Disco 2 loopt warm

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Disco 2 loopt warm

Berichtdoor Landmarcs » 18 Okt 2019, 10:20

Gerard4t schreef:
sven92 schreef:
OttoVink schreef:Wordt de motor echt te heet(koelvloeistof verbruik/overdruk expansievat), of denkt de electronica dat.

Alsik onder de kap kijk, stoomt het wel

Waar komt de stoom vandaan?
Hoe heb je geconstateerd dat er voldoende koelvloeistof in zit?
Is de waterpomp als eens een keer vervangen?

Huiswerk graag op tijd inleveren voor de juiste beoordeling ;)

Precies.
Bij een Td5 is het sowieso moeilijk met zekerheid vast te stellen of er voldoende koelvloeistof in zit ... op z'n best kan je een verandering bemerken.

In de limiet is er sprake van een lekke koppakking en dan zijn verdere "experimenten" met oververhitting van de kop erg onverstandig.

De "excursies" naar te heet en daarna weer koud geven te denken: wellicht is er sprake van gasbellen die tijdelijk de doorstroming belemmeren.

Groeten MarcS

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 18 Okt 2019, 12:21

Erik Peters schreef:
sven92 schreef: kan je dat testen?

Thermostaat eruit halen en in een pannetje met water opwarmen en kijken bij welke temperatuur de thermostaat open gaat (of niet).

Groet,

Erik.

Jij weet dus duidelijk niet hoe een TD5 thermostaat d'r uit ziet hahaha, da's een enorm plastieken gezwel ergens met drie slangen d'r aan, past bij mij niet in een pannetje, maar is wel vaak eerste verdachte bij een oververhitte TD5.

Schermafbeelding 2019-10-18 om 12.19.32.jpg

Nummertje 17 in het plaatje, zo'n 10 bij 15 cm qua formaat en is een gesealde unit.

Gert-Jan.
1972 Serie III 88" Lightweight/Airportable 2.25 Petrol(LPG)

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Okt 2019, 12:28

Crazy-G schreef:Jij weet dus duidelijk niet hoe een TD5 thermostaat d'r uit ziet hahaha

:oops: :oops: Dat klopt, ik ging er van uit dat het zo'n beetje hetzelfde zou zijn als bij mijn 300 Tdi (daarvan heb ik de thermostaat al eens vervangen, die bleef gewoon open staan).
Maar hartelijk dank voor deze informatie!

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

islander

Berichtdoor islander » 18 Okt 2019, 12:31

Crazy-G schreef:
Erik Peters schreef:
sven92 schreef: kan je dat testen?

Thermostaat eruit halen en in een pannetje met water opwarmen en kijken bij welke temperatuur de thermostaat open gaat (of niet).

Groet,

Erik.

Jij weet dus duidelijk niet hoe een TD5 thermostaat d'r uit ziet hahaha, da's een enorm plastieken gezwel ergens met drie slangen d'r aan, past bij mij niet in een pannetje, maar is wel vaak eerste verdachte bij een oververhitte TD5.

Nummertje 17 in het plaatje, zo'n 10 bij 15 cm qua formaat en is een gesealde unit.

Gert-Jan.

Dan moet je een grotere pan nemen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Okt 2019, 12:39

islander schreef:
Crazy-G schreef:
Erik Peters schreef:Thermostaat eruit halen en in een pannetje met water opwarmen en kijken bij welke temperatuur de thermostaat open gaat (of niet).

Dan moet je een grotere pan nemen

Een asperge-pan wellicht (zo'n pan is nl nog ergens goed voor).

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 18 Okt 2019, 12:56

Je kunt hem wel koken, maar niet goed zien of- en wanneer tie open en dicht gaat. vervangen dus.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Okt 2019, 14:14

OttoVink schreef:Je kunt hem wel koken, maar niet goed zien of- en wanneer tie open en dicht gaat. vervangen dus.

Thermometer in de pan en het "plastieken gezwel" rechtop in de pan en er rond de kritische temperatuur een paar maal opvissen.

Als je 'm zo rechtop houdt dat het "gezwel" er als een ¥ uitziet dan moet je toch redelijk makkelijk kunnen zien wanneer en waar hij water doorlaat.   Je hoeft het asperge-mandje niet te gebruiken, met een ijzerdraad-hulpje kan je het "gezwel" ook opvissen en weer te water laten.

Groeten MarcS

PS   Het wordt zo een nogal culinair verhaal ... voor mij zijn de asperges wel zo lekker als ze voor het koken al tot een "hapklare" lengte gesneden zijn, en dan niet in water maar in de stoom koken ... in het water onderin de stoom-pan gaan dan de wat properder schillen, dat geeft het meeste smaak, en bovendien heb je de dag daarna het kooknat+schillen als basis voor een krachtige asperge-soep (al dan niet gebonden).
O ja, voor mij geen ham bij de asperges: goede asperges hebben geen concurrerende smaken nodig: wat ei en eventueel wat geraspte niet te sterke kaas. Voor mij graag een beetje kaas over de vaste aardappeltjes. Ik proef graag iedere smaak op zich.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 18 Okt 2019, 16:57

Landmarcs schreef:
OttoVink schreef:Je kunt hem wel koken, maar niet goed zien of- en wanneer tie open en dicht gaat. vervangen dus.

Thermometer in de pan en het "plastieken gezwel" rechtop in de pan en er rond de kritische temperatuur een paar maal opvissen.

Als je 'm zo rechtop houdt dat het "gezwel" er als een ¥ uitziet dan moet je toch redelijk makkelijk kunnen zien wanneer en waar hij water doorlaat.   Je hoeft het asperge-mandje niet te gebruiken, met een ijzerdraad-hulpje kan je het "gezwel" ook opvissen en weer te water laten.

Groeten MarcS

PS   Het wordt zo een nogal culinair verhaal ... voor mij zijn de asperges wel zo lekker als ze voor het koken al tot een "hapklare" lengte gesneden zijn, en dan niet in water maar in de stoom koken ... in het water onderin de stoom-pan gaan dan de wat properder schillen, dat geeft het meeste smaak, en bovendien heb je de dag daarna het kooknat+schillen als basis voor een krachtige asperge-soep (al dan niet gebonden).
O ja, voor mij geen ham bij de asperges: goede asperges hebben geen concurrerende smaken nodig: wat ei en eventueel wat geraspte niet te sterke kaas. Voor mij graag een beetje kaas over de vaste aardappeltjes. Ik proef graag iedere smaak op zich.

Culinair ga ik helemaal met je mee Marc, wat zijn landrovers toch een lekkere auto's!
Gerard

sven92

Berichtdoor sven92 » 23 Okt 2019, 10:55

Update,

Euvel gevonden, kleine lekkage in koelleiding waardoor hij eerder ging koken.
Nieuwe leiding heeft t probleem verholpen

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Okt 2019, 10:45

sven92 schreef:Euvel gevonden, kleine lekkage in koelleiding waardoor hij eerder ging koken.
Nieuwe leiding heeft t probleem verholpen

Da's mooi.
't Is ook een verklaring voor het ontstaan van dampbellen, bij het ontbreken van tegendruk krijg je eerder dampbellen.
Aan de andere kant zou een juiste koelmiddelmix het kooppunt ook weer wat moeten verhogen.

O ja, ik ben wel nieuwsgierig waar het lek dan zat.

Dan was er nog de vraag:
Ray vd Velden schreef:Hij gaat niet in de noodloop ( vermogens verlies ) ?

Is de auto wellicht "gechipped" en is de noodloop gebypassed, of zijn de sensor-waarden door het chippen gemanipuleerd ?

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”