Discovery Td5 2002: Motor wordt te heet, stappenplan?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
OttoVink

Re: Discovery Td5 2002: Motor wordt te heet, stappenplan?

Berichtdoor OttoVink » 17 Okt 2020, 12:08

Eelkes schreef:Bleek de EGR cooler te zijn die verstopt zat waardoor er uitlaatgassen in de koelvloeistof kwamen. Na dit opgelost te hebben was de temperatuur weer netjes rond de 88 graden constant.

Die egr koeler moet dan inwendig lek geweest zijn, anders heeft het op de koeling geen effect.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Okt 2020, 12:16

Houston schreef:
Eelkes schreef:Bleek de EGR cooler te zijn die verstopt zat waardoor er uitlaatgassen in de koelvloeistof kwamen. Na dit opgelost te hebben was de temperatuur weer netjes rond de 88 graden constant.

Dus aan al die tips hier, had je ook niks? :lol:
Stap 1 was dus geweest; Laat er iemand fysiek naar kijken! (als je alle tips van de mensen vanachter dit schermpje had gevolgd, was je een hoop nieuwe onderdelen rijker, een hoop geld armer en t probleem nog steeds niet opgelost! :lol:

Ik ben nu - van achter het schermpje - wel nieuwsgierig hoe uitlaatgassen in de koelvloeistof kunnen komen bij een verstopping.
Misschien ben ik blond maar volgens mij gaat het om duidelijk gescheiden circuits ... en is er eerder sprake van een lekkage en is die verstopping dan wellicht weer de aanleiding (of gewoon een toevallige samenloop).

Ik meen overigens nog niet eerder gelezen te hebben over verstopte/lekke EGR-koelers bij de Td5.
En verder ... lekt de waterpomp nog steeds ?

Groeten MarcS

Eelkes

Berichtdoor Eelkes » 18 Okt 2020, 15:03

Ik vond het ook een raar verhaal, maar hoe dan ook, het probleem is opgelost, de temp blijft nu keurig zo rond de 88 graden gedurende een rit van 45 minuten. De waterpomp lekt nog wel, die ga ik snel vervangen.
Land Rover Discovery 2 2002 TD5 Epsom Green 961/HAF

Terug naar “Techniek”