dus eerst ff kijken of dit bevalt.

Jouw tip "Catalaanse kant van de Pyreneeën dan koop je ter plekke voor weinig geld de prachtigste "stafkaarten" is dan voor mij onduidelijk wat ik met een stafkaart kan en waar die dan te koop zijn. Kun je die bv ook via internet bestellen?

Ik rijdt zelf ook altijd op de TomTom, bevalt prima en veel kleine of onverharde wegen staan er op.

Ben dus op zoek naar concrete info (bv hier kun je stafkaarten kopen van de Pyreneen), hier kun je mooie routes in de Pyreneen vinden of dit is een mooie route die wij zelf al eens gereden hebben (wikiloc?) of via deze organisatie kun je een aantal dagen mooi off road rijden.

Alle tips van een ieder met ervaring hiermee zijn dus welkom...

Groet,
Michel
Disco 3 V8

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Feb 2019, 13:08

De gaafste tracks die ik gereden heb stonden niet in een groot boek met off road routes, al heb ik die wel een paar. De gaafste paden vind je meestal gewoon door je navigatie op kortste route in te stellen. :lol: :lol:

Daar mee hebben wij al menig bergpas of bijzonder pad gereden. Al kost het soms wel een halve dag om weer va een berg af te komen als de navigatie je steeds paden opstuurt die alleen voor bosbouwers zijn en je dus steeds een nieuwe route krijgt omdat je het pad neemt dat wel mag.. Maar da vinden wij dan weer alleen maar leuk. :D
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Feb 2019, 13:36

Tja, met ervaring met bergwegen en bergpaden kan ik je niet verder helpen.
Ik heb mijn eigen ervaring, ik ben voorzichtig en dus ging het nog nooit mis ... of ik te voorzichtig was weet ik niet, zoiets weet je pas achteraf.

Maar goed, ik keek even, en vond bijv. http://www.icgc.cat/en/Citizens/Downloa ... p-1-25-000 ... ik heb niet verder gekeken, maar het lijkt erop dat je zelfs de "stafkaart" kan downloaden.

Met Google-afbeeldingen zie je een panorama aan papieren kaarten, en ook diverse leveranciers (zoals Pied-a-Terre ... ze zijn daar natuurlijk wel tegen een andere prijs als lokaal, alles heeft zijn prijs).

Met het Franse Geoportail kan je de IGN "stafkaarten" heel mooi en makkelijk inzien, en daarbij ook nog eens samen met de bijpassende luchtfoto's bekijken. Of het dan ter plekke allemaal berijdbaar is, dat is natuurlijk de vraag. Soms zijn wegen/paden afgesloten, soms bij jij als chauffeur bang voor de lak, en veel hangt ook af van een juiste banden-keuze (en eventueel ook van wat je nog meer aan toeren wilt uithalen, je hebt mensen die met rijplaten en de lier een onmogelijke passage over willen).

Anyway, mijn ervaring is dat er aan de Spaanse kant vrij veel begaanbare bergwegen en bergpaden zijn, vaak zijn die op de kaart herkenbaar (door o.a. naamgeving, en door het ontbreken van een slagboom-tekentje). In sommige deel-gebieden - met name de grotere nationale parken - is er meer afgesloten, maar bijv. in de periferie-zone van het Aigues-Tortes Nationaal Park kon je je hart al voldoende ophalen. En soms wordt je dan verrast door een Spaanse herder die met een Citroen C15 op plekken komt waar jij denkt dat je beslist een 4x4 nodig hebt.
Mijn idee is dat je beter zo voorzichtig stapje bij beetje ervaring kunt opbouwen als door een beschreven route "overmoedig" te geraken en dan ergens te verdwalen. Zo'n beschreven route geeft mischien wel de valse indruk dat het moet kunnen terwijl jij het moet kunnen, en het ook op dat moment moet kunnen (te nat of te droog kan maken dat een route ineens heel moeilijk wordt).
En ... hoe overzichtelijk het ook allemaal lijkt: ik kwam een paar jaar terug een NL LandRover daar ergens boven tegen ... de bemensing keek niet echt gelukkig, het bleek dat ze een route reden, een vlgs mij makkelijke route, alleen hadden ze een foute afslag genomen, en die afslag die maakte het ineens moeilijk.   Mijns inziens een mooi voorbeeld van de valse zekerheid die zo'n route geeft. Ik had die afslag overigens ook genomen, met opzet, dwz, ik wilde die kant op, en het was lastig rijden.

Maar goed: er zijn routes genoeg ... alleen ben ik dus niet zo'n route-type.
O ja, met de stafkaart in de hand vind je in Spanje soms ook een leuke afslag waar dan op de hoek op een grote steen met daarop geschilderd "4x4" ... dat is dan een waarschuwing, en dan nog kan je een Ford Fusion 2x4 tegenkomen (hij reed gelukkig dezelfde kant op, want het pad was kilometers lang met nauwelijks passeerplekken).

Groeten MarcS

PS   Edward geeft een andere invalshoek, maar wel eentje met hetzelfde resultaat: het leukste is het als je het zelf uitvindt.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 13 Feb 2019, 15:26

https://www.lrch.nl/evenementen/4x4-vakantiebeurs/

Misschien kan je hier iets vinden, er zijn diverse bedrijven die een week rond trekken in de pereneeen organiseren.

Ik zoek zelf meestal een paar lokatie's uit die me wel aardig lijken en zet dan een stip op de landkaart, op deze manier dan iets van een route maken.

Groet Ron
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Feb 2019, 15:42

Bedenk dat men lokaal (met name aan de Spaanse kant nog steeds heel tolerant is mbt het 4x4 gedoe, maar dat georganiseerde tochten sneller tot weerstanden leiden. In principe is er geen verschil tussen én of 3 of 5-6-7 auto's, misschien is één rijtje in één keer zelfs minder qua impact, maar ... niet zelden leidt het groepsrijden ook tot hogere snelheden (die laatste uit een rijtje krijgt te maken met de opgetelde harmonica-effecten en moet dus bij tijd en wijle een opgelopen achterstand inlopen), soms zorgt het groepsrijden ook voor een zekere "arrogantie", het "wij zijn een groep" effect.

Ik kwam een keertje wat Fransen tegen en die hadden hun gezelschap van 5 al in tweeën gedeeld om het groepseffect te minimaliseren (ik had de auto gewoon volgeladen, da's ook een oplossing).

Of te wel: wees terughoudend want voor je het weet heb je een Amsterdam-, Barcelona- of Venetië-effect en dan is de lol er snel af.
Nu is het nog zo dat de man met de grader die onderweg is om ski-pistes te egaliseren een heel eind achteruitrijdt om je erlangs te laten, wordt het te druk dan zetten ze gewoon de bergwegen/paden af in de zomer, en dan mogen alleen de inboorlingen nog naar boven.

O ja, als je al helemaal geen ervaring hebt dan is het wellicht ook een leuke introductie om in een nationaal park een LandRover-taxi te nemen en je naar een hooggelegen berg-hut te laten brengen. Daarna loop je naar een andere hut, of naar een taxi-punt, en 's avonds ben je weer beneden.
Ik ben me ervan bewust dat het een groot verschil maakt (in ieder geval voor mij persoonlijk) of je al dan niet aan het stuur zit, maar als passagier had ik toch aardig de indruk dat de chauffeur zijn Defender had leren traplopen (het was mij toen te doen om avontuurlijke de wandeling terug).

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 14 Feb 2019, 16:27

misschien is dit wat? route beschrijving vanaf Utrecht en dan door de Pyreneeën

Groet

Ron
Bijlagen
kia-route-256489.pdf
(694.54 KiB) 60 keer gedownload
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

MichelH

Berichtdoor MichelH » 22 Feb 2019, 12:00

Mannen, allemaal bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag.
Disco 3 V8

MichelH

Berichtdoor MichelH » 15 Apr 2019, 18:38

Ik heb een leuke trip gevonden. Een week in augustus: https://www.4x4discoverytravel.com/nl/j ... ra-vielha/
Disco 3 V8

Terug naar “Reizen”