Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Weel240
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 Feb 2020, 10:02
Locatie: Amsterdam

Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Berichtdoor Weel240 » 05 Apr 2020, 23:19

Mijn 109 Series 3 met een 2,25 benzinemotor komt met veel moeite boven de 80 km er uur, tot 70 gaat het goed, daarboven ademnood en te weinig power. Tegenwind houd het met 70 a 75 km/uur op.
De volgende acties gedaan:

Electronische Ontsteking met stroboscoop op BDP gezet conform manual.
Merkteken op poeli gecheckt met BDP, ok
Carburateur Weber 34 ICH uitelkaargehaald, schoongemaakt, alle sproeierbuizen en sproeiers schoongeblazen, nieuwe pakkingen en nieuwe vlotternaaldafsluiter.
Sproeiersetting nummers gecheckt, ok
Bougies visueel ok
Compressie met warme motor gemeten, 2x 10 barg en 2x 11 barg
Spruitstukpakking vernieuwd
Plastic brandstof filter eruit gehaald.
Carburateur afgesteld, de idle schroef met warme motor bijna helemaal uitgedraaid, veel verder gaat niet.

Stationair loop vd motor is voorbeeldig 800 rpm met een mooi sonoor uitlaatgeluid, trekkracht in lage versnellingen is ok. Alleen boven de 70km per uur is het over en met plankgas lukt het om uiteindelijk op 85 km per uur te komen en vast te houden..
Bougies uiteindelijk is m.i. wat bleek, net alsof het blok te weinig benzine krijgt.

Wat zou een oorzaak kunnen zijn van het gebrek aan motorvermogen bij hogere toerentallen?
Alvast dank voor reacties en advies.

[img]
IMG_20200405_1347212.jpg
[/img]
Bijlagen
IMG_20200405_1347212.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover 109 Series 3 'Daktari'
2005 Volvo XC90V8
Voorheen werk: Toyota Hilux 4WD 2,7 diesel

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 773
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Berichtdoor fenix2 » 06 Apr 2020, 17:09

hi,

In je controle lijstje mis ik een brandstof opvoerpomp....

Fenna
Afbeelding

Gebruikersavatar
Weel240
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 Feb 2020, 10:02
Locatie: Amsterdam

Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Berichtdoor Weel240 » 06 Apr 2020, 18:24

Bedankt, gecheckt 0,15barg bij stationair toerental. Tevens klepspeling gecontroleerd en de uitlaatkleppen van de middelste twee cilinders iets onder 0,25mm. Bijgesteld, overige kleppen ok.
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover 109 Series 3 'Daktari'
2005 Volvo XC90V8
Voorheen werk: Toyota Hilux 4WD 2,7 diesel

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 773
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Berichtdoor fenix2 » 06 Apr 2020, 20:52

Hi,

WPH pagina 04-6 vermeldt het drukgebied van de benzine opvoerpomp: 0,10 tot 0,17 kgf/cm^2 (is ongeveer bar)

Maar goed dat de pomp bij stationair binnen de specs is, is geen garantie dat de pomp ook bij hogere toeren en vermogensvraag binnen de specs blijft.
Er kan een scheurtje in het membraan zitten dat bij stationair geen probleem oplevert, maar voor hogere vermogensvraag niet voldoende brandstof bij je webertje krijgt.
Van carburateurs heb ik geen kaas gegeten, dus over afstelling daarvan kan ik je geen advies geven.

Ook kan je nog kijken naar je brandstoftank. Zit er gruis in de tank en/of is de aanzuigbuis deels verstopt?

Fenna
Afbeelding

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1993
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Berichtdoor Erik Peters » 06 Apr 2020, 21:03

De brandstofdruk stationair lijkt wel goed. Er kan natuurlijk een zeefje deels verstopt zitten waardoor de opbrengst (liters/minuut) op toeren te laag is.

Trouwens ik reed met mijn 109 series 3 met 2,25 liter N/A diesel ook vaak 80 km/u en regelmatig in het zog van een vrachtwagen. Met veel tegenwind was ik al blij als de auto 80 km/u op de teller haalde.....Ze willen gewoon niet harder, behalve in Zwitserland, berg af met de wind in de rug en in overdrive, toen reed ik een keer gemiddeld 100-110 km/u ?, de teller schommelde tussen de 90 en 120 km/u. Eng gewoon, eens maar nooit weer (ten minste niet met een Series LR).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
Weel240
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 Feb 2020, 10:02
Locatie: Amsterdam

Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Berichtdoor Weel240 » 06 Apr 2020, 21:35

De auto heeft wel beter gelopen en was 85 kmh relatief makkelijk aan te houden en kon je idd heuvel af (of de tunnel in) richting de 100 gaan om er met net 80 uit te komen. De 85 is nu 70 geworden, dit sloop erin toen ik lekkage kreeg tussen het spruitstuk en de cilinder kop. Dat is inmiddels verholpen alleen het verlies aan snelheid is gebleven.

