Welke 4x4 offroad auto als daily go to school auto

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
JackArock

Welke 4x4 offroad auto als daily go to school auto

Berichtdoor JackArock » 06 Aug 2019, 19:39

Ik ben op zoek naar een offroader/allroader die in schotland en noorwegen kan offroaden
Maar ik wil hem ook kunnen gebruiken om naar school te kunnen rijden(aka dus niet te veel benzine slurpt)
Ik ben zelf student en ik heb ongeveer 5000 euro tot mijn beschikking) en het zou wel een benzine model moeten zijn omdat die diesels te duur zijn in belasting

Ik zat zelf te denken aan een freelander 1 en deze te verhogen met 2 of 4 inch en wat ander mods
Maar dit kan ik ook doen met een subaru forester

Ik wil namelijk met mijn vrienden volgend jaar naar zweden te gaan of zelfs Mongolië(niet de te zware stukken)
Maar dus ook in de tussen tijd en erna als daily drive te gebruiken en dus niet te duur

Alle info is welkom

allard

Re: Welke 4x4 offroad auto als daily go to school auto

Berichtdoor allard » 11 Aug 2019, 10:40

Tja, deze vraag hier stellen is natuurlijk een beetje als een McDonalds binnen lopen en vragen waar je de lekkerste frites kunt krijgen. Misschien is je vraag beter op zijn plaats op een "merkloos" 4x4 forum (modderpoel?).

Dat gezegd hebbende: volgens mij is een Suzuki Jimny een betrekkelijk goedkope en capabele terreinauto die het bovendien op de openbare weg goed doet. Een Freelander is uiteraard ook capabel en comfortabel, maar al met al denk ik niet direct heel goedkoop. Het hangt natuurlijk ook allemaal af van hoe hardcore je offroad wilt. Vanwaar die 2' of 4" lift, waar denk je dat dat voor nodig is? Een standard Freelander komt al een heel eind hoor. En heb je een Lada Niva, de gemiddelde japanse 4x4 of iets dergelijks overwogen?
130 HCPU TD5 MY2000

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Aug 2019, 10:50

allard schreef:.... Vanwaar die 2' of 4" lift, waar denk je dat dat voor nodig is? ...

Precies, als het ding (vooral) dagelijks goed (genoeg) moet rijden is het verstandiger je geld in de "beste auto" te steken ipv je geld te frituren met verhogingen en andere "mods". Met die "beste auto" rijd je het langst en kom je uiteindelijk het verst.

O ja, steek ook weer niet al je geld in die "beste auto" ... reserveer wat armslag voor onvoorzien en andere tegenslag. Je zou niet de eerste zijn waar een optimistische insteek - de beroemde roze bril - uiteindelijk in verlies op alle fronten uitdraait.

Groeten MarcS

PS De benzine Freelander kan het goed doen maar er zijn te vaak ook serieuze motor-problemen, problemen die je het best verhelpt met een ruilmotor, en dat is gezien het budget "te duur". Een oudere benzine Freelander lijkt dus veel op een loterij.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Aug 2019, 11:01, 2 keer totaal gewijzigd.

Houston

Berichtdoor Houston » 11 Aug 2019, 10:54

Toyota. Hi lux of Landcruiser, als je een goeie kunt vinden, voor dat geld.
Freelander is op zich een fijne auto maar heb geen ervaring met de benzine variant.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 11 Aug 2019, 11:06

Met vrienden in een Jimny naar Zweden of Mongolië gaat niet passen.
Ook een Niva gaat krap worden hoewel je met 2 vrienden en een imperiaal al ver gaat komen. Bijkomend voordeel is wanneer je Niva in Mongolië stuk gaat je gewoon voor dezelfde prijs een nieuwe koopt http://www.lada.mn/about/4x4-bronto :lol:

Aan veel is gedacht bij een Niva. Reserwiel op de achterklep of op dak plaatsen en je kunt onderweg je maaltje in de motorruimte klaarstomen :mrgreen:

Een benzine Freelander lijkt me dan de beste keuze.
RaRo74
Het is een blauwe.............

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Aug 2019, 11:15

RaRo74 schreef:Met vrienden in een Jimny naar Zweden of Mongolië gaat niet passen.
Ook een Niva gaat krap worden hoewel je met 2 vrienden en een imperiaal al ver gaat komen.

De Lada Niva is er ook in 5 deurs uitvoering.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 11 Aug 2019, 12:01

Dat klopt maar de Nivea 2131, een halve meter langer is in Nederland nooit veel geleverd. Een zeldzaamheid dus de kans is kleine dat je er 1 voor 5000 gaat vinden.
RaRo74

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 11 Aug 2019, 12:35

Houston schreef:Toyota. Hi lux of Landcruiser, als je een goeie kunt vinden, voor dat geld.
Freelander is op zich een fijne auto maar heb geen ervaring met de benzine variant.

Dan mag je wel heel hard gaan zoeken om een benzine te vinden in die prijsklasse :roll:
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Aug 2019, 13:00

RaRo74 schreef:Met vrienden in een Jimny naar Zweden of Mongolië gaat niet passen.
Ook een Niva gaat krap worden hoewel je met 2 vrienden en een imperiaal al ver gaat komen. Bijkomend voordeel is wanneer je Niva in Mongolië stuk gaat je gewoon voor dezelfde prijs een nieuwe koopt http://www.lada.mn/about/4x4-bronto :lol:

Tja, als je een schaap met 5x5 poten zoekt ... :o

Misschien beter iets buiten de box zoeken.
2x een Renault R4 of een Citroen 2CV is ook 4-wielaandrijving.

Je komt ongeveer even ver ...
... voor minder geld ...
en je hebt in Zweden of Mongolië altijd nog een reserve-terugvaloptie.

Twee leuke 2CV's vinden is inmiddels moeilijk, twee R4-en gaat misschien nog wel lukken.

Groeten MarcS

PS   Een iets grotere 4x4 met benzine-motor is in "ons" deel van de wereld niet echt courant.
      Misschien moet je kijken naar import van iets Russich uit een van de ex-Oostblok-landen.

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 11 Aug 2019, 18:51

Dit is pas echt iets buiten de doos :D https://www.ad.nl/auto/deze-70-jaar-oud ... ~a2997edd/
RaRo74

Terug naar “Kroeg”