Defender 6 weken stil

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
twdi

Defender 6 weken stil

Berichtdoor twdi » 21 Nov 2019, 08:32

Onze defender 110 uit 2008 gaat zo voor 6 weken onze garage in. De garage is geïsoleerd maar nauwelijks verwarmd.
Moet ik dan iets doen aan bv de bandenspanning, ramen open, druppelaar op de accu etc of de hoeveelheid diesel in de tank? (Aftanken is geen optie met 120 liter tank opslag). Ik ga hem in ieder geval niet op slot zetten zodat ik er altijd in kan mocht de accu problemen geven.

trix G4

Re: Defender 6 weken stil

Berichtdoor trix G4 » 21 Nov 2019, 09:22

Indien de accu in goede staat is, zou ik voor die 6 weken geen extra dingen doen
6 weken is geen enkel probleem.
Maar voor 6 maanden zou ik inderdaad de accu er uit halen en aan de druppelaar zetten
(mocht er geen 220v in de garage zijn, anders lekker erin laten zitten

twdi

Berichtdoor twdi » 21 Nov 2019, 09:34

Ik heb zo'n 2 jaar geleden 2x een lege accu gehad maar hij is toen bij onderhoud doorgemeten en nog prima bevonden.
Daarna nooit meer problemen mee gehad. Geen idee wat het toen geweest is.

Het is wel de eerste accu. Daarom wil ik de auto ook niet op slot (en op alarm) zetten. Als hij dan te leeg is om te starten kan ik er mijn druppelaar eerst op zetten.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 21 Nov 2019, 09:55

Laat je toch gewoon het raam open staan, en voor de rest zie ik geen noodzaak om allerlei extra handelingen te doen.

Groet Ron

Ps: bij de dealers staan auto’s wel langer stil in de showroom
130-Td5 HCPU "Camper" 2007
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Nov 2019, 10:42

twdi schreef:Onze defender 110 uit 2008 gaat zo voor 6 weken onze garage in. De garage is geïsoleerd maar nauwelijks verwarmd.
Moet ik dan iets doen aan bv de bandenspanning, ramen open, druppelaar op de accu etc of de hoeveelheid diesel in de tank? (Aftanken is geen optie met 120 liter tank opslag). Ik ga hem in ieder geval niet op slot zetten zodat ik er altijd in kan mocht de accu problemen geven.

Tja, 6 weken is geen probleem, behalve dat je waarschijnlijk wél de accu een heel eind leeg trekt.
Met 0,05 tot 0,07 Ampère zit je op rond anderhalf Ah per dag, rond de 10 Ah per week en dus 60 Ah in die 6 weken.
Da's dus meer dan goed is voor een 90-100 Ah start-accu (zeker als het in die garage kouder kan worden).
Als de accu niet 100% geladen is, en ook al wat vermoeid, dan kan die zelfs in 2-3 weken al zover onderuit gezakt zijn dat de auto niet meer start.

Een druppellader aan de accu is dus een goede oplossing, of alternatief: de accu loskoppelen.

Verder zie ik niet zo'n probleem met een afgetankte auto ... wat is daar het probleem ?

Banden misschien wat extra lucht geven, gewoon richting de 3 Bar voor en ruim 3,5 Bar achter (aangenomen dat het geen over-brede banden zijn).
Met wat extra lucht blijven ze toch net iets ronder -- die rondheid komt straks wel weer terug, maar hoe korter je met een "plat kantje" rondrijdt hoe liever.

En een raam (enkele ramen) op een kier voorkomt mufheid en condens. Overigens kan je de Defender altijd met de sleutel openen dus de accu is nooit een probleem met een al dan niet afgesloten auto. O ja, zou de accu in zes weken tot echt leeg onderuitzakken dan gaat het alarm af en dat blijft dan net zo lang piepen totdat de separate alarm-accu leeg is.

't Is misschien allemaal wat overdreven, niks doen kan ook, maar als je het allemaal "vlgs het boekje" doet gaat het allemaal beter.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Nov 2019, 11:29

6 weken is geen enkel probleem. Mijne staan wel ooit langer stil en altijd onverwacht dus zonder enige vorm van voorbereiding.

Mijn 130 uit 2008 wat dus dezelfde auto is had daar ook geen enkele moeite mee. Als de accu na 6 weken al leeg zou zijn is er een probleem dat opgelost moet worden. Lekspanning dan wel gewoon versleten accu.

Indien er stroom is kun je er gewoon op voorhand een lader aanhangen dat kan geen kwaad. (de gewone acculader heeft er bij mij ook al wel eens een maand of langer aangehangen, dat zou ik niet aanraden maar hoewel het een goedkoop ding is stopt ie kennelijk wel gewoon op tijd met laden en de accu lijkt er geen last van te hebben gehad)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Nov 2019, 12:22

Edward schreef:.... . Lekspanning dan wel gewoon versleten accu.

....

Tja, het is "lekstroom" en geen "lekspanning" (en bij een spannings-lek heb je een luier nodig). :ugeek:

En ik meet bij de mijne toch echt 0,07 A (dus 70 mA) lekstroom tgv alarm en radio (wellicht zakt 't nog als ie langer stil staat, dat heb ik niet gemeten).
Dat is niet erg veel maar genoeg om na meer dan 3 weken en een misschien niet geweldige accu langzaamaan een probleem(pje) te geven.
Met name is het bij een langzaam leegtrekkende accu gecombineerd met een kans op koude beter om de accu hetzij met een druppellader danwel door afkoppelen de accu te beschermen tegen een verdere achteruitgang.

Verder is het -- juist omdat "twdi" weet dat z'n auto 6 weken stil zal staan -- een gevalletje van "better safe than sorry".
Een aardige druppellader kost weinig, de accu afkoppelen kost alleen een kleine moeite.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Nov 2019, 16:12

Je kunt alles doorrekenen maar ook gewoon op de praktijk afgaan. De 130 heeft wel eens drie maanden stilgestaan zonder problemen. Gewoon starten daarna. Het enige verschil zou kunnen zijn dat een Alpine radio minder stroom verbruikt dan de originele.

Ook de Disco heeft hier wel eens 9 weken stilgestaan zonder problemen. Ik weet niet eens hoeveel stroom ze trekken bij stilstand, kan me ook niet schelen zolang het ding het maar doet als ik em een keer nodig heb......

En ik heb gewone standaard accu's, geen onzinnig dure gelaccu's als Optima's oid noch exotische LifePo's ;)
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Nov 2019, 20:58

Edward schreef:Je kunt alles doorrekenen maar ook gewoon op de praktijk afgaan. De 130 heeft wel eens drie maanden stilgestaan zonder problemen. Gewoon starten daarna. Het enige verschil zou kunnen zijn dat een Alpine radio minder stroom verbruikt dan de originele.

Ook de Disco heeft hier wel eens 9 weken stilgestaan zonder problemen. Ik weet niet eens hoeveel stroom ze trekken bij stilstand, kan me ook niet schelen zolang het ding het maar doet als ik em een keer nodig heb......

Tja gewoon op de praktijk afgaan deed ik ook.

Bij mijn oude Td5 had ik meermaals dat na ± 3 weken het starten moeizaam ging (en soms zelfs dat de accu beter eerst even bijgespijkerd moest), en dat was dan 's zomers, dus verder alleen maar gunstige omstandigheden, 's winters heb ik het nooit geprobeerd. Met de huidige "Puma" had ik tot voor kort minder zorgen, de "Puma" was minder lastig - dwz omdat die centrale deurvergrendeling heeft hoor je of de sloten vlot werken, en dus hoe het staat met de accu, zo weet je ook of de accu aandacht nodig heeft.
(Inmiddels doet de "Puma" nu wel lastig, een nog niet duidelijk probleem.)

Groeten MarcS

PS Ik ben overigens niet de enige, hoe meer electrickery in de auto, hoe meer die electrickery een aanslag op de accu doet, ook bij stilstand.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Nov 2019, 23:25

Edward schreef:Je kunt alles doorrekenen maar ook gewoon op de praktijk afgaan. De 130 heeft wel eens drie maanden stilgestaan zonder problemen. Gewoon starten daarna. Het enige verschil zou kunnen zijn dat een Alpine radio minder stroom verbruikt dan de originele.

Tja, zoiets dacht ik ook, met mijn 300 Tdi nooit problemen, ook niet na 2 a 3 maand stilstand, zelfs dan start die nog.
Maar de Td5 heeft wat dat betreft meer problemen, laatst na 14 vakantie (weg met een andere auto) gaf de Td5 geen sjoechem, alles ging uit toen ik trachtte te starten, ook de dashboardlampjes. De accu geladen (24 uur) en nu doet ie het wel weer.
Als ik die 6 weken weg zou zetten, dan trok ik de min pool er af............

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Kroeg”