Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2020, 11:15
Tja, ik weet niet of het in de KAN-regio moet zijn (en zo ja dan weet ik het verder ook niet, Saris is dan iig in de buurt).
Verder hangt het ook af van de verdere plannen: Wat wordt de onderhoudsstrategie ?
Wordt het doe het zelf, wordt het dan eens hier en dan eens daar, of wordt het een ± vaste, (hopelijk) betere dealer of specialist ?
In dat laatste geval zou je de aankoopkeuring bij die toekomstige ± vaste relatie kunnen laten doen, is die echt betrouwbaar dan heb je ook nog iets om op terug te vallen.
Verder qua lijstje:
Op plaats 1 staat denkelijk: chassis, chassis & chassis.
12 jaar is nog niet oud, maar met het "juiste" misbruik kan er in 12 jaar al heel wat roest zijn.
Dan op plek 2 het "main bulkhead" en andere stalen delen (zoals bijv. de bodycappings)
Ook hier is 12 jaar nog niet per se een roest-reden maar het kan tegenzitten
Belangrijk is het "bijzondere" koppelstuk tussen versnellingsbak en tussenbak: wanneer is dat vervangen ?
Speling is ongeveer niet te checken, het koppelstuk kan ook als het heel ver versleten is nog nul klachten geven, en daarna sta je ineens met nul aandrijving.
Maakt de EGR-klep de gebruikelijke herrie ?
Zie je daar geen foutmeldingen (die kunnen natuurlijk recent gewist zijn, dus liefst de auto een nachtje over laten staan). Verder weet een bedreven monteur ook welke (afwijkende) waarden bij het uitlezen normaal zijn.
En Edward zegt dat de verstuivers van het Ford-blok kunnen gaan druppelen, een dilemma: voor de zekerheid vervangen ?
Is er geen (bovenmatige) speling op de aandrijfassen, maken de differentieels geen herrie (met name het achter-differentieel kan lawaaiig worden, een vooraankondiging van een reparatie - zo ja denk dan aan een Ashcroft ATB-differentieel).
Zit er geen (bovenmatige) speling op de meenemers en/of steekassen ?
Verder een precieze controle van alle vloeistoffen en vooral ook alle potentiële lekkages.
Graag wil je weten wat voorheen de onderhouds-intervallen waren, en liefst weet je ook het een en ander over de vorige gebruiker.
Je kan ook nog even kijken naar de electrickery: Is daar veel aan gehobby-bobd, of is het netjes danwel gewoon origineel ?
En ... is er al een Zweedse Lichtversterker (of een andere relais-voorziening) aangebracht (dit laatste zegt misschien niks, dwz iemand die hier nog niets aan gedaan heeft is hetzij nonchalant, of extreem gesteld op origineel danwel reed vrijwel nooit met lichten aan).
Maar goed, iedereen heeft zo z'n eigen lijstje.
Groeten MarcS
PS Ik zou zelf waarschijnlijk naar de door mij geprefereerde dealer gaan, die dealer is niet goedkoop maar heeft me nog niet "laten zitten". Iedere keuze heeft zo z'n voors en tegens, zo is de door mij geprefereerde dealer (voor mij) niet om de hoek.
Laatst gewijzigd door
Landmarcs op 25 Sep 2020, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.