Defender 110 300tdi in praktijk

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
mdv

Defender 110 300tdi in praktijk

Berichtdoor mdv » 19 Aug 2019, 17:08

Hallo allemaal!

De liefde voor de defender heeft ook mij te pakken.
Dit heeft ervoor gezorgd dat ik een defender 110 zoek met 300tdi motor om te kunnen verbouwen tot camper met hefdak.
Ik wil met mijn hond een reis maken door Scandinavië, Rusland, Mongolië, China etc. Ik heb al gereisd door Azië, Afrika en Amerika maar altijd met een gehuurde auto.
Ik ben mij al ruime tijd aan het oriënteren en heb veel gelezen over de defender.
Het besef dat ik bij deze onderhoudsvragende auto geen roze bril bij aanschaf op moet hebben is mij duidelijk.
Vanuit de theorie ben ik al heel wat te weten gekomen, nu de praktijk nog.
Mijn vraag aan jullie is of iemand mij een keer op sleeptouw wil nemen voor een ritje en misschien wat extra uitleg over de auto en aanschaf tips kan geven.
Mocht er meer informatie nodig zijn dan hoor ik het graag!

Groeten!
Marissa

Landmarcs

Re: Defender 110 300tdi in praktijk

Berichtdoor Landmarcs » 19 Aug 2019, 20:02

Dag Marissa,

Wellicht handig om aan te geven waar je woont, of minstens welke regio.

Verder een licht-off-topic vraagje: Waarom per sé een 300Tdi ? Mijns inziens ben je met een Td5 even goed of zelfs beter uit.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Aug 2019, 21:33

Landmarcs schreef:
Verder een licht-off-topic vraagje: Waarom per sé een 300Tdi ? Mijns inziens ben je met een Td5 even goed of zelfs beter uit.

Groeten MarcS

Waarschijnlijk omdat op heel veel reisfora de illusie in stand gehouden wordt dat je aan een mechanische diesel onderweg alles zelf kunt fixen. dat een 300 TDI ook 10 meer stuk gaat en je onderweg bij injector problemen of dieselpomp gerelateerde zaken nog steeds niks zelf kunt vergeet men voor het gemak.

Mensen worden bang gepraat voor de electronica van een Td5 al zegt men er niet bij dat die nauwelijks problemen geeft. Maat van me heeft drie weken in Kenia vastgestaan voordat ze iemand gevonden hadden die in staat was de vermaledijde startonderbreker van de Defender 300 TDI eruit te slopen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Aug 2019, 23:00

Edward schreef:Mensen worden bang gepraat voor de electronica van een Td5 al zegt men er niet bij dat die nauwelijks problemen geeft. ...

Wat ook vergeten wordt is dat je bij een Td5 -- als je een Nanocom oid hebt -- heel veel kan uitlezen en resetten zonder dat je verder vuile handen hoeft te maken. Het vraagt natuurlijk een zekere ervaring. Je kan daarna in ieder geval gericht verder.
Bij een mechanische diesel komt het neer op de inzichten van de monteur ... en dus niet zelden op trial & error, met als limiet een salamigewijze total rebuild (en met wat pech nog steeds geen verbetering).

O ja in de limiet, het geval dat je een ruilmotor nodig hebt ... dan ben je met een Td5 ook beter uit. De Td5 in in grotere aantallen gebouwd en gemakkelijk(er) te vinden. De 300Tdi is "zeldzamer" en begint zeldzaamheidswaarde te ontwikkelen.

Ik denk zelf dat voor een (semi)camper de Td5 alleen maar winst is:
Net wat geciviliseerder prestaties en dito geluid, vooral op de langere afstanden ben je daar bij mee (zeker omdat je bij de Td5 ook weer net wat meer aan een overdrive hebt).
En ... op die langere afstanden loont het ook weer dat de Td5 ook weer wat zuiniger met de brandstof omspringt.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 20 Aug 2019, 00:38

Edward schreef:dat een 300 TDI ook 10 meer stuk gaat en je onderweg bij injector problemen of dieselpomp gerelateerde zaken nog steeds niks zelf kunt vergeet men voor het gemak.

Daar ben ik het niet mee eens, mijn 300 Tdi doet het al 20 jaar prima, wel krijgt ie regelmatig onderhoud en als ik iets opmerk dan repareer ik dit. Onlangs nog een nieuwe dynamo gemonteerd omdat de oude 15,28 Volt gaf en dat is op de lange duur niet goed voor de accu. En injectoren kun je 'makkelijk' vervangen, ook onderweg, mits je nieuwe bij je hebt. Bij de Td5 moet je die eerst in de ecu 'programmeren'. Maar ook dit zou je onderweg kunnen doen mits je alles bij je hebt. Alleen dien je in beide gevallen dan wel feeling te hebben voor het monteurs vak.
Doorgaans heb je toch niet alles bij je en als je e.e.a. meeneemt dan gaat er vast iets anders kapot dat je net niet mee hebt genomen.
Met de 300 Tdi had ik alleen de pech dat ie spontaan in brand vloog en dit dankzij het alarm kunnen blussen voordat de hele auto uitgebrand was. (Oorzaak kortsluiting, maar dat kan nu niet weer gebeuren!).
Als bij de Td5 de ecu kapot gaat sta je net zo goed. Ik weet dat iemand al eens een ecu heeft moeten vervangen bij een Td5.
Ook mijn Td5 geeft weinig problemen, is iets zuiniger dan de 300 Tdi en op de snelweg, ben je sneller weg.
Maar als ik een auto weg zou moeten doen dan gaat hoogstwaarschijnlijk de Td5 eruit.

Groet,

Erik.

p.s. qua geluid is mijn 300 Tdi stiller dan mijn Td5, maar er was hier ook al eens iemand met een 300 Tdi die beduidend meer lawaai maakte dan de mijne (zelfs met de motorkap open).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

mdv

Berichtdoor mdv » 20 Aug 2019, 04:56

Allereerst wat super leuk om meteen zoveel reacties te krijgen! Bedankt allemaal.
Ik woon zelf in Amstelveen maar en bereid te reizen door Nederland voor een proefritje en wat informatie! ;)
Verder inderdaad in eerste instantie 'gekozen' voor een 300tdi omdat ik o.a. op dit forum gelezen heb dat het een motor is die op veel plekken ter wereld makkelijk te repareren is. Ik heb eerder gereden in Afrika, en na de reis die nu als eerste op de planning staat wil ik ook weer die kant op. Een auto die dan makkelijk te repareren valt, lijkt mij handig. Interessant om te lezen dat mensen dus ook zo positief zijn over de TD5! De argumenten van landmarcs neem ik zeker mee en ik zal mij er ook weer verder in verdiepen. Dat biedt voor mij weer meer mogelijkheden omdat er inderdaad niet veel 300tdi's worden aangeboden. Dus mocht iemand met een TD5 zich aangesproken voelen om met mij een rondje te rijden, ik houd mij aanbevolen! :D

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Aug 2019, 10:03

Tja, ik schreef mijn "analyse" vanuit een perspectief van iemand met net iets minder feeling voor het monteurs-vak, maar met een "basis feeling" voor techniek. Met die "basis feeling" en daarnaast een Nanocom oid kan je met de Td5 heel vaak vaststellen wat er mis is en bijpassend monteursvakmanschap en onderdelen zoeken. Bij een 300Tdi heb je toch iets meer dan die "basis" nodig om te beoordelen wat je nodig hebt en ook om te beoordelen of die "outback-monteur" langs een verstandige route het probleem probeert te tackelen.
Zonder een degelijke "basis" kan je beter je actie-radius beperken tot die waar de ANWB een vervangende auto komt brengen.
Ik hoorde al eens het verhaal dat men met hemelende wiellagers doorrijdt totdat het lager door de hitte in de hub is vastgelast ... ik hoorde dit verhaal toen ik met mijn hemelende lager bij de garagist kwam en de monteur zijn best moest doen om het gebrek te constateren -- ik had het lager al 1000 km lang horen knarsen en piepen (ik denk dat het met die "basis feeling" en mijn gehoor bij mij wel goed zit).

Verder zie je dus maar: De ene 300Tdi is de andere niet, en hetzelfde geldt voor de Td5.
En je ziet ook: Zowel de 300Tdi als de Td5 zijn goed geschikt voor een wereldreis. Met beide kan je - met wat geluk - 5 tot 10 maal de wereld rond zonder met ernstige pech te stranden ... mits goed onderhouden draaien beiden misschien wel 20 -25 maal de wereld rond. (Ik houd het niet heel precies mee, maar ik meen dat er voor de Td5 vaker extreem hoge kilometrages genoemd worden.)

Groeten MarcS

PS   Het klopt: Erik's 300Tdi is opvallend stil, en Erik's Td5 is niet de stilste (mijn oude Td5 was stiller).

Houston

Berichtdoor Houston » 20 Aug 2019, 14:44

Mooie ambitie!

Volgens mij maakt het niet uit met welk type Defender je zo'n reis maakt.
Met de modernste heb je de beste prestaties. Gaat misschien het minst vaak stuk (geen idee of daar ooit een studie naar gedaan is maar jonger dus minder kans...) maar áls ie stuk gaat wellicht meer elektronica en/of lastiger te repareren.
Álle Defenders gaan stuk. Vaker dan andere auto's waarmee dergelijke reizen wordt gedaan, heb ik t idee.
Ik volg verschillende 'overlanders'. Met verschillende merken, typen en leeftijden auto's. Met alle typen Defenders. Allemaal hebben ze hun eigen problemen. (dus zou ik gewoon voor de modernste kiezen)
Maar als ík zo'n reis zou maken, zou ik toch voor een ander -wat meer betrouwbaarder- merk kiezen. ;)
Ik heb 't idee dat een Toyota wat betrouwbaarder is. Mercedes, Nissan, zelfs een jongen uit Canada is probleemloos met een Jeep (vloeken in deze kerk :D ) van Alaska naar het zuidelijkste puntje van Argentinië gereden en later vanaf Antwerpen, heel Afrika door naar het zuiden en weer omhoog tot Egypte, zonder problemen.
Als ik dan toch persé met een Land Rover zou willen, dan gaat m'n voorkeur uit naar een Discovery. Volgens mij heb je daarmee meer kans om de eindstreep te halen, zonder al te veel oponthoud.

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

mdv

Berichtdoor mdv » 20 Aug 2019, 16:33

Bedankt Marcs en Houston. Ik neem de mening van jullie landrover kenners zeker mee.
Ik heb al gauw één en ander gelezen over de td5 (ook op dit forum). Jullie en anderen zijn inderdaad behoorlijk positief, op wat vreemde gebreken na, over de td5.
En Houston, ik weet dat de Toyota 'verstandiger' is. Ik heb hiermee gereden door Afrika en het zijn heerlijke auto's.
Maar je hebt je hoofd en je hart haha! Iedere keer als ik een defender zie word ik zo blij. Ik vind het fantastische auto's en ondanks dat ik hoogstwaarschijnlijk tegen meer vertraging, geld en problematiek oploop is het het waard voor mij.
Ik denk dat jullie dit zullen begrijpen als geen ander :lol:

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 20 Aug 2019, 17:23

Landmarcs schreef:-knip- kan je beter je actie-radius beperken tot die waar de ANWB een vervangende auto komt brengen. -knip-

Hmm dan valt Noorwegen af als bestemming (ervarings deskundig)
even een beetje flauwte tussendoor ;)

anyway Marissa, met een td5 ritje kan ik je niet helpen, maar er zijn er vast wel een paar in de buurt van Amstelveen. Of die allemaal hier ook meelezen is dan wel weer de vraag.

Succes met je zoektocht en veel plezier met de voorpret :)

Fenna
Afbeelding

Terug naar “Kroeg”