Nieuw en op zoek

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Rutger R

Nieuw en op zoek

Berichtdoor Rutger R » 25 Aug 2019, 16:57

Ooit komt er een Landrover....en die tijd is gekomen. Nadat ik op de LR dag in Bant erg gastvrij ben ontvangen en de nodige info heb gehad van deelnemers en bestuur en ook nog kon mee rijden ben ik definitief om, maar nu het nog ff invullen..Misschien zijn mijn wensen niet realistisch, maar na verschillende auto's te hebben bekeken en gereden is de conclusie dat het een Defender 110 TD4 moet worden op grijs kenteken (in een 90 op grijs kenteken pas ik helaas niet gezien mijn lengte, 198cm) Mijn budget is ca 20000/25000eu en ik ben geen sleutelaar, nu is mijn vraag of er voor dat geld een goede Defender te vinden is. Ik zie veel auto's te koop staan bouwjaar 2007 tm 2010 voor meer geld, maar er wordt niks verkocht, dus misschien te duur? Ik hoor graag jullie advies en uiteraard ongezouten mening. Groet, Rutger.

Landmarcs

Re: Nieuw en op zoek

Berichtdoor Landmarcs » 26 Aug 2019, 00:16

Rutger,

Mag ik vragen waarom je geen td5 overweegt ?
Als het gaat om (been)ruimte dan ben je in een Td5 een stuk beter uit.
Het fancy dash-board van de "Puma" neemt heel wat ruimte weg.

En dan qua prijzen:
Ik zie ook vraagprijzen die goudgerand zijn, maar ik vraag me af of er veel van zulke gouden-koetsen ook werkelijk verkocht worden.

Blijft staan dat je niet op het gunstigste moment in de markt stapt.   Zo'n 5 a 10 jaar terug waren de prijzen een stuk gematigder.

Gewoon geduldig blijven zoeken, en misschien ook eens kijken naar de prijzen in Duitsland (of zelfs Spanje).

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Aug 2019, 08:32

Landmarcs schreef:Als het gaat om (been)ruimte dan ben je in een Td5 een stuk beter uit.
Het fancy dash-board van de "Puma" neemt heel wat ruimte weg.

Ik denk dat Rutger proefgereden heeft in een 110 stationwagen.
Het klopt dat ik, met mijn lange benen, zittend achter het stuur in jouw auto, het portier niet eens dicht kon doen, maar ik heb (daarna) eens een proefritje gemaakt in een 2,4 l Puma 110 stationwagen (omdat er toen eentje vlak bij te koop stond en kennissen in Tsjechië er eentje zochten).
Bij deze auto kon de stoel ook verder achteruit omdat de rails verhoogd waren gemonteerd (net zoals bij mijn Td5).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 26 Aug 2019, 08:33

v.w.b. je lengte "kleintje" :lol: , ik ben 2.01m en rij rond in een Lightweight, uiteraard iets aangepast door de stoelen naar achter te verplaatsen, slechts 17 cm in dit geval 8-) .

Maar mijn vorige LR was een 110 stationwagon omgebouwd naar grijs, daardoor achter de voorstoelen veel ruimte en ook daar had ik de stoelen naar achteren verplaatst, zeer eenvoudig te doen, met 5 cm had ik meer dan genoeg ruimte voor mijn über lange benen waar bij mij m'n lengte uit komt, zeker met de plaatsing van een iets kleiner stuur was er geen moment dat ik ruimte tekort kwam, zelfs niet met een originele LR Airco tegen het dash aan.

Dus mijn idee zou zijn, ga voor een al naar grijs omgebouwde StaWag of bouw er zelf een om of laat dat doen, dan heb je gewoon de meeste ruimte.

Qua prijs zit je met een StaWag op geel kenteken hier in Nederland vaak op een wat lagere aanschafprijs, juist vanwege de relatief hoge MRB, een grijs kenteken is gewilder en daardoor vaak duurder, dus goedkoper een geel kenteken aanschaffen en dan binnen je eigen budget ombouwen is dan een goede optie, weet je ook precies wat je hebt en weet je bijna zeker dat de wagen niet door een bouwonderneming als super lastezel is gebruikt.

En dan inderdaad, waarom geen nette TD5? Die zijn goedkoper, hebben dus blijkbaar meer ruimte en zijn naar wat ik hoor over het algemeen toch wat betrouwbaarder als de Puma's maar in elk geval rijden die ook al weer zo lang rond dat alle "probleempjes" wel bekend en vrij eenvoudig op te lossen zijn en dan ook nog eens niet te duur.

Gert-Jan.
1972 Serie III 88" Lightweight/Airportable 2.25 Petrol(LPG)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Aug 2019, 10:18

Tja, in mijn vergelijkende kijk op Td5 en "Puma" kan ik niet direct zeggen welke de beste is.
Ik had een Td5 en heb nu een "Puma" ... de "Puma" heeft een aantal duidelijke pluspunten, maar niet zoveel dat ik de Td5 vergeten ben.
Als er dan - zoals nu het geval is - ook nog een duidelijk prijsverschil is ... dan zou ik de Td5 heel serieus meenemen.

Dat niet alleen, als ik nu een "nieuwe" Defender zou moeten kopen, dan zou ik denkelijk naar de "beste" Td5 op zoek gaan.
En dan verder ... zou ik het prijsverschil reserveren om de gebreken - die met de (extra) jaren komen - te verhelpen.

Groeten MarcS

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 26 Aug 2019, 10:37

Als ik even mag inbreken, wat is eigenlijk het verschil tussen een Puma en een TD5?
Is de Puma de 4 cylinder Ford motor?
Scheelt dat zoveel aan voet/binnenruimte dan?

Wellicht staat het reeds ergens op het web beschreven en kan iemand mij aan een link daar naar toe helpen?
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Aug 2019, 12:18

deusjevo schreef:Als ik even mag inbreken, wat is eigenlijk het verschil tussen een Puma en een TD5?
Is de Puma de 4 cylinder Ford motor?
Scheelt dat zoveel aan voet/binnenruimte dan?

Wellicht staat het reeds ergens op het web beschreven en kan iemand mij aan een link daar naar toe helpen?

De "Puma" is de TD4-Duratorq Ford-motor, de Td5 is de 5 cilinder LandRover motor (de laatste echte LandRover-motor).

De motor zelf maakt niks uit voor de binnenruimte, het verschil daar zit in de dash-board-update.
Tot en met de Td5 heeft het dash-board slechts marginale wijzigingen ondergaan, het lijkt een beetje op een 2CV dash-board.
Met ingang van de "Puma" is er ineens een massief plastic "interieur" in gekomen. Met de "Puma" zijn ook de ventilatieklepjes vervallen.

Nu heeft de "Puma" wel een betere verwarming, en ook een zekere zij-ruit-ontwaseming ... maar nog steeds is de ruit-ontwaseming geen erg sterk punt (ik gebruik de verwarmde voorruit met een zekere regelmaat, dat gaat veel beter). In theorie is de "Puma" ventilatie beter, en 's winters is dat ook wel waar, maar 's zomers mis ik de klepjes onder de voorruit, daar kan niks tegenop, en die klepjes waren zelfs 's winters handig als ontwasemingsversneller.

Verder terug bij het motor-verschil: De "Puma" is sterker en soepeler, maar ook iets dorstiger (waarschijnlijk door de net iets betere prestaties, die laat je moeilijk ongebruikt). De "Puma" zit gekoppeld aan een gewenningsgevoelige versnellingsbak, dwz 3-4 en 4-5 zijn kleinere stappen, en 5-6 is juist weer een heel grote stap ... wel prettig is de erg lage 1º versnelling, en ook prettig is de grote(re) stap tussen High & Low.
De Td5 is net iets minder sterk, de Td5 heeft met name helemaal onderin een duidelijke zwakte, het Td5 geluid is muziek (in mijn oren), de Td5 is net iets zuiniger als je de Td5 goed door hebt. De Td5 zit aan een mijns inziens prachtig "intuïtieve" versnellingsbak, van 1 tot 5 worden de stappen geleidelijk steeds iets kleiner, je merkt dat bijna niet, en het zorgt ervoor dat 1 of 2 versnellingen terug schakelen steeds "hetzelfde" effect heeft op toeren en dus koppel. De 5 versnellings R380 bak heeft als nadeel dat ie tot slechts 380 Nm koppel verdraagt, dus weest zuinig met het tunen, en de 5 versnellingsbak heeft verder als nadelen dat de 1º niet heel laag is en belangrijker: er is geen 6º versnelling ... maar dat is op te lossen met een overdrive.
O ja, ook een opvallend verschil: Bij de R380 moet je nog echt "schakelen" met een serieuze slag van de pook, bij de "Puma" heeft de Ford Durashift MT82 een soort sportwagen pook met een zo kleine schakel-slag dat je om te beginnen denkt dat het om alleen de speling in het mechaniek gaat ... de "Puma"-bak is naar verluid afkomstig uit een Ford Mustang, vandaar die "verre" 6º versnelling, een beetje het idee van de S (= Surmultipliée) in de 2CV, daar waren 1-2-3 de versnellingen om vaart te maken en de S was dan bedoeld om de gang erin te houden.

