luchtinlaat TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JacquesWveen

luchtinlaat TD5

Berichtdoor JacquesWveen » 30 Mei 2020, 21:47

Momenteel ben ik bezig met het restaureren van mijn defender 2002 TD5.
De zijschermen waren erg beschadigt dus ik heb een nieuwpaar gekocht in der veronderstelling dat deze hetzelfde waren,
jullie zien hem al aankomen niet dus.
Het (rechter) scherm past perfect alleen de luchtinlaat wijkt af van wat ik heb/had.
helaas ben ik er pas achter gekomen na het spuiten.

is dit op te lossen met het aanschaffen van een nieuwe luchtinlaat of moet ik een nieuw scherm gaan kopen?

originele scherm
Afbeelding

nieuwe scherm
Afbeelding

Edward

Re: luchtinlaat TD5

Berichtdoor Edward » 31 Mei 2020, 15:52

Een nieuw scherm kopen en spuiten zal altijd duurder zijn dan de luchtinlaat. Ik begrijp alleen niet wat er niet zou passen?

De luchtinlaat in niks meer dan een plastic koker die altijd past want die moet je sowieso kitten wil ie functioneel zijn en van het buitenrooster is volgens mij maar 1 variant en anders kost een andere 10 euri oid :shock:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

JacquesWveen

Berichtdoor JacquesWveen » 31 Mei 2020, 16:35

Hij komt tegen de ventilator van de verwarming aan waardoor hij niet veder naar rechts kan. Ook komen de gaatjes in het scherm niet overeen.
Maar ik vermoed doet ik hem gewoon even pas moet maken

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 31 Mei 2020, 17:30

Edward schreef:Een nieuw scherm kopen en spuiten zal altijd duurder zijn dan de luchtinlaat. Ik begrijp alleen niet wat er niet zou passen?

De luchtinlaat in niks meer dan een plastic koker die altijd past want die moet je sowieso kitten wil ie functioneel zijn en van het buitenrooster is volgens mij maar 1 variant en anders kost een andere 10 euri oid :shock:

Precies, bij mijn Td5 is het ook niet meer dan een plastic geval, en als ik op de tweede foto kijk, dan zit het deel dat tegen het spatbord aan komt momenteel iets te ver naar achteren en een fractie te laag, maar is dat niet iets te verplaatsen? Er zit toch iets van een kunststof 'slang' aan (naar het luchtfilter) en die geeft toch wel wat mee?
Misschien moet je alleen in de rechter bovenhoek nog een nieuw gat boren zoals bij het oude spatbord.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 31 Mei 2020, 17:36

Tja, ik zie zo op het oog ook geen verschil.
Houdt er een een maatlatje bij, en vertel ons de verschillende maten  meten is weten  :idea:

Misschien is de plastic-luchtinlaat gewoon wat "verzakt" omdat de de buiten-wing er afgeschroefd hebt, dan is het gewoon een kwestie van "ophijsen" .
Mocht er werkelijk een verschil zijn dan kan je met wat geluk kan je het plastic van de luchtinlaat gewoon en beetje "versjorren".   Het is allemaal geen rocket-science.

O ja, de pinnetjes van dat € 10,-- roostertje dat je ervoor prikt gaan stuk (of zijn dat al). Het slimst breek je de resterende pinnetjes ook af, boor je daar netjes gaatjes en schroef je het roostertje voor de opening. Daarna zit het "voor eeuwig".

Luchtinlaatrooster Defender.jpg
How do I know ?   Bij mij was het roostertje ineens verdwenen (de meeste pinnetjes zaten nog op hun oorspronkelijke plek, dus waren die gewoon in het alledaags gebruik afgebroken). Ik had nog een oud, nieuw roosterje liggen ... en daar waren van het liggen inmiddels ook al verschillende pinnetjes afgebroken.  Dus was de keuze: plakken of schroeven.

Groeten MarcS

PS   Mocht je ermee geholpen zijn dan heb ik nog wel een originele Caledonian Blue Td5 rechter-buiten-wing liggen ... eentje met een met een "originele" deuk.
PS2 Ik heb net even gekeken: de achter- en onder-rand van de "in-pressie" zitten op resp. 4
,5 en 31 cm van achter en onder-rand van de buiten-wing.
       En ik meet hetzelfde bij zowel een 1999 Td5 als bij een 2010 "Puma" buiten-wing.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 31 Mei 2020, 17:56, 4 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 31 Mei 2020, 17:49

Had niet eens gezien dat het plastic kanaal er al achter hing. Dat is een los kapje dat op de buis naar het filter geschoven zit. Dat duw je zo centimeters naar links of rechts en omhoog of omlaag idd. :lol:
Edward van Vugt

http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 31 Mei 2020, 20:59

En als je toch al met die handel bezig bent, kijk meteen even of de afwatering nog functioneert, deze wil wel eens vastgeplakt zitten en dan kan er water in het luchtfilter terecht komen.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 01 Jun 2020, 00:31

als ik een nieuw scherm plaats neem ik de kunststof abs versie, moet je alleen de gaten voor de zijknipperlichten zelf in maken.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 01 Jun 2020, 01:05

OttoVink schreef:als ik een nieuw scherm plaats neem ik de kunststof abs versie, moet je alleen de gaten voor de zijknipperlichten zelf in maken.

Wat is de (grote) winst van ABS ?   Dat je het met een hetelucht-föhn (en het nodige beleid) kan uitdeuken ?
Vanwege het roesten of het gewicht hoef je geen ABS te verkiezen.

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 01 Jun 2020, 13:13

Landmarcs schreef:
OttoVink schreef:als ik een nieuw scherm plaats neem ik de kunststof abs versie, moet je alleen de gaten voor de zijknipperlichten zelf in maken.

Wat is de (grote) winst van ABS ?   Dat je het met een hetelucht-föhn (en het nodige beleid) kan uitdeuken ?
Vanwege het roesten of het gewicht hoef je geen ABS te verkiezen.

Groeten MarcS

Alle alu oxidatie die je kunt vermijden is meegenomen. ik HAAT die witte pukkels na verloop van tijd :evil: . Maar goed, das mijn mening.

Terug naar “Techniek”