Versnellingsbak Series 3 olie verversen, dit hoort er niet in te zittten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Weel240

Versnellingsbak Series 3 olie verversen, dit hoort er niet in te zittten

Berichtdoor Weel240 » 25 Dec 2020, 15:42

Al een tijdje stond het verversen van de versnellingsbak olie op het programma.
De bak warmgedraaid en de oude olie afgetapt, wat er uit de drain dop kwam was niet zo fijn, zie foto.
De versnellingsbak rijdt en schakelt echter probleemloos, alleen als je iets te snel terug naar z'n tweede versnelling is het tanden poetsen.
Verder een prima versnellingsbak. Heeft iemand misschien een idee van welk onderdeel vd bak deze losse scherven afkomstig kunnen zijn? En wat te doen, hoe 'erg' is het om te beslissen, een tijdje doorrijden en tzt revisie of direct repareren?
Groet
Peter

20201225_151043_copy_1161x1377.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

fenix2

Re: Versnellingsbak Series 3 olie verversen, dit hoort er niet in te zittten

Berichtdoor fenix2 » 25 Dec 2020, 16:33

hmmm,
dat is geen leuke kerst verrassing :(

Herken ik daar fragmenten van de synchro unit voor de 1e en 2e versnelling? (ook de achteruit haakt daar op in, de rechte tanden aan de buitenkant)

Zo ja, heb je in het ergste geval een versnellingsbak revisie aan de hand. Om die unit te vervangen, heb je je bak onder de landrover vandaan, de tussenbak eraf gesleuteld en de mainshaft en layshaft los op je werkbank liggen... en als je daar dan toch al bent ... zou ik vanaf dat moment pas je boodschappenlijstje gaan maken en bij verschillende leveranciers gaan informeren over verkrijgbaarheid en levertijd... (been there). Een klus van 3 a 4 weken en de meeste tijd gaat zitten in wachten op onderdelen.

Fenna
Afbeelding

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Dec 2020, 22:59

If it ain't broke, don't fix it!

Zolang de bak schakelt lekker doorrijden. In de tussentijd gewoon effe bij Ron Bolleboom, MaanRover, Arend van Jeps&Landies of waar dan ook een bak ophalen. Zodra deze stuk is wissel je hem effe om. Da's een keer 4 uur of zo sleutelen. Leg ook meteen een nieuwe koppelingset en cilinders klaar.

Als je dan echt een hekel aan jezelf hebt kun je de oude alsnog reviseren als je daar zin in hebt....... :lol:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Dec 2020, 00:08

fenix2 schreef:hmmm,
dat is geen leuke kerst verrassing :(

Herken ik daar fragmenten van de synchro unit voor de 1e en 2e versnelling? (ook de achteruit haakt daar op in, de rechte tanden aan de buitenkant)

Goed mogelijk en de grotere stukjes 'blik' zouden stukken van één van de drie bladveertjes kunnen zijn uit de synchro-unit voor de 3e-4e versnelling, 'vermalen' door de tandwielen. Zoiets heb ik ook wel eens uit mijn Series 3 versnellingsbak gehaald. Over- of terugschakelen ging dan niet altijd zonder gekraak, of lukte helemaal niet (dan zat er een ander veertje 'dwars'). Als dat dan ook gebroken was ging schakelen wel weer.
Voor mij een reden om destijds, vóór een vakantie naar IJsland, een fabrieksgereviseerde bak te monteren. (ik wilde op IJsland geen problemen, maar dat liep toch anders).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Weel240

Berichtdoor Weel240 » 26 Dec 2020, 09:45

@Fenna @Edward @Erik bedankt voor julle reacties en advies. Het was idd een vervelende verassing, maar ook niet meer dan dat. Avontuurlijke reizen zitten er voorlopig toch niet in en binnen Nederland kan ik m'n 109 in het ergste geval op een daarvoor geschikte tandem-asser terughalen.

Voorlopig blijf ik gewoon stug doorrijden, in de wetenschap dat het niet helemaal ok is in de versnellingsbak. Dat past dan weer mooi bij de 2,25 benzine motor waar inwendige scheurtjes in de cilinderkop zitten. Bij iedere andere auto zou dat funest zijn, maar m'n 109 rijdt gewoon beter dan ie ooit gedaan heeft, zo goed dat ik er vrijwel dagelijks in rij. Met een nieuwe cilinderkop op de plank en de wetenschap dat je serie 3 versnellingsbak wel op de kop kan tikken, gewoon genieten van m'n Engelse dame. Ik kan me geen andere auto herinneren die zoveel plezier brengt en verhalen oplevert, op welke auto bijvoorbeeld kan de fotograaf tijdens een fotosessie zonder problemen op het spatbord staan?

P5280162_copy_2073x1555.jpg
'Beauty is in the eye of the beholder'

1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 26 Dec 2020, 10:54

Ook bij andere auto's gaat wel eens iets kapot. Mijn broer had een VW T5 en die schakelde ineens niet meer goed terug naar 3, d.w.z. je kreeg hem er niet in of je moest langzaam rijden. Daar bleek later ook een stukje van een synchromesh-unit afgebroken.
Dus ik samen met mijn broer een proefrit gemaakt en inderdaad terugschakelen naar de 3e versnelling, bij wat hogere toeren/snelheid, lukte niet. Tot het opeens wel lukte, goh, zei mijn broer, hoe kan dat nou. Gewoon even iets tussengas en dubbel klutsen, zei ik.
Dat deed ik ook bij mijn 109 als de bladveertjes van de synchromesh in stukjes onderin lagen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Dec 2020, 12:38

Erik Peters schreef:.... . Gewoon even iets tussengas en dubbel klutsen .... .

Het lastige is dat wie - zoals ik - nooit in een niet gesynchroniseerde auto heeft gereden (eigenlijk zou je het moeten leren in een niet gesynchroniseerde auto), de double clutch techniek maar moeilijk onder de knie krijgt ... althans niet zolang het niet heel erg nodig is.
Ik haalde mijn rijbewijs in een Nissan Sunny en had het "geluk" dat de versnellingsbak daarvan (beide auto's van de rijschool hadden hetzelfde gebrek) zelfs bij het opschakelen tussen 2 en 3 nogal "traag" en hakerig waren. De truuk daarbij was de pook in twee bewegingen via een expliciet vrij te schakelen ... dat bleek later bij de R380 5-bak in de Td5 een heel nuttige les.

De double clutch techniek is denkelijk iets wat je pas leert als het echt nodig is (en sommigen leren het misschien wel nooit). Het is zoiets als schakelen zonder ontkoppelen ... ook dat kan, maar ook dat vraagt nogal wat ervaring en gevoel. (Het opschakelen met de tussenbak is ook zo'n "dingetje".)

Overigens hoorde je het dubbel klutsen vroeger (op vakantie) door de valleien galmen: Misschien een beetje opa vertelt ... maar ik kende het geluid van het tussengas al ruimschoots vóórdat ik begreep waar het voor diende van een rustige vallei in Zuid-Frankrijk (waar we 's zomers vele jaren vakantie hielden): Een bochtige weg met een aantal stijgende passages, dus reden genoeg voor het op en af schakelen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Dec 2020, 12:50

Als je gewoon kunt schakelen dan kun je het ook dubbel doen. Het is niks meer dan ipv 2 naar 3 schakelen van 2 naar vrij schakelen, koppeling op laten komen, weer intrappen en dan doorschakelen. Dat is simpel zat.

Na een paar keer komt de routine en schakel je ipv naar vrij naar 'tegen' de volgende versnelling waardoor het wat vlotter en soepeler gaat..... :roll:
Edward van Vugt

http://www.AtelierHout.nl
http://www.EdwardvanVugt.nl
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Discovery IIa 2004

Houston

Berichtdoor Houston » 27 Dec 2020, 12:09

Met soms een beetje tussengas.
Terugschakelen (zonder de koppeling te gebruiken) is helemaal leuk! :D Dot gas geven en als je de pook dan in de goeie richting beweegt, voel je vaak wel al wanneer t juiste moment is om m erin te duwen.
Met m'n laatste Daf lukte dat t best, toen ie eenmaal anderhalf miljoen gelopen had (en alles intussen ruim genoeg was, natuurlijk!) :lol:

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Dec 2020, 12:56

Houston schreef:Met soms een beetje tussengas.
Terugschakelen (zonder de koppeling te gebruiken) is helemaal leuk! :D Dot gas geven en als je de pook dan in de goeie richting beweegt, voel je vaak wel al wanneer t juiste moment is om m erin te duwen.
Met m'n laatste Daf lukte dat t best, toen ie eenmaal anderhalf miljoen gelopen had (en alles intussen ruim genoeg was, natuurlijk!)

Met de LandRover gaat het ook, zelfs met een stuk minder kilometers, maar daar heb je dan toch minstens ook nog iets hulp van de synchronisatie en bovendien altijd nog de koppeling (dwz ... ik heb nog niet meegemaakt dat ik door de koppeling heen trapte) ... ik ben dan - als het niet lekker wil - blij dat er nog een koppeling is.
Bij de tussenbak is het toch wat lastiger, ook omdat de tussenbak-pook weinig bijdraagt aan een subtiele bediening.

Overigens maakt dit alles die hellingwaarschuwingen "steile afdaling, schakel terug" een stuk begrijpelijker.
Een zware vrachtauto zonder gesynchroniseerde versnellingsbak schakel je helling af niet makkelijk meer terug, loopt tijdens een langere afdaling de snelheid - en dus de toeren - een beetje te snel op dan krijg je met tussengas de tandwielen niet voldoende opgespind om alsnog terug te schakelen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”