O ja, nog een verschilletje: De Td5 is een redelijk lang blok, de "Puma" is erg kort, en hoog (vandaar de bultneus bij de "Puma"). Je merkt een verschil tussen de twee -- het Td5 blok ligt lager en meer naar voren, het "Puma" blok staat wat hoger en ver naar achter (er passen nog 2 cilinders voor) en dit maakt dat de "Puma" wat nerveuzer in het stuur is.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Aug 2019, 12:37

deusjevo schreef:Is de Puma de 4 cylinder Ford motor?

Ja, de 2,4 of 2,2 liter, met zo'n bult op de motorkap.
deusjevo schreef:Scheelt dat zoveel aan voet/binnenruimte dan?

Och, met name het dashboard is heel anders. Ook zitten er geen ventilatieroosters meer in het schutbord, dat is gewoon een dichte vlakke plaat, omdat aan de binnenkant het dashboard er volledig voorlangs zit en het dashboard zit iets meer naar je toe.
Ik heb vrij lange benen en als de stoel niet ver genoeg naar achteren kan dan zit ik klem tussen deur(bekleding) en stuur. Bij de 109 die ik gehad heb zat er amper bekleding aan de binnenkant van de deur, waardoor er net genoeg ruimte zat tussen stuurwiel en deur voor mijn linker knie. De eerste 110 had bijna vergelijkbare deuren en deurbekleding (lift-up handles), waardoor ik daar ook aardig in kon zitten.
Doordat de ramen in de deuren 'moesten' verdwijnen, werden de deuren aan de binnenkant dikker. Met als gevolg geen ruimte meer voor mijn linker knie.
Bij de 'lange' stationwagens zit geen schot achter de stoelen waardoor de stoel al iets verder achteruit kan dan bij andere modellen (de 90 modellen hebben allemaal zo'n schot (of het is later 'verbouwd').
Toen ik de 300 Tdi aanschafte was het vrij krap, maar nadat ik de stoelrails met eiken plankjes 2,5 cm had verhoogd, kon de stoel nog iets verder naar achteren (met de originele stoelrails) omdat de rail dan over het kleine opstaande randje kan (waar die anders net tegenaan komt).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 26 Aug 2019, 12:56

Dank u beiden, zeer verhelderend vooral als er ook nog 2CV bijgehaald wordt :lol:

Dus dit hieronder is een TD5
.
61F1ECCA-D57D-40D1-ABA8-1289E4D42A0C.png

En dit hieronder een Puma
.
3149C5BA-CFB3-4CE5-BA1C-C96D43830275.png
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Aug 2019, 13:38

deusjevo schreef:Dank u beiden, zeer verhelderend vooral als er ook nog 2CV bijgehaald wordt :lol:

Dus dit hieronder is een TD5

Precies, en met de aantekening dat het een Td5 van de laatste serie is, je ziet een extra "luxe" centraal knoppen+radio-blok.

Bij de vroege Td5 en eerder zat dat blok er niet in -- er was een flimsy plastic accessoire om centraal een radio te kunnen huisvesten.
Bij dat "primitieve" dash-board waren een aantal knopjes uiterst on-ergonomisch links van het stuur verstopt.

Op de Td5 foto zie je overigens ook een after-market stuurtje.

Groeten MarcS

PS   Ik ben van een uiterst gemiddelde lengte.  Omdat LandRover een onhandige grijskenteken-ombouw heeft gedaan kan de stoel zelfs niet de normale achterste stand halen, en dus is er bij mij nauwelijks ruimte voor mijn rechter knie, mijn rechterknie leunt bijna tegen het overvloedige plastic aan de linkerzijde van de middenconsole.

Terug naar “Nieuw op het forum”