Verwisselen tussenbak LT 230

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
s--mulder

Verwisselen tussenbak LT 230

Berichtdoor s--mulder » 10 Dec 2019, 09:04

Goedemorgen,

Tijdens de kerstvakantie wil ik bij mijn Defender TD5 de standaard tussenbak verwisselen met een LT230 QS uit een D2. Ik ga de tussenbak bij mijn schoonvader op de brug verwisselen.
Heeft iemand een duidelijke instructie/filmpje zodat ik niet iets over het hoofd zie.
En weet iemand welke keerringen ik gelijk het beste kan vervangen? Of volsta ik met het vervangen van de keerring van de uitgaande as.

Groet Stefan

Landmarcs

Re: Verwisselen tussenbak LT 230

Berichtdoor Landmarcs » 10 Dec 2019, 10:03

Dag Stefan,

Bij de tussenbak wil de O-ring van de "Intermediate Shaft" (ook) nog wel eens gaan lekken.
Als je de tussenbak toch op tafel hebt is het wellicht verstandig die preventief te vervangen.
In de limiet is ook het gat in het tussenbak-huis ovaal ... daar kan dan een bus in, maar dat is meer werk.

Een en ander qua lekkages is bijv. hier al eens besproken.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Dec 2019, 00:49

s--mulder schreef:En weet iemand welke keerringen ik gelijk het beste kan vervangen? Of volsta ik met het vervangen van de keerring van de uitgaande as.

Ik zou de keerring van de ingaande as van de tussenbak ook maar vervangen. Ik had hem wel op voorraad en maar goed ook, want deze beschadigde bij het weghalen van de tussenbak, maar ik had geen brug of een transmissiekrik dan wel steun. En zo'n tussenbak is dan toch wel zwaar.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Dec 2019, 17:54

Als je de tussenbak toch nog op de werkbank hebt liggen zou ik hem uit elkaar trekken en gewoon alle keerringen en bij twijfel de lagers vervangen. Is een mooi werkje en dan kun je idd ook gelijk de behuizing controleren op de passing vd hulpas daar die idd graag ovaal wordt.

Een D2 is minimaal 15 jaar oud en de bak zal dus vast wel een paar ton achter de kiezen hebben. Beter even helemaal nazien. :roll:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

s--mulder

Berichtdoor s--mulder » 13 Dec 2019, 08:40

Volstaat de RTC3890 gasket set om de keerringen/pakkingen te vervangen?

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Dec 2019, 10:07

Mits al je lagers etc nog goed zijn wel.

Denk ik dan want ik ben heel slecht met onderdeelnummers. Ik heb "een mannetje" die ik onderdelen laat regelen. Voordeel is dat hij uitzoekt wat er nodig is, nadeel is dat ik nogal dom blijf. :lol: :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

s--mulder

Berichtdoor s--mulder » 06 Jan 2020, 12:52

Afgelopen zaterdag de tussenbak verwisseld op de brug van mijn schoonvader. Samen zijn we om 10 uur begonnen en om 17 uur reed de auto weer. Tussendoor uiteraard de gebruikelijke pauzes gehad en mooi rustig aan gedaan.

De tussenbak welke onder de auto zat met nummer 43D is verwisseld met een tussenbak van een Discovery met nummer 41D.
Van tevoren heb ik een aantal pakkingen vernieuwd evenals de O-ring op de middelste as, dit met behulp van het volgende filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=UzLf1-G1InY&t=1171s
Voor de pakkingen heb ik gebruik gemaakt van RTC3890 gasket set.

Hier onder een beschrijving van hoe we te werk zijn gegaan:
- demonteren cubbybox en de plaat onder de box zodat we vrij zicht hadden van bovenaf op de tussen bak
afdekplaat cubby.jpg
afdekplaat cubby

- voorste en achterste aandrijf as gedemonteerd
- handremtrommel gedemonteerd en boven tussen de voorstoelen neer gelegd, wil precies en scheelt heel wat ruimte
- stekkers en ontluchting van bovenaf gedemonteerd evenals de 2 bovenste bouten van de tussenbak, hier hebben we gelijk lange draadeinden in gedraaid om de bak te begeleiden bij het demonteren/monteren
- achterste uitgaande as (rear output housing) en contragewicht gedemonteerd, scheelt weer wat gewicht en moest toch verwisseld worden ivm de snelheidsmeter
- pook van hoge en lage gearing op de tussenbak de verbinding gedemonteerd
- steun naar het chassis gedemonteerd op de tussenbak
- overige bouten losgedraaid en in de onderste een lang draadeind gemonteerd om de bak te begeleiden
- bak er met een hulpstuk onder weg getild

Toen de bak er onderweg was moesten er een aantal zaken worden omgezet van de 43D bak naar de 41D bak:
- achterste uitgaande as met daarin de snelheids meter overgezet op de 41D bak en hierbij gelijk een nieuwe pakking geplaatst en de flens van de voorste uitgaande as overgezet omdat de aandrijfas afweek
Tussenbak 43D 2.jpg
tussenbak 43D

- behuizing van de hoge/lage gearing overgezet omdat deze afweek qua aansluiting op de pook (zie foto)
- difflock overgezet (zie foto)
tussenbak 43D 1.jpg
tussenbak 43D

Nadat de onderdelen zijn omgezet is het een kwestie van terugplaatsen in omgekeerde volgorde. Op internet gelezen dat vaak de druppel op de versnellingsbak wordt dicht gekit dus dit advies ook maar opgevolgd (zie foto).

Al met al een prima klus om te doen.
Laatst gewijzigd door s--mulder op 06 Jan 2020, 13:01, 3 keer totaal gewijzigd.

s--mulder

Berichtdoor s--mulder » 06 Jan 2020, 12:53

vervolg foto's

rear output en contragewicht:
rear output en contragewicht.jpg
rear output

vervangen o-ring middelste as:
o-ring middenste as.jpg
O-ring middenste as

41D bak: verwijderen schakelmechanisme van H/L met die van de 43D:
tussenbak 41D.jpg
tussenbak 41D, verandering pook H/L
Laatst gewijzigd door s--mulder op 06 Jan 2020, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

s--mulder

Berichtdoor s--mulder » 06 Jan 2020, 12:55

vervolg foto's

Kitten van de druppel op de versnellingsbak:
montage tussenbak.jpg
druppel dichtkitten versnellingsbak

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Jan 2020, 13:30

s--mulder schreef:Kitten van de druppel op de versnellingsbak:

Waarom??
Dat gaatje maak ik juist af en toe open (omdat er wel eens wat zand in kan komen).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”