Ik ga de aanzuigbuizen in beide tanks checken, kan zijn dat er daar verstoppingen zitten en incl. Checken brandstof pomp.
Bedankt voor de tips, 110 kmh op de teller hoeft niet en is voor mij iets te enthousiast, 85 kmh is goed genoeg en zou nu ook weer mogelijk moeten zijn.
[img]
IMG_20200331_1939004_copy_1536x864.jpg
[/img]
Bijlagen
IMG_20200331_1939004_copy_1536x864.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover 109 Series 3 'Daktari'
2005 Volvo XC90V8
Voorheen werk: Toyota Hilux 4WD 2,7 diesel

Gebruikersavatar
Weel240
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 Feb 2020, 10:02
Locatie: Amsterdam

Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Berichtdoor Weel240 » 12 Apr 2020, 19:50

Een paar dagen sleutelen verder en nog geen fractie richting een oplossing, sterker nog, in plaats van verbetering begint de motor steeds slechter te lopen.

Een greep uit de acties; primare benzinesysteem van de twee tanks via de tweewegklep geheel nagelopen, aanzuigbuizen schoongeblazen, bezinkbeker benzinepomp schoongemaakt en gelijk oude benzine slangen vervangen. Nieuwe stroomverdeler (met contactpuntjes) gemonteerd, incl. nieuwe bougies en bougie kabels. Op tijd zetten met stroboscoop lukte net aan in de uiterste verdaaings hoek (vacuum vevroeging unit bijna tegen blok aan).

Het blok loopt redelijk rustig stationair, maar boven de 60 a 65 kmh is de fut er helemaal uit en draait de motor niet lekker en schokt. Dit wijst toch wel richting ontsteking, maar die is nieuw! Terug naar de basis, 1e cilinder op BDP gezet en stand vd rotor gecontroleerd, deze zou ca 20 graden richting 1e cilinder moeten staan. Stond parallel aan het motorblok, tussen de nokken 1e en 2e cilinder in. Dat verklaart in ieder geval het gebrek aan power bovenin, de vonkspanning komt niet/deels bij de bougie. Verder onderzoek bracht aan het licht dat BDP op de poelie klopt, maar de kleptiming behoorlijk achterloopt. Daarmee is het een distributie (ketting) probleem geworden en iets meer werk dan ik verwacht had en een serieuze reparatie. Wordt vervolgd.

[img]
PhotoCollage_20200412_193314922_copy_768x1024.jpg
[/img]

2020-04-12_19.46.48.jpg
Bijlagen
PhotoCollage_20200412_193314922_copy_768x1024.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover 109 Series 3 'Daktari'
2005 Volvo XC90V8
Voorheen werk: Toyota Hilux 4WD 2,7 diesel

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 6197
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Berichtdoor Edward » 13 Apr 2020, 12:48

De motor moet goed lopen en presteren, dat staat buiten kijf. Dus dat is idd het eerste dat je moet oplossen.

Maar wat mij verbaasd is dat de rest van de aandrijflijn compleet vergeten lijkt te worden. Neem een de cardanas af en check of de assen we fatsoenlijk en soepel draaien. Kijk eens of de bak soepel draait, de cardanassen goed zijn, etc, etc.

Vroeger wel eens een Serie II die we net gekocht hadden op de bank gezet en het vermogen aan de achterwielen gemeten. Later het losse blok gemeten aan de krukas en toen bleek dat er ruwweg de helft (ben het exacte percentage vergeten) verdween in de aandrijflijn die net als de rest vd auto dus toe was aan een grondige restauratie.
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 1993
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Berichtdoor Erik Peters » 13 Apr 2020, 13:31

De stroomverdeler wordt vanaf de nokkenas aangedreven, dus als de distributieketting te lang geworden is en/of een tandje verkeerd staat, dan klopt de basisafstelling van de ontsteking ook niet meer.
Het is natuurlijk mogelijk dat de kettingspanner aan z'n eind is (niet verder uit kan).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 7019
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Te kort motor vermogen boven 70 km/ uur series 3 benzine

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2020, 13:36

Erik Peters schreef:...
Trouwens ik reed met mijn 109 series 3 met 2,25 liter N/A diesel ook vaak 80 km/u en regelmatig in het zog van een vrachtwagen. Met veel tegenwind was ik al blij als de auto 80 km/u op de teller haalde.....Ze willen gewoon niet harder, behalve in Zwitserland, berg af met de wind in de rug en in overdrive, toen reed ik een keer gemiddeld 100-110 km/u ?, de teller schommelde tussen de 90 en 120 km/u. .....


Gezien koppel en max vermogen moet een goede 2,25 Petrol beslist vlotter willen rijden als de diesel-tegenhanger.
Of je dat dan moet willen is een andere vraag -- hoewel ik van lang geleden wel weet dat een echt nieuwe 2,25 N/A diesel zonder tegenwind tot ± 100 km/u kon halen ... ik zat niet aan het stuur dus ik weet niet of dat nog betrouwbaar/bestuurbaar aanvoelde.
Voor het goede begrip is wellicht interessant dat de chauffeur weinig later lichtelijk beschaamd vertelde dat hij een bon had gekregen ... wegens inhalen (of het fout was, of onverstandig, of te weinig snelheidsverschil of juist met een te hoge snelheid dat weet ik niet meer), houdt het maar op een combinatie van meer dan één van deze zaken (44 jaar geleden schreven ze niet zo gauw een bon uit).

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten