Nieuwe Banden Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Pauldevoijs

Nieuwe Banden Defender

Berichtdoor Pauldevoijs » 22 Mei 2019, 19:01

Hallo,
de koordlaag van enkele van de banden van onze Td5 zijn zichtbaar. Banden zijn van 2011, en dus aan vervanging toe. Maat 235/85 R16. Iemand een tip waar ik aan redelijke prijzen banden kan krijgen. Ik zie prijzen van rond de 140-160 op internet.
Thanks

Edward

Re: Nieuwe Banden Defender

Berichtdoor Edward » 23 Mei 2019, 14:56

Wil je hier een serieus antwoord op?

Want wat is een redelijke prijs voor een band? En als iemand die vraag al zou willen beantwoorden is het uiteraard 100% afhankelijk van WAT voor band! :shock:

Een straatband in die maat geschikt voor een Defender kost soms de helft van een goede AT band. Muds zijn soms nog wel duurder.......... Persoonlijk vind ik 160 euro voor een band erg redelijk.

Laatst setje banden van 10K per stuk gemonteerd op een 4x4. Dat vind ik duur......
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Pauldevoijs

Berichtdoor Pauldevoijs » 23 Mei 2019, 18:12

Bedankt! Ik heb uiteindelijk voor de originele BF Goodrich gekozen, want wilde mijn vrouw niet langer met banden laten rondrijden waarvan de koordlaag versleten is. Euro 159 in Soest. Monteren en balanceren niet inbegrepen, maar dat hoeft nu nog niet. Wielen worden volgende week opnieuw gepoedercoat en dan gebeurt de montage en het uitbalanceren daarna.
Cheers!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Mei 2019, 18:45

Edward schreef:Een straatband in die maat geschikt voor een Defender kost soms de helft van een goede AT band. Muds zijn soms nog wel duurder.......... Persoonlijk vind ik 160 euro voor een band erg redelijk.

't Klopt, het hangt geheel van je wensen af. Maar als je ze tot de koordlaag oprijdt dan is ongeveer alles goed.

Dan een paar goedkopere (dwz minder als de € 160.--):

Continental CrossContact AT
Nokian Rotiiva AT
Cooper Discoverer AT3 sport
Cooper Discoverer AT3 sport
Cooper Discoverer AT3

Allemaal dus tussen de € 110,- en 120,- bij de goedkopere aanbieders.

De Continental CC AT was (later) standaardmontage onder de Defender, en het is een verrassend goede band, niet iedereen houdt van de hum (met iets meer lucht wordt die minder) en ze zijn aan de stugge kant. Ik kreeg ze en had er weinig geloof in, maar dat is dus bijgedraaid, ze zijn ook nog eens traag slijtend, ik kom op 0,1 mm per 1.000 km ... dat belooft dus meer dan 100.000 km voordat ik van ze af ben (meer nog want ik heb een dubbel stel reservebanden, dus moet ik er 150.000 km mee gaan doen).

De Nokian Rotiiva AT zie je niet vaak in het wild, maar gezien het profiel en gezien (mijn en andere) ervaringen met de Nokian winterbanden lijkt het een veel belovende band. Winst is dat de Rotiiva AT weliswaar als zomerband wordt geadverteerd maar hij heeft óók een sneeuwvlokje, en uit de USA komen reviews dat ie het ook heel goed doet in de sneeuw.

De Cooper Discoverer AT3 kwam opvallend goed uit een serieuze, vergelijkende praktijk-test, hij was ruim beter als de toen veelal als "best" genoemde band. De AT3 sport is - op papier - nog zuiniger en iets stiller. De AT3 is wel een wat "slappere" band, ik weet niet of dat prettig is onder een Defender (ik vond een ander type "slappere" band onder de Defender geen aanbeveling, ik heb die banden weggeven).